Geschreven op 03 maart 2015 door Peter Roosendaal

Nieuwsbrief samenwerking Voetbal Zuidwolde (9)

Uitgave 9; Februari 2015

Dag voetballiefhebbers,

Hierbij alweer de 9de Nieuwsbrief over de mogelijke fusie tussen v.v. Zuidwolde, ZZVV met integratie van JVZ. Na de laatste Nieuwsbrief van begin januari 2015 heeft de Fusiebegeleidingscommissie (FBC) weer een aantal stappen in het proces gezet. In deze Nieuwsbrief willen we leden en andere belangstellenden hiervan op de hoogte brengen.

Concept fusieplan.
Eind december hebben de werkgroepen hun voorstellen ingeleverd bij de stuurgroep. Vervolgens is de stuurgroep “de hei opgegaan” en heeft alle verkregen informatie verwerkt in een concept fusieplan.

Tussentijds werd de stuurgroep geconfronteerd met het plotselinge vertrek van Henk Dekker als vertegenwoordigend lid van v.v. Zuidwolde in de werkgroep Technische zaken. Henk gaf aan dat hij zich niet kon verenigen met de werkwijze in de werkgroep. Hierdoor kon de stuurgroep niet beschikken over de nodige informatie van de werkgroep. In een later stadium werd dit gelukkig opgelost door de overige leden van de werkgroep. Alle opdrachten uit de opdrachtformulering waren nauwgezet uitgewerkt, uitgezonderd een voorstel op welke wijze de selectie- en recreatieteams zouden gaan voetballen. Hierdoor kwam de stuurgroep begin januari met een probleem te zitten.
Opdracht van de besturen aan de FBC was om een concept fusieplan te maken waarin de onderdelen accommodatie, financiën, bestuur en organisatie, cultuur en technische zaken ( met een voorstel over de wijze van spelen van selectie- en prestatieteams) concreet uitgewerkt was.
De stuurgroep heeft dit opgelost door in het conceptplan (voorlopig als voorstel aan de FBC)de volgende twee opties voor de speelwijze op te nemen:
1. recreatievoetbal op zowel de zaterdag als de zondag en prestatievoetbal op de zaterdag
2. recreatievoetbal op zowel de zaterdag als de zondag en prestatievoetbal van het eerste team op de zaterdag en een tweede selectieteam op de zaterdag en een tweede selectieteam op de zondag.
Op 21 januari is dit concept fusieplan vervolgens aan de FBC voorgelegd en besproken. Op deze vergadering wordt een aantal tekstuele op/aanmerkingen en suggesties aangedragen. M.b.t. de keuze van de speeldag voor prestatieteams is in deze vergadering door leden van de FBC een derde optie (prestatie- en recreatievoetbal op zowel de zaterdag als de zondag) toegevoegd.
Om met een zo concreet mogelijk voorstel te komen, heeft de FBC met de eerder geformuleerde uitgangspunten in gedachten, uiteindelijk de eerste optie opgenomen in het conceptplan.

Overleg met de besturen
De goedkeuring in de FBC houdt in dat het fusieplan in concept klaar is om, conform de afspraken in de tijdsplanning, aan de besturen ter beoordeling aan te bieden. Op 27 januari heeft deze vergadering in het clubhuis van ZZVV plaatsgevonden. De opzet van deze vergadering was dat de besturen hun zegje konden doen over de voorstellen van de FBC. Op- en aanmerkingen en suggesties konden ingediend worden met de bedoeling deze, waar nodig, te verwerken in het conceptplan. Aan het eind van deze avond was de conclusie dat het conceptplan met een aantal ter zake doende aanvullingen en een aantal tekstuele aanpassingen akkoord werd bevonden, uitgezonderd overeenstemming over de onderdelen “speeldag(en)”, accommodatie en financiële onderbouwing
en de begroting. De FBC heeft de op- en aanmerkingen genoteerd en deze worden meegenomen in het uiteindelijke plan.

Informatieavond
De volgende stap in het fusieproces zal de informatieavond voor alle leden van beide voetbalverenigingen en ouders van spelers bij JVZ zijn. Deze avond is vastgesteld op woensdag 4 maart in het clubhuis van v.v. Zuidwolde. Tijdens dit overleg zal de FBC per onderdeel een korte toelichting geven. Hierna kunnen alle aanwezigen vragen stellen over het conceptplan en hun op/aanmerkingen en suggesties kenbaar maken. Mochten er leden zijn die liever schriftelijke vragen willen stellen, dan kan dit t/m 3 maart via de mail (tituskok@planet.nl).
De aanwezigheid op de informatieavond houdt in dat iedereen de kans krijgt om op deze avond mee te denken over de uiteindelijke inhoud van het fusieplan.
Om iedereen de kans te geven goed voorbereid op deze avond te komen, zal het conceptplan vanaf
20 februari op de websites geplaatst worden. Bovendien wordt het conceptplan door de administraties van de verenigingen via de mail aan de leden toegestuurd. Op het sportpark zullen affiches opgehangen worden om zoveel mogelijk leden op te roepen om aanwezig te zijn op deze informatieavond.

De laatste stappen
Na de informatieavond zal de FBC alle informatie verwerken in het definitieve fusieplan. Dit plan zal vervolgens in maart aan de besturen van v.v. Zuidwolde en ZZVV worden aangeboden. Na goedkeuring zal het conceptplan uiteindelijk een definitief fusieplan worden. De besturen worden daarmee eigenaar van het plan en de rol van de FBC is dan uitgespeeld.
De twee besturen zullen dan aansluitend voor alle leden een bijzondere algemene ledenvergadering uit schrijven, waarin de leden in april zullen stemmen over het wel of niet doorgaan van de fusie.

Namens de FBC,

Peter Roosendaal