Geschreven op 29 september 2019 door Bert Brontsema

L.S.C. 1890 1 - Zuidwolde 1 = 6-1 (3-0)

Verdedigingsfouten Zuidwolde afgestraft

In het eerste halve uur was er niets aan de hand voor een gehavend Zuidwolde. De beste kansen waren in die fase voor de roodzwarten. Tom Buijtendorp kreeg daartoe in de 18e en 26 minuut prima kansen, maar wist deze helaas niet te benutten. Rond het halve uur kantelde de wedstrijd en kwamen de Snekers voor dat moment onverwacht op een 1-0 voorsprong. Vervolgens was Zuidwolde de weg min of meer kwijt en werden nog voor rust twee verdedigingsfouten vakkundig afgestraft. Ruststand 3-0. Ook na de thee presteerde Zuidwolde verdedigend andermaal ondermaats. De Sneker-goals in de 2e helft waren allen opnieuw verdedigingsfouten. Kansloos was Zuidwolde ook zeker niet in de 2e helft. De Zuidwoldiger treffer werd gescoord door Tom Buijtendorp.

Zuidwolde start goed

Zuidwolde moest het deze zondag doen zonder de geblesseerden Frans Capellen, Steven Berghuis en Bas Hempen. Ondanks het gemis aan deze ervaren krachten waren de eerste kansen voor Zuidwolde. Na plm. een kwartier kregen Sven Cazemier en Tom Buijtendorp de nodige kansen, doch hun inzetten leverden echter geen goals op.

Kanteling van de wedstrijd

Nadat een kopbal van Sven Cazemier inde 28e minuut nog rakelings naast ging kantelde de wedstrijd plotseling in het voordeel van LSC 1890. Vanuit een corner belandde de bal uiteindelijk voor de voeten van Patrick Zijda, die met enig geluk in de verre hoek doel trof Zuidwolde was vanaf dat moment de weg kwijt en kwam in de resterende speeltijd niet meer in haar ritme. Nog voor rust strafte Daan Daniëls in de 37e minuut slap verdedigen van Zuidwolde af (2-0). Kort voor de thee kreeg Zuidwolde een strafschop tegen en scoorde Daan Daniëls vanaf 11 meter opnieuw raak. Ruststand 3-0.

Patrick Zijda beslist de wedstrijd

Aan goede wil ontbrak het Zuidwolde zeker niet, maar de echte scherpte en alertheid ontbrak bij de roodzwarten. LSC 1890 bleef ook in de 2e helft de bovenliggende partij. Nadat Sjors van der Weide een prima redding had op een harde inzet van Rodi de Boer greep coach Harry Warmelink in. Mitchell Krikken kwam in het veld voor Martijn Spijkerman en wisselde van positie met Joris de Roo. Deze wissel had bijna per direct succes, maar een scherpe voorzet vanaf de rechterflank wist Tom Buijtendorp in perspectiefrijke positie niet te verzilveren. In de 66e minuut viel uiteindelijk de definitieve beslissing in dit duel, waarbij LSC 1890 matig verdedigen bij Zuidwolde vakkundig afstrafte middels een treffer van Patrick Zijda.

Treffer Tom Buijtendorp

Na de wissel Chiel Dekker voor Stefan Liezen leek Zuidwolde nieuwe energie te krijgen. Kort na deze wissel rondde Tom Buijtendorp in de 72e minuut een goede voorzet vanaf de rechterflank prima af (4-1). Vlak daarna leek Sven Cazemier te scoren, maar zijn inzet kon nog bijtijds geblokt worden door een LSC-verdediger. Zuidwolde hield vervolgens "open huis", waarna Gerrit de Vries en Allard Westerdijk andermaal verdedigingsfouten bij Zuidwolde afstrafte. Eindstand 6-1.

Opstelling Zuidwolde: Sjors van der Weide, Mathijs Steenbergen, Martijn Spijkerman (Mitchell Krikken), Ralph Zantinge, Joris de Roo, Mark van de Beld, Bastin Steenbergen, Stefan Liezen (Chiel Dekker), Sven Cazemier, Nico Schulting en Tom Buijtendorp.