Geschreven op 22 april 2019 door Bert Brontsema

Heerde 1 - Zuidwolde 1 = 4-0 (2-0)

Terechte winst effectief Heerde

Heerde was de terechte winnaar van dit duel. Met name in het benutten van kansen waren de Heerdenaren uiterst effectief. Vroeg in de wedstrijd kwam Heerde op een 1-0 voorsprong, maar halverwege de eerste helft kreeg Zuidwolde een serie kansen om je vingers bij af te likken. Gelet op het aantal kansen had Zuidwolde toen op voorspong moeten staan. De beste kans op de 1-1 gelijkmaker kregen Ouren Nikkels en Steven Berghuis kort achter elkaar in de 38e minuut. Hoe kun je hem missen, dacht menigeen en prompt lag hij in de counter aan de andere kant in het net. Een dodelijke 2-0 bij rust. Zuidwolde moest in de tweede helft komen en had daartoe ook de goede intenties, maar die intenties werden in de 51e minuut volledig aan diggelen geschoten door de derde goal voor Heerde. Kort voor tijd viel ook nog de 4-0 eindstand op het scorebord.

Prachtige redding en half mistasten doelman Sjors van der Weide

Al in de 1e minuut van de wedstrijd kreeg Heerde een grote kans om te scoren, doch doelman Sjors van der Weide had een geweldige redding. In de 9e minuut tastte doelman Sjors van der Weide deels mis bij een corner van Heerde. Dit kwam Zuidwolde duur te staan, waarna de kopbal van Dennis Calkhoven in de verre hoek plofte (1-0). Kort daarop sprintte Steven Berghuis door de defensie van Heerde, maar stuitte vervolgens op doelman Vincent Mosterd.

Kans op kans Zuidwolde

In het tweede gedeelte van de eerste helft kreeg Zuidwolde enkele uitstekende mogelijkheden om te scoren. Eerst kreeg Ouren Nikkels een mogelijkheid nadat Heerde-doelman Vincent Mosterd de bal losliet. Kort daarop was er een dreigende schuiver van Steven Berghuis, alwaar doelman Mosterd de nodige moeite mee had. Daarna hadden Bastin Steenbergen en Steven Berghuis de gelijkmaker op de voet, dan wel op het hoofd. Echter gescoord werd er niet.

Nadat een dreigende rush van Zuidwolde linkervleugelverdediger Joris de Roo nog net gestuit kon worden kreeg Zuidwolde - zoals hiervoor al gememoreerd - de beste kans op de gelijkmaker via Ouren Nikkels en Steven Berghuis. Eenieder vroeg zich af hoe deze kans gemist kon worden. Het was misschien wel het beslissende moment in de wedstrijd, want vanuit de counter liet een effectief Heerde zien hoe het wel moest. Nick Wijenberg scoorde beheerst de 2-0 tegen de touwen. Dit was ook de ruststand en feitelijk de beslissing in de wedstrijd.

Wedstrijd in 51e minuut gespeeld

Met het inbrengen van de wissels Frans Capellen en Ralph Zantinge voor Bastin Steenbergen en Joris de Roo ging Zuidwolde vol op de aanval en kwam Heerde in een gunstige counterpositie te verkeren. Zuidwolde maakte het spel en Heerde kreeg de kansen. In de 51e minuut viel de definitieve beslissing toen Corstiaan Altenburg een uitstekende slalom begon en vervolgens vanaf de rand van het 16-meter gebied beheerst afrondde (3-0). Een mokerslag voor Zuidwolde.

Slotakkoord voor Dennis Calkhoven

Zuidwolde trachtte nog wel de bakens te verzetten, maar gaf daarbij veel ruimte weg. De betere kansen waren voor Heerde en Zuidwolde mocht niet mopperen, dat Heerde behoorlijk genadig was voor Zuidwolde. In de laatste minuut scoorde Dennis Calkhoven uiteindelijk de 4-0 tegen de touwen.

Opstelling Zuidwolde: Sjors van der Weide, Martijn Spijkerman, Cedric Jansen, Jerry Dekker, Joris de Roo (Ralph Zantinge), Mark van de Beld, Stefan Liezen (Tom Buijtendorp), Bastin Steenbergen (Frans Capellen), Ouren Nikkels, Bas Hempen, Steven Berghuis