Geschreven op 08 april 2021 door Bert Brontsema

Jesper Jansen 25 jaar lid

Jesper Jansen, telg uit het voetbalgeslacht van erelid wijlen Willem Jansen woont en werkt tegenwoordig in Utrecht en is inmiddels al meer dan 10 jaar uit het dorp Zuidwolde. Opvallend is, dat Jesper - ondanks dat hij al vele jaren niet meer woonachtig is in Zuidwolde - de club toch altijd trouw is gebleven. Het is een sociaal kenmerk dat past bij de traditie van de familie Jansen. De club zit dan ook diep in zijn hart, zoals Jesper dit thans vanuit Utrecht verwoord.

Over het sociale aspect en het belang daarvan binnen een vereniging noemt Jesper van daaruit nog een voorval in zijn jeugd. Hij speelde ooit eens in de jaren '90 in een jeugdelftal bij vvZuidwolde, toen daar vanuit Echten (samen met de familie Van der Sterre) ineens een buitenlandse jongen/speler kwam. Het bleek te gaan om de latere Zuidwolde 1-speler (plus vervolgens acterend op hoofdklasseniveau bij MSC, WHC en Excelsior '31) Carlos Magno Lopes Macedo. Carlos kwam vanuit Brazilië en kende amper Nederlands (op een enkele drielettergreep na). Maar voetballen, dat dat jochie kon. Onvoorstelbaar. Als team hebben we hem toen geholpen de Nederlandse taal (ABN - algemeen beschaafd Nederlands) onder de knie te krijgen. Aldus Jesper Jansen.

Ivm studie is Jesper naderhand (vanaf plm. 2009) eerst vertrokken naar studentenstad Groningen en kwam daar te voetballen bij uiteraard de studentenploeg "The Knickerbockers". Hij voetbalde daar in het 10e-elftal, waarbij alle spelers speelden onder het rugnummer 10. Een stad als Groningen trekt internationaal veel mensen, maar ook vele goede internationale spelers aan. Bij The Knickerbockers speelden echt hele goede voetballers, w.o. iemand die samengespeeld had met de internationaal vermaarde Deen Lasse Schöne (inderdaad: niet de eerste de beste). Hoewel Jesper slechts kort bij de senioren bij Zuidwolde heeft gevoetbald heeft hij o.a. in de activiteitencommissie gezeten. In zijn periode is toen o.a. het thans nog altijd succesvolle snerttoernooi (rond de jaarwisseling - inluiden van het nieuwe jaar) nieuw leven ingeblazen. Daarnaast heeft hij ook de nodige wedstrijden als scheidsrechter bij de jeugd gefungeerd.

Voor wat betreft zijn eigen voetbalcarrière bij de senioren van Zuidwolde is hem vooral de periode bij Zuidwolde 2 (onder trainer Henry Reinders) bijgebleven. Een zeer gedreven speler/trainer en mens, die het maximale uit iedere speler haalde. Het was hard werken onder hem, maar het resultaat was er naar. Geen degradatie, maar behoud in dezelfde klasse.Het was een zeer leerzame periode, waar ik nu nog altijd de vruchten van pluk. Daar ben ik dankbaar voor.

Jesper Jansen 25 jaar lid van de club, gefeliciteerd!

Afbeeldingen bij dit bericht