Geschreven op 16 december 2019 door Bert Brontsema

Emmeloord 1 - Zuidwolde 1 = 2-2 (2-1)

Dik verdiend punt Zuidwolde

Na een snelle 2-0 achterstand knokte Zuidwolde zich bijzonder knap naar een 2-2 gelijkspel. Na de vroege 2-0 achterstand scoorde Frans Capellen op slag van rust de 2-1. In de 2e helft streed Zuidwolde voor het behalen van minimaal 1 punt. In de 88e minuut scoorde Nico Schulting met een prachtig schot de 2-2 achter Emmeloord-doelman Hans Portijk. In de resterende tijd ging Zuidwolde nog nadrukkelijk op jacht naar de overwinning. Zover kwam het echter niet. In een voor het publiek vermakelijk duel stond er na 90 minuten een 2-2 eindstand op het scorebord.

Zuidwolde de kansen, Emmeloord de goals

Vanaf de aftrap leek Zuidwolde direct al op voorsprong te komen. Helaas kon de doorgebroken Frans Capellen het net helaas niet vinden. In de 4e minuut brak Frans Capellen centraal opnieuw door de Emmeloord-defensie en wist doelman Hans Portijk een doelpunt te voorkomen door een overtreding buiten het strafschopgebied te maken. Na een gele kaart en vrije trap voor Zuidwolde kwam de bal in de handen van doelman Portijk, die met een geweldige uittrap een scherpe counter van Emmeloord inluidde. Een schot van één van de voorwaartsen van Emmeloord belandde tegen deklat, waarna de terug stuitende bal pardoes op de hand kwam van Martijn Spijkerman. De hieruit voortvloeiende strafschop werd door Gökhan Pala beheerst achter doelman Sjors van der Weide geschoten (1-0).

Rond de 15e minuut kreeg Frans Capellen andermaal een grote kans om te scoren. Centraal vrijstaand knalde hij echter op doelman Hans Portijk. Vanuit de daarop volgende counter werd een voorzet vanaf de linkerflank knap door de vrijstaande Mart Mathijssen binnen gelopen (2-0). Het leek voor Zuidwolde "een gelopen race" in dit duel.

Schot op de paal Bastin Steenbergen en aansluitingstreffer Frans Capellen

Zuidwolde knokte zich echter prima terug in de wedstrijd. Eerst leek Bastin Steenbergen te scoren, doch zijn inzet belandde buiten bereik van doelman Portijk op de paal. Kort voor rust was het echter toch raak voor Zuidwolde. Met een prima schuiver gaf Frans Capellen doelman Portijk het nakijken (2-1), zodat Zuidwolde toch met een iets lekkerder gevoel de kleedkamer in ging.

Levendige 2e helft

"Na de thee" ging Zuidwolde nadrukkelijk op jacht naar de gelijkmaker. Vooruitspelend leverde dit echter gevaar op voor vlijmscherpe counters van de snelle Emmeloord-voorwaartsen Mark Naaktgeboren en Rik Beekman. Al vroeg in de 2e helft paste Zuidwolde-coach Harry Warmelink een tactische wissel toe. Joris de Roo werd ingebracht voor Martijn Spijkerman om zodoende het snelle gevaar vanaf de Emmeloord-flanken te beteugelen.

Aanvallende wissels Zuidwolde pakken goed uit

Gaandeweg de 2e helft werd Zuidwolde duidelijk de bovenliggende partij. Het doel van Emmeloord-doelman Hans Portijk werd steeds nadrukkelijker getest. Vooralsnog bleef een doelpunt uit. In de laatste 20 minuten werden verder aanvallende wissels toegepast met het inbrengen van Tom Buijtendorp en Leon Schoemaker voor respectievelijk Bastin Steenbergen en Mark van de Beld. Her en der vonden er binnen het team wat verschuivingen plaats, waarbij nog nadrukkelijker op in ieder geval een gelijkspel werd gejaagd. Kansen kwamen er genoeg. Rond de 83e minuut volgde er een waar bombardement op de goal van Hans Portijk. Inzetten van Stefan Liezen, Nico Schulting en tot slot Tom Buijtendorp troffen echter geen doel.

Gelijkmaker Nico Schulting

Nadat een pegel van Stefan Liezen geen doel trof was het in de 88e minuut alsnog raak. Een afvallende bal belandde voor de voeten van Nico Schulting, waarna diens zuivere en harde schuiver buiten bereik van doelman Hans Portijk tegen de touwen vloog (2-2). In de resterende tijd ging Zuidwolde nog op jacht naar de overwinning, maar zover kwam het niet. Eindstand 2-2.

Opstelling Zuidwolde: Sjors van der Weide, Mathijs Steenbergen, Ralph Zantinge, Martijn Spijkerman(Joris de Roo), Mitchell Krikken, Mark van de Beld (Leon Schoemaker), Nico Schulting, Stefan Liezen, Bastin Steenbergen (Tom Buijtendorp), Ouren Nikkels, Frans Capellen.

Man van de wedstrijd: Team Zuidwolde