Geschreven op 11 maart 2014 door Peter Roosendaal

Nieuwsbrief samenwerking voetbal Zuidwolde (1)

Uitgave 1

De eerste stappen

De besturen van v.v. Zuidwolde en ZZVV hebben dit seizoen van de Algemene Ledenvergaderingen (ALV) het mandaat gekregen om de haalbaarheid van een fusie tussen beide moederverenigingen te onderzoeken.

Voordat er een werkgroep geïnstalleerd zou worden, hebben de besturen van v.v. Zuidwolde en ZZVV en het bestuur van de gezamenlijke jeugdvereniging JVZ de intentie uitgesproken dat zij door middel van een in te stellen werkcommissie een haalbaarheidsonderzoek zullen opstarten over een fusie met ingang van het seizoen 2015-2016 tussen ZZVV en v.v. Zuidwolde inclusief integratie JVZ.

Vanuit de 3 afdelingen (v.v. Zuidwolde, ZZVV en JVZ) zijn een aantal namen van mogelijke kandidaten genoemd. Hierbij is afgesproken dat er een evenredige verdeling over de 3 afdelingen zal zijn.

Jens Dijkstra van de KNVB en Anne Prins van de Sportraad Drenthe is gevraagd als procesbegeleiders op te treden.

Samenstelling en werkwijze

Op 5 februari hebben de voorzitters van de beide moederverenigingen, Bert Kruit en John Slagter, de aftrap verricht van de “Onderzoekscommissie samenwerking voetbal Zuidwolde”.

De besturen hebben de commissie gevraagd voor 1 juni 2014 een advies uit te brengen over de voor- en nadelen van een volledige samenwerking (fusie) tussen  v.v. Zuidwolde en ZZVV met integratie van JVZ. Daarbij dient de conclusie getrokken te worden of een volledige samenwerking (fusie) meerwaarde heeft voor de leden van de 3 afdelingen.

De Onderzoekscommissie bestaat uit de onderstaande personen, die ingedeeld zijn in de volgende subgroepen.

-Accommodatie

Walter Eppinga en Yolande Cazemier

-Financiën en sponsoring

Joost Heidekamp

-Bestuur en organisatie

Eelco Verstraaten en Henk Enting

-Voetbaltechnisch

Jan Nikkels en Peter Roosendaal (tevens voorzitter)

-Cultuur en externe aangelegenheden

Frederike Vrijlandt en Titus Kok

Procesbegeleiders:

Anne Prins en Jens Dijkstra

De subwerkgroepen zullen de komende periode informatie gaan verzamelen door het benaderen en interviewen van mensen van de 3 afdelingen, die op de verschillende terreinen ter zake kundig zijn.

De Onderzoekscommissie zal tussentijds regelmatig bijeen komen, waarbij de ervaringen van de subgroepen teruggerapporteerd worden. Door middel van  een nieuwsbrief zullen bestuur en leden op de hoogte gehouden worden van de ontwikkelingen.

Het vervolg

Midden mei zal de Onderzoekscommissie de bevindingen,conclusies en advies in een rapport  (Eindrapportage Fusieonderzoek) weergeven. Dit rapport zal aan de besturen overhandigd worden. Vervolgens zullen de besturen de inhoud van de eindrapportage voorleggen aan hun leden tijdens een algemene ledenvergadering. De ledenvergaderingen zullen vervolgens een uitspraak doen over het advies van de Onderzoekscommissie.

Het advies van de Onderzoekscommissie kan het volgende zijn:

a.       Een positief advies (“go”)

Een volledige samenwerking (fusie) heeft voldoende aantoonbare meerwaarde voor de leden van de 3 voetbalafdelingen. De Onderzoekscommissie stelt de besturen voor een Fusie Begeleiding Commissie in te stellen. Deze commissie zal de komende fusie praktisch en concreet gaan uitwerken en met een fusievoorstel  komen. Dit fusievoorstel wordt aan de besturen aangeboden. De voorstellen worden vervolgens voorgelegd aan de leden op een Algemene ledenvergadering, waarna definitieve besluitvorming plaatsvindt.

b.      Een negatief advies (“no go”)

Een volledige samenwerking (fusie) heeft onvoldoende aantoonbare meerwaarde voor de leden van de 3 voetbalafdelingen. De Onderzoekscommissie stelt de besturen voor om niet over te gaan tot een volledige samenwerking (fusie) tussen de voetbalafdelingen.

Het advies van de Onderzoekscommissie wordt door het bestuur voorgelegd aan de leden op een Algemene Ledenvergadering. Vervolgens doen de leden een uitspraak over het advies.

Maar voorlopig is het nog niet zo ver. De Onderzoekscommissie gaat eerst interviewen, overleggen en inventariseren om tot een weloverwogen advies aan de besturen te komen.

Namens de onderzoekscommissie,

Peter Roosendaal.