Geschreven op 19 februari 2017 door Bert Brontsema

Dedemsvaart 1 - Zuidwolde 1 = 4-2 (0-1)

Zuidwolde na sterke 1e helft fysiek onderuit

Een gehavend Zuidwolde ging na een sterk gespeelde 1e helft (0-1 voorsprong) in de 2e helft alsnog fysiek onderuit. In de 2e helft gooide Dedemsvaart de beuk erin. Via een dubieuze strafschop kwam Dedemsvaart op een belangrijk moment in de 67e minuut op een 2-1 voorsprong. Zuidwolde nam vervolgens risico door achterin 1 op 1 te spelen en dit leidde uiteindelijk tot een geflatteerde 4-2 nederlaag.

Zuidwolde verrast in de 1e helft

Dedemsvaart begon voortvarend aan de 1e helft en kreeg toen een mogelijkheid om te scoren. Vervolgens nam ZUIDWOLDE steeds vaker het initiatief over van de thuisploeg. Met name Steven Berghuis, Stef Raben en Bastin Steenbergen waren in die fase van de wedstrijd bepalende spelers aan de kant van Zuidwolde.

Inzetten Steven Berghuis leveren geen treffer op

Steven Berghuis ontpopte zich in de 1e helft steeds vaker als een sterke troef. Zijn inzetten leverden echter vooralsnog geen treffer op. Ook Bastin Steenbergen brak een aantal malen perspectiefvol door over de flanken. Echter ook zijn inzetten leverden geen treffer op.

Robin Steenbergen zet Zuidwolde op voorsprong

Nadat Stefan Liezen in de 31e minuut met een sterke verdedigende tackle een doorbraak van Dedemsvaart had voorkomen stevende Zuidwolde steeds nadrukkelijker af op een voorsprong. Invaller Bas Hempen leek in de 43e minuut te scoren. Zijn inzet kon nog net door een verdedigende tackle tot corner verwerkt worden. Op slag van rust was het toch nog raak voor Zuidwolde. Mathijs Steenbergen brak over links door, waarna zijn voorzet door broer Robin Steenbergen hoog in de touwen werd geknald (0-1). Dit was ook de ruststand.

Dedemsvaart zet fysiek een tandje bij

Gedwongen door de achterstand zette Dedemsvaart vanaf het begin van de 2e helft er fysiek een tandje bij. In de 60e minuut zorgde Kevin Roozendal met een kopbal voor de 1-1. Kort daarop leek Zuidwolde weer op voorsprong te komen door een inzet van Bas Hempen. Doelman Erik Abbes kon echter redding brengen.

Onterechte penalty Dedemsvaart

Kort daarop kwam Dedemsvaart - ten onrechte - op voorsprong door een benutte penalty van Reamon Knol. Voorafgaande aan deze penalty werd een overtreding gemaakt op Mark van de Beld. De dienstdoende scheidsrechter liet ten onrechte doorspelen, waarna Dedemsvaart voordeel haalde uit een strafbare situatie. Na vele schijven werd een lichte overtreding op een Dedemsvaart-speler beloond met een strafschop (1-2 door Reamon Knol). Feitelijk was dit het beslissende moment van de wedstrijd.

3 treffers in slotfase

Zuidwolde ging vervolgens "alles of niets" spelen door achterin "1 op 1" te spelen, waarbij Mathijs Steenbergen  nadrukkelijk doorschoof naar het middenveld. Dit pakte helaas voor Zuidwolde verkeerd uit. In de 80e minuut kopte Reamon Knol de 3-1 achter doelman Jelmer Timmer. Al diep in blessuretijd scoorde eerst Noah Schuurman de 4-1. In de 96e minuut zette Bas Hempen uiteindelijk de 4-2 op het scorebord.

Opstelling Zuidwolde

Jelmer Timmer, Martijn Spijkerman, Stefan Liezen, Mathijs Steenbergen, Steven Berghuis, Mark van de Beld, Leon Schoemaker (Jerry Dekker),  Bastin Steenbergen, Stef Raben, Wessel Buning (Bas Hempen), Robin Steenbergen.

man v.d. wedstrijd: Steven Berghuis en Stef Raben