Geschreven op 12 mei 2016 door Bert Brontsema

Mark Tiggelaar kopt Zuidwolde 2 naar 1e klasse

Zuidwolde 2 - Steenwijk 2 = 2-1 (1-0) PROMOTIE ZUIDWOLDE 2/MARK TIGGELAAR kopt reserveteam naar 1e klasse

In de 86e minuut van dit promotieduel viel alles op zijn plek voor ZUIDWOLDE. Bas Hempen werd over de linkerklank de diepte in gestuurd en met een precisie van een  "IDRISSIE-voorzet" bereikte hij bij de 2e paal de vrijstaande Mark Tiggelaar die vervolgens knap de 2-1 tegen de touwen kopte. SPORTPARK "EZINGE" in MEPPEL ontplofte, waarna de equipe van coach Henry Vogelzang nog 10 benauwde minuten moest doorstaan om vervolgens "feestend" het promotiefeest in te gaan.

Een echt promotieduel

Afgelopen zondag verloor STEENWIJK 2 min of meer verrassend het thuisduel tegen BEILEN 2. Door die uitslag eindigden ZUIDWOLDE 2 en STEENWIJK 2 met een gelijk aantal punten als 2e in de competitie. Dit betekende dat beide teams een promotiewedstrijd moesten spelen. Deze beslissingswedstrijd werd hedenavond (donderdag 12 mei 2016) op sportpark EZINGE (FC MEPPEL) te Meppel gespeeld. Het duel had alles wat bij een promotiewedstrijd hoorde: "Slecht voetbal/ bikkelharde duels/ gele kaarten/ rode kaart - tumult op het veld/veel enthousiast en meelevend publiek en ten slotte trok Zuidwolde aan het langste eind.3 kansen / 1 treffer Gerald Kreuze

STEENWIJK kreeg in de aanvangsfase via 2 vrije trappen kleine kansen op een goal. Beide inzetten vlogen echter hoog over de goal van doelman Jelmer Timmer. In de 12e minuut leek ZUIDWOLDE op voorsprong te komen. Over de linkerflank brak Bas Hempen door, waarna zijn scherpe voorzet ternauwernood (teenlengte) gemist werd door Gerald Kreuze.

Het bleek echter uitstel van executie te zijn. Na een verre inworp van Jerry Dekker brak Gerald Kreuze in de 20e minuut over de rechterflank door, waarna hij de Steenwijk-doelman in de korte hoek verraste (1-0)

Tumult - gele kaarten/rode kaart

In de 25e minuut van de wedstrijd werd de geblesseerde Erwin Fieten vervangen door Remon Baas. Amper koud in het veld moest Remon Baas direct al met een pittige overtreding aan de noodrem trekken. Een terechte gele kaart + een vrije trap. Kennelijk was de dienstdoende scheidsrechter iets ontgaan. Op aangeven van zijn assistent-scheidsrechter gaf hij een directe rode kaart aan de nr. 10 van Steenwijk. Deze had kennelijk kort voor de overtreding van Remon Baas elders op het veld een natrappende beweging gemaakt. De veldverwijzing zorgde voor emotionele en felle reacties van de Steenwijk-spelers. Men werd nog net niet handtastelijk richting de scheidsrechter. Na deze veldverwijzing werd de stemming er beslist niet beter op. De dienstdoende scheidsrechter had in die fase de handen vol aan dit pittige duels. Met het uitdelen van de nodige terechte gele kaarten keerde de rust weer terug in het veld. Kort voor rust kreeg Bas Hempen een uitstekende mogelijkheid om de voorsprong te vergroten. Helaas lukte dit niet. Ruststand 1-0.

Steenwijk in ondertal langszij - "Glanzparades" doelman Jelmer Timmer

Kort na rust kreeg Gerald Kreuze zijn 3e kans. Zijn inzet ging rakelings naast. In ondertal was STEENWIJK de beter spelende ploeg. Men kreeg diverse mogelijkheden, maar strandde veelal op de in topvorm verkerende doelman Jelmer Timmer. Hij keerde zeker drie 100%-kansen voor Steenwijk en hield daarmee Zuidwolde nadrukkelijk in de race. Toch was ook hij kansloos bij een onverwachte inzet in de 60e minuut van de wedstrijd van STEENWIJK (1-1). Ook daarna had doelman Jelmer Timmer nog 2 fenomenale reddingen. Zuidwolde mocht Timmer dankbaar zijn met zijn vele reddingen.

Golden goal Mark Tiggelaar

Menigeen had zich al neergelegd bij een verlenging, totdat in de 86e minuut Bas Hempen daar anders over dacht. Bij zijn doorbrak over de linkerflank kon vanaf de kant al worden gezien dat hij de bal perfect voor zijn linkervoet kreeg en al had gezien dat Mark Tiggelaar bij de 2e paal vrij stond. De laatste man van Steenwijk moest daardoor handelend optreden, maar kwam te laat om de perfecte voorzet van Bas Hempen te blokken. De bal belandde op het hoofd van Mark Tiggelaar en deze kopte de bal genadeloos tegen de touwen (2-1). Kort daarop  floot de scheidsrechter deze wedstrijd tot een eind. Na 10 jaar eindelijk promotie voor ZUIDWOLDE 2 naar de reserve 1e klasse. Proficiat mannen.

Het veeltallige Zuidwoldiger-publiek feliciteerde de equipe van coach Henry Vogelzang.

Opstelling Zuidwolde

Jelmer Timmer, Thom Peper, Frank Middelveld, Jerry Dekker, Erwin Fieten (Remon Baas), Michiel Vrielink, Ruben Kroezen(Robin Steenbergen), Martijn van Meurs (Bastin Steenbergen), Bas Hempen, Mark Tiggelaar, Gerald Kreuze (Roland de Ruijter), Henk Wiegers

Man of the match:  JELMER TIMMER

Afbeeldingen bij dit bericht