Geschreven op 10 februari 2019 door Bert Brontsema

Asser Boys 1 - Zuidwolde 1 = 2-2 (1-0)

Onderhoudende remise

Zuidwolde vergat in deze wedstrijd drie belangrijke punten mee te nemen uit Assen. De roodzwarten kregen daartoe in de gehele wedstrijd meerdere grote kansen. Door het missen van vele kansen hield Zuidwolde Asser Boys volledig in de wedstrijd. Daarbij kwam ook nog dat Zuidwolde geheel onnodig en onverwacht na een kwartier op een 1-0 achterstand kwam door een treffer Martijn Vos. Tot overmaat van ramp kwam Asser Boys vlot in de 2e helft vanuit een counter op 2-0 kwam door een treffer van goaltjesdief René Westerveen. Zuidwolde leek af te stevenen op een onverdiende nederlaag. Het moet gezegd worden, dat Zuidwolde bleef strijden voor een beter resultaat en ook de betere ploeg was door vooral de meeste individuele duels te winnen. Vanaf de 75e minuut kantelde de wedstrijd volledig in het voordeel van Zuidwolde. Sven Cazemier werd door doelman Marvin Bodde in het strafschopgebied onderuit gehaald. Het was de 2e gele kaart voor de Asser Boys-doelman, waardoor hij er met rood af moest. Door nog onvertogen woorden richting de dienstdoende scheidsrechter kreeg doelman Bodde vervolgens ook nog direct rood. De strafschop werd benut door Stef Raben (2-1). Zuidwolde bleef drukken en werd uiteindelijk in de slotfase alsnog beloond voor het harde werken door een gelijkmaker van Steven Berghuis (2-2).

Dubbelrol doelman Sjors van der Weide

In de 15e minuut voorkwam doelman Sjors van der Weide met een geweldige redding op een inzet van René Westerveen, dat de Assenaren op voorsprong kwamen. Vervolgens kreeg Steven Berghuis twee grote mogelijkheden om Zuidwolde op voorsprong te brengen. Echter vanuit het niets kwam Asser Boys in de 27e minuut op een 1-0 voorsprong. Na een terugspeelbal van Bas Hempen schoot doelman Sjors van der Weide de bal in de voeten van een speler van Asser Boys. Via een balletje breed schoof Martijn Vos de bal tegen de touwen (1-0).

Sterk spelende Stefan Liezen zet de lijnen uit

Onder aanvoering van een prima spelende Stefan Liezen kreeg Zuidwolde prima mogelijkheden om nog voor rust langszij te komen. Steven Berghuis, Martijn Spijkerman en Mathijs Steenbergen kregen daartoe goede mogelijkheden, maar misten net. De beste mogelijkheid was kort voor rust voor Stefan Liezen zelf. Zijn harde inzet werd van richting veranderd en buiten bereik van de kansloze doelman Marvin Bodde belande de bal op de buitenkant paal. Ruststand 1-0.

Gele en rode kaart doelman Bodde kantelt de wedstrijd

Vanaf de 59e minuut kantelde de wedstrijd; een lange bal van achteruit bij Zuidwolde leek bij de snelle Steven Berghuis te komen. Doelman Bodde tastte rond de 16-meter lijn deels mis en in de vervolgsituatie maakte hij hands net buiten de 16-meterlijn. De doelman kreeg een gele kaart, die later de wedstrijd mede zou bepalen. De daarop volgende vrije trap van Stef Raben leverde geen resultaat op voor Zuidwolde.

Zuidwolde kreeg plenty kansen, maar de bal wilde maar niet in de Asser goal vallen. Totdat doelman Bodde in de 75e minuut volledig in de fout ging door een onnodige overtreding binnen de beruchte lijnen te maken op Sven Cazemier. Een 2e gele kaart en dus rood kreeg nog een extra lading door onheuse opmerkingen van doelman Bodde richting scheidsrechter van Schepen. Dit leverde doelman Bodde vervolgens ook nog een directe rode kaart op. De strafschop van Stef Raben werd prima binnen geschoten (2-1).

Vele kansen voor Zuidwolde

Zuidwolde rook bloed en ging voor minimaal de gelijkmaker. Kansen kreeg Zuidwolde genoeg en ook werd nog eens - naar de mening van de verslaggever - Zuidwolde een strafschop onthouden. Onder aanhoudende druk van de roodzwarten wist Steven Berghuis uiteindelijk Zuidwolde te belonen met alsnog de gelijkmaker. Eindstand van deze onderhoudende wedstrijd: 2-2.

Opstelling Zuidwolde

Sjors v.d. Weide, Mark v.d. Beld, Bas Hempen, Cedric Jansen, Martijn Spijkerman, Bastin Steenbergen, Stefan Liezen, Mathijs Steenbergen, Stef Raben, Steven Berghuis, Sven Cazemier.

Man v.d. wedstrijd: Stefan Liezen