Geschreven op 29 november 2015 door Bert Brontsema

FC TER APEL '96 1 - ZUIDWOLDE 1 = 3-1(2-1)

Zuidwolde verliest duel op karakter
In verband met het overlijden van oud-1e elftalspeler van Zuidwolde Martijn Doldersum werden bij de duels van alle Zuidwoldiger-teams 1 minuut stilte in acht genomen.
Ook het duel van Zuidwolde 1 tegen FC Ter Apel begon met 1 minuut stilte ter nagedachtenis aan het overlijden van oud-1e elftal speler van Zuidwolde MARTIJN DOLDERSUM. "De man van staal", die grote successen vierde bij het Topteam van WKE overleed afgelopen donderdag op de veel te jonge leeftijd van 41 jaar aan de gevolgen van de spierziekte ALS. Het karakter van de mens MARTIJN DOLDERSUM miste Zuidwolde met name in het duel tegen FC TER APEL.

Na pakweg 15 minuten stond ZUIDWOLDE volkomen terecht op een 1-0 voorsprong. Vervolgens gaf Zuidwolde het heft onnodig volledig uit eigen handen. Amper 1 minuut later lag de gelijkmaker tegen de touwen. Die tegenslag kon Zuidwolde niet meer overwinnen. Uiteindelijk werd het 3-1. ZUIDWOLDE miste als geen ander "de man van staal". "Adios Amigo Adio".

Overtuigende start Zuidwolde - treffer Peter Nijboer
Zuidwolde begon voortvarend aan het duel met FC TER APEL. Al in de 1e minuut moest de doelman van FC TER APEL handelend optreden bij een vrije trap van Marcel Linthorst. In de 12e minuut kwam Zuidwolde terecht op voorsprong. Frans Capellen werd over de rechterflank knap vrijgespeeld. Zijn voortzetting leek te mislukken, maar op de linkerflank was Steven Berghuis goed bij de les. Diens scherpe voorzet werd vervolgens door Peter Nijboer knap tegen de touwen getikt (0-1).

Vreugde van korte duur
De vreugde bij ZUIDWOLDE was slechts van korte duur. Amper 1 minuut later werd één der FC TER APEL-voorwaartsen te veel vrijheid gegund, waarna diens harde inzet door doelman Jarno Bruins Slot alleen maar gepareerd kon worden. De bal plofte pal voor de voeten van Jeroen Schoonbeek, die vervolgens eenvoudig de 1-1 kon aantekenen.
Deze tegenslag heeft Zuidwolde in het vervolg van de wedstrijd niet meer kunnen overwinnen. Nog voor rust kwam FC TER APEL in de 31e minuut op een 2-1 voorsprong.
Hieraan ging onnodig balverlies van Steven Berghuis vooraf, waarna Patrick Bults genadeloos de 2-1 voor FC Ter Apel binnentikte. Ruststand 2-1.

Zuidwolde kan wedstrijd niet kantelen
Regen en duisternis kenmerkten vooral het begin van de 2e helft. Desondanks waren de intenties van Zuidwolde goed. De in het blauw gestoken "roodzwarten" kregen kleine kansen via de hard werkende Frans Capellen. "Das glück des tüchtigen" ontbrak echter bij Zuidwolde. Ook "de wet van Murphy" bleek op ZUIDWOLDE van toepassing. het was allemaal net niet. Coach Jarrisch Keizer trachtte de zaak nog te kantelen met de inbreng van aanvallende impulsen via de wissels Mesfin Been en Ruben Kroezen. Rond de 70e minuut kreeg Zuidwolde ook prima kansen via o.a. Frans Capellen. Met name diens eerste inzet kon de doelman van FC Ter Apel slecht in ee n reflex keren. De beste kans was echter voor Marcel Linthorst. Uit een voorzet vanaf de linkerflank kon Marcel Linthorst vrij voor het doel inkoppen. Hij miste de bal onbegrijpelijkerwijs.

Va banque-spel breekt Zuidwolde op
Door het uitblijven van een treffer speelde Zuidwolde in de slotfase "alles of niets". Ondanks goede mogelijkheden via o.a. FGrans Capellen werd het uiteindelijk "niets". FC Ter Apel kon achterover leunen en loeren op een counter. Die kwam er in de 87e minuut. Bij een doorbraak over de linkerflank werd uiteindelijk "vrije man" Garik Ghazarjan bereikt. Tegen diens inzet was doelman Jarno Bruins Slot kansloos. Eindstand 3-1.

Opstelling Zuidwolde
Jarno Bruins Slot, Mathijs Steenbergen, Martijn van Meurs (Ruben Kroezen), Tiemen Wegman, Steven Berghuis, Koen Romme, Stefan Liezen, Marcel Linthorst, Frans Capellen, Wessel Buning (Mesfin Been), Peter Nijboer.

Man v.d. wedstrijd: Koen Romme