Geschreven op 30 augustus 2014 door Peter Roosendaal

Nieuwsbrief samenwerking Voetbal Zuidwolde (4)

Uitgave 4; augustus 2014

Dag voetballiefhebbers,

Hierbij de vierde nieuwsbrief om iedereen op de hoogte te houden van de voortgang rondom de mogelijke samenwerking (fusie) van v.v. Zuidwolde en ZZVV met integratie van JVZ.

De besturen van v.v. Zuidwolde en ZZVV hebben in seizoen 2012-2013 van de Algemene Ledenvergaderingen (ALV) het mandaat gekregen om de haalbaarheid van een fusie tussen beide moederverenigingen te onderzoeken.

Op 5 februari 2014 hebben de voorzitters van de beide moederverenigingen, de aftrap verricht van de “Onderzoekscommissie samenwerking voetbal Zuidwolde”.

De besturen hebben de commissie gevraagd voor 1 juni 2014 een advies uit te brengen over de voor- en nadelen van een volledige samenwerking (fusie) tussen  v.v. Zuidwolde en ZZVV met integratie van JVZ. Daarbij dient de conclusie getrokken te worden of een volledige samenwerking (fusie) meerwaarde heeft voor de leden van de 3 afdelingen.

De onderzoekscommissie, met ondersteuning vanuit de KNVB en SportDrenthe, is voortvarend aan het werk gegaan en heeft de “Eindrapportage fusieonderzoek” aangeboden aan de beide besturen.

Op 4 juni 2014 zijn de bevindingen, conclusie en advies van de Onderzoekcommissie op de ledenvergaderingen van ZZVV en v.v. Zuidwolde besproken. De leden van beide verenigingen hebben de besturen vervolgens groen licht gegeven om een Fusie Begeleiding Commissie (FBC) in te stellen om  een mogelijke samenwerking praktisch uit te werken.

Het vervolg

Naar aanleiding van de positieve reactie op het instellen van een FBC van de leden van beide verenigingen hebben de besturen zich gebogen over de samenstelling van deze commissie. Deze zal moeten bestaan uit een evenwichtige verdeling over de verschillende voetbalgeledingen en geleid moeten worden door een onafhankelijk voorzitter. De besturen hebben Titus Kok gevraagd als voorzitter. Jan Nikkels en Peter Roosendaal bieden ondersteuning aan de voorzitter  van de FBC. Zij zullen  samen met de vertegenwoordigers van de KNVB (Linda Demmink) en SportDrenthe (Anne Prins) de inhoudelijke voorbereiding van de stuurgroep  op zich nemen.

De FBC wordt aangevuld met mensen uit de verenigingen die op hun beurt  dezelfde deelgebieden aanhouden die door de onderzoekscommissie zijn gehanteerd.

Dit heeft geleid tot de volgende samenstelling:

• Bestuur en organisatie                                  Annet Pol en Yolande Cazemier
  • Financiën en sponsoring                             Jan de Vries en Henri Spijkerman
  • Technisch beleid                                            Jan Dragt en Piet Boverhof
  • Accommodatie                                                Be Bols en Klaas Kuiper
  • Cultuur                                                              Emile Sieders en Trijnie Bruins

Op donderdag 4 september zal de FBC geïnformeerd worden over de opzet, aanpak en tijdpad. Zij zullen de opdracht krijgen om een specifiek inhoudelijk onderdeel van de voorgenomen fusie verder te onderzoeken en uit te werken. Bij de uitwerking hiervan zal elke werkgroep een beroep gaan doen op ter zake kundige mensen van v.v. Zuidwolde, ZZVV en JVZ  om te zorgen voor een breed gedragen en goed onderbouwd verslag per deelgebied.

Het organisatieschema ziet er als volgt uit.

Tot slot

De bevindingen van de FBC worden samengevat in een fusierapport. Dit rapport zal overhandigd worden aan de beide besturen.  Vervolgens zal dit rapport door de besturen in de vorm van een fusievoorstel aan de leden van ZZVV en v.v. Zuidwolde worden voorgelegd.

Namens de stuurgroep van de FBC, Peter Roosendaal.