Geschreven op 19 november 2018 door Bert Brontsema

Dedemsvaart 1 - Zuidwolde 1 = 4-1

Zuidwolde op inzet afgetroefd

Zuidwolde begon sterk aan de wedstrijd en had in die fase kansen om Dedemsvaart op een beslissende achterstand te kunnen zetten. Het bleef echter bij een 0-1 stand door een treffer van Stef Raben. Amper 2 minuten later lag de 1-1 te snel achter doelman Sjors van der Weide. Gaandeweg de 1e helft begon Dedemsvaart steeds vaker de duels te winnen en kwam dan ook verdiend op een 2-1 voorsprong bij rust. Al snel na rust kwam Dedemsvaart op een 3-1 voorsprong. Zuidwolde kreeg nog wel kansen, maar het zat allemaal niet mee. Een ongelukkige strafschop bepaalde 10 minuten voor tijd de eindstand op 4-1.

Sterk begin Zuidwolde

In het 1e kwartier was Zuidwolde de bovenliggende partij en kreeg voldoende kansen, w.o. een inzet in de 4e minuut van Bas Hempen. Zijn inzet kon nog net voor de lijn gekeerd worden. In de 12e minuut brak Steven Berghuis door en leek ook te gaan scoren. Miraculeus kon Dedemsvaart nog net voor de doellijn redding brengen. Het bleek uitstel van executie. Amper 1 minuut later zorgde Bas Hempen voor een prima assist, waarna Stef Raben koelbloedig raak schoot bij de 2e paal (1-0).

Snelle gelijkmaker

Amper 2 minuten later lag de gelijkmaker ook al tegen de touwen. Dylan van Bree strafte in 15e minuut matig verdedigen bij Zuidwolde direct af met een schuiver vanaf 10 meter van de goal (1-1). Zuidwolde kreeg vervolgens kansen via Bas Hempen, wiens vrije trap vanaf 20 meter van de goal rakelings naast ging. In kansrijke positie kreeg in de 27e minuut een lob van Steven Berghuis te weinig hoogte om doelman Zwinselman te verrassen. Kort voor rust kwam Dedemsvaart op voorsprong. Na een prima assist van Patrick Pater knalde Danny Kuiper onberispelijk raak. Ruststand 2-1.

Opnieuw treffer Danny Kuiper

Direct na rust viel feitelijk de beslissing in dit duel. Een voorzet/annex inzet van Danny Kuiper via de linkerflank zeilde over doelman Sjors van der Weide in de verre hoek binnen (3-1). Te snel en te gemakkelijk viel deze goal. Dedemsvaart in een zetel en Zuidwolde dat in de achtervolging moest. Dedemsvaart bleef de betere in de duels en was daardoor ook optisch wat sterker. Toch moest er een ongelukkige strafschop aan te pas komen om de eindstand te bepalen. In de 81e minuut werd een lichte overtreding in het strafschopgebied bestraft met een strafschop. Wie anders dan Danny Kuiper bezegelde vanaf 11 meter het lot voor Zuidwolde (4-1).

Kansen Stef Raben en Bas Hempen

Ondanks deze achterstand trachtte Zuidwolde nog een andere wending te geven aan dit duel. Stef Raben en Bas Hempen kregen nog goede mogelijkheden om te scoren, maar het zat allemaal niet mee deze zondag. Eindstand 4-1.

Opstelling Zuidwolde: Sjors v.d. Weide, Mark v.d. Beld, Martijn Spijkerman, Cedric Jansen, Bas Hempen, Bastin Steenbergen, Stef Raben, Mathijs Steenbergen, Steven Berghuis, Wessel Buning (Tom Buijtendorp), Joris de Roo (Sven Cazemier).

Man v.d. wedstrijd: Mathijs Steenbergen