Geschreven op 01 december 2019 door Bert Brontsema

Jubbega 1 - Zuidwolde 1 = 3-2 (1-1)

Zuidwolde strijdend ten onder

In een enerverend duel trok Zuidwolde uiteindelijk aan het kortste eind. Zuidwolde kwam vroeg op voorsprong (na 30 seconden) in dit duel door een treffer van Frans Capellen (1-0). Jubbega was daardoor toch wel even van slag en had met name in de 1e helft moeite om grip op spel van Zuidwolde te krijgen. Toch kwamen de Friezen kort voor rust langszij door een benutte vrije trap in de 39e minuut door Remco van Avoird (1-1). Na de thee was Jubbega de bovenliggende partij, maar de defensie van Zuidwolde gaf aanvankelijk geen krimp. Vanwege uitglijden van Stefan Liezen en het daardoor niet goed kunnen uitstappen van Mathijs Steenbergen gleden de Jubbegers in de 62e minuut door de defensie, waarna Fimme Marre Jubbega op een 2-1 voorsprong bracht. In de 82e minuut leek de wedstrijd door een harde schuiver van Kevin van de Belt definitief in het voordeel van Jubbega te worden beslecht (3-1). Kort voor tijd knikte Martijn Spijkerman nog de 3-2 binnen voor Zuidwolde. In een alles of niets slotoffensief wisten beide partijen echter niet meer te scoren.

Flitsende start Zuidwolde

Nagenoeg vanaf de aftrap kwam Zuidwolde op een 0-1 voorsprong. Na een prima assist van Steven Berghuis kopte Frans Capellen na 30 seconden de 0-1 tegen de touwen. Jubbega was de weg even kwijt en kon pas na 20 minuten gevaarlijk worden. Doelpunten bleven vooralsnog echter uit.

Treffer Remco van Avoird

Rond de 39e minuut was er tumult rondom het 16-meter-gebied van Zuidwolde. Na een doorbraak over de rechterkant brak Jubbega-speler Jacco Kuiper over de rechterkant door. Doelman Sjors van der Weide kon de Jubbega-speler net buiten het strafschopgebied middels een overtreding blokkeren. Heel Jubbega riep om een rode kaart voor Sjors van der Weide. De prima leidende scheidsrechter bestrafte dit echter terecht met een gele kaart. De betreffende speler liep en werd naar buiten gedwongen, zodat er geen sprake was van een doorgebroken speler. Voor Jubbega leken de druiven even zuur door deze beslissing van de scheidsrechter, want Jubbega-speler Jacco Kuiper moest uiteindelijk met een forse schouderblessure het veld verlaten en zou niet meer terugkeren. De daarop volgende vrije trap werd echter subliem door Remco van Avoird in de kruising geknald (1-1). Dit werd ook de ruststand.

Jubbega voert de druk op

Het moet gezegd worden, dat Jubbega na de rust met veel powervoetbal de vesting Zuidwolde bombardeerde. Echter de Zuidwoldiger-defensie gaf aanvankelijk geen krimp. In die moeilijke fase onderscheidde met name Ralph Zantinge en doelman Sjors van der Weide zich uitstekend. Een uitglijder op het gladde veld en op het middenveld van Stefan Liezen leidde in de 62e minuut uiteindelijk de 2-1 voorsprong in van Jubbega. Door deze uitglijder kwam Mathijs Steenbergen net te laat voor een tijdige uitstapbeweging. Hierdoor brak Jubbega centraal door de defensie, waarna uiteindelijk Fimme Marre - op randje buitenspel - de 2-1 aantekende. Een beslissende goal.

Harde schuiver Kevin van de Belt en kopgoal Martijn Spijkerman

Zuidwolde moest vervolgens risico's nemen en deed dit ook. Hierdoor ontstonden de nodige ruimtes achter de defensie van Zuidwolde. Xander Houtkoop was een paar maal gevaarlijk, maar doelman Sjors van der Weide had enkele geweldige reddingen. In de 82e minuut was ook hij echter ook kansloos op een harde schuiver van Kevin van de Belt (3-1). De wedstrijd leek gespeeld, maar dat was bedrog. In de 89e minuut kopte Martijn Spijkerman uit een vrije trap van Nico Schulting de 3-2 tegen de touwen. Het bleef daardoor tot het eindsignaal bijzonder boeiend. Gescoord werd er niet meer. Eindstand 3-2.

Opstelling Zuidwolde: Sjors van der Weide, Mathijs Steenbergen, Ralph Zantinge, Martijn Spijkerman, Mitchell Krikken, Nico Schulting, Stefan Liezen, Bastin Steenbergen, Steven Berghuis, Ouren Nikkels, Frans Capellen.

Man v.d. wedstrijd: Team Zuidwolde

Afbeeldingen bij dit bericht