Geschreven op 25 februari 2018 door Bert Brontsema

Heerde 1 - Zuidwolde 1 = 3-0 (1-0)

Terechte winst Heerde

Zuidwolde begon beide helften te slap aan dit duel. Heerde strafte deze instelling direct vakkundig af en stond al vroeg in de 1e helft met 1-0 voor. Ook in de 2e helft startte Zuidwolde andermaal te slap, met als gevolg dat in de 46e minuut invaller Daan Nijmeijer al de 2-0 binnen schoot. Na 46 minuten was de wedstrijd feitelijk gespeeld. In de 78e minuut bepaalde diezelfde Daan Nijmeijer de eindstand op 3-0.

Zwak begin Zuidwolde

Direct vanaf de aftrap bepaalde Heerde de wedstrijd en won nagenoeg alle duels. Ook alle "2e ballen" waren voor de Heerdenaren. Zuidwolde gaf Heerde daarnaast ook veel te veel ruimte om te spelen.  Al in de 6e minuut had Zuidwolde gewaarschuwd moeten zijn toen een inzet van Corstiaan Altenburg via de onderkant lat weer terug het veld in stuiterde. Zuidwolde bleef echter volharden in deze matige wedstrijdinstelling. Een doelpunt kon dan ook niet uitblijven. In de 15e minuut zeilde een bal over het hoofd van Bas Hempen, waarna Nick Schurink over de rechterflank kon doorbreken.  Diens harde schuiver belande in de verre hoek achter doelman Jelmer Timmer (1-0).

Zuidwolde komt beter in de wedstrijd

Zuidwolde had kennelijk deze achterstand nodig om beter bij de les te geraken. Zo troffen inzetten van Steven Berghuis en Mathijs Steenbergen geen doel. Daarnaast maakte Zuidwolde ook regelmatig net de verkeerde keuzes. In plaats van een pass te geven werd geschoten en in plaats van te schieten werd een pass gegeven. Echte kansen bleven in de eerste helft wederzijds dan ook uit. Gerust werd met een 1-0 stand voor Heerde.

Goudhaantje Daan Nijmeijer beslist de match

Verwacht mocht worden, dat Zuidwolde in de 2e helft goed zou beginnen om alsnog de gelijkmaker te scoren. Deze gedachtegang werd al in de 46e minuut afgestraft door "gouden wissel" Daan Nijmeijer. Zonder dat een Zuidwoldiger nog aan de bal was geweest lag de 2-0 in de 46e minuut in de verre hoek achter doelman Jelmer Timmer. Feitelijk was toen de wedstrijd al gespeeld en konden alle goede voornemens "de prullenbak in".

Zuidwolde komt opnieuw beter in de wedstrijd

Na de 2-0 kreeg Zuidwolde via Mathijs Steenbergen en Bas Hempen kleine mogelijkheden om de aansluitingstreffer te scoren. Deze opleving was echter van korte duur. In de 58e minuut kreeg Daan Nijmeijer van Heerde opnieuw een kans om te scoren. Mark van de Beld wist echter op de doellijn redding te brengen. De behendige Daan Nijmeijer schoot vervolgens in de 62e minuut rakelings naast het doel van Zuidwolde-doelman Jelmer Timmer.

Pegel Steven Berghuis op de lat

De wedstrijd leek gespeeld. Toch had Zuidwolde zomaar langszij kunnen komen. Eerst schoot Steven Berghuis in de 71e minuut - buiten bereik van doelman Johnny Vos - op de lat. Kort daarop leek Wessel Buning in de 75e minuut te gaan scoren, maar diens inzet kon nog net tot corner verwerkt worden. In de 78e minuut werd de wedstrijd definitief beslist door andermaal Daan Nijmeijer. Via binnenkant paal tekende hij voor de 3-0 eindstand. Over en weer volgden nog wel kansen, maar gescoord werd er niet meer. Eindstand 3-0.

Opstelling Zuidwolde: Jelmer Timmer, Martijn Spijkerman, Mark van de Beld, Jerry Dekker, Steven Berghuis, Mathijs Steenbergen, Stefan Liezen, Leon Schoemaker (Cedric Jansen), Stef Raben, Bas Hempen (Jasper Jabben), Joris de Roo (Wessel Buning).