Geschreven op 14 mei 2017 door Egbert Buning

Protos 4 - Zuidwolde 5 = 2-2 (2-1)

Terechte kampioen

Aangekomen rond 11.50 in Steenwijksmoer was de wedstrijd tussen Protos en Zuidwolde 5 al bezig. Wat wel vreemd was, dat er maar 10 man meededen bij de roodzwarten en dat er vrij veel onbekende gezichten meespeelden die met een Groningse tongval spraken?! En tot overmaat van ramp stonden ze al met 3-1 achter?? Navraag leerde dat dit Protos 2 was tegen Hoogezand 2, dat in exact dezelfde kleuren speelde als Zuidwolde. Oeff gelukkig, dat viel mee dus. Toch was deze prelude niet helemaal voor niks, want de uitslag (3-1) was nog interessant voor Zuidwolde 2. Dat nu dus zijn inhaalwedstrijd tegen Stadskanaal 3 moet winnen.

Enfin, dan de iets later begonnen wedstrijd tussen Protos 4 en het vijfde. Enige concurrent voor de titel, Dalen 5, was zo vriendelijk om eerder op de ochtend te verliezen uit bij Raptim 6, dus de titel was bij de aftrap al binnen! Onder uiterst fraaie omstandigheden werd er afgetrapt op de mooie grasmat en Zuidwolde vatte direct de koe bij de horens; Remco kopte op doel en de keeper liet hem al zittende door zijn benen glippen en grabbelde de bal daarna naar zich toe, maar de bal was de doellijn reeds gepasseerd en dit werd goed gezien door de scheidsrechter, compliment en 0-1 dus. Protos deed niet veel meer dan op de counter spelen, maar deed dit wel uiterst effectief. Twee keer voor het doel en twee doelpunten. Bij Zuidwolde liepen de combinaties een beetje stroef en derhalve een 2-1 ruststand. Ondanks de diverse drinkgebaren aan beide zijden, wilde de scheidsrechter geen drinkpauze doen in de eerste helft.

De rust had het vijfde duidelijk goed gedaan. Een ware stormloop leverde een aantal corners op maar helaas niet met het gewenste resultaat. Mike stond soms iets te scherp en werd afgevlagd. In de 62e minuut kreeg men een tegenvaller te verwerken: topscorer Marcel ging strompelend naar de kant. Nu werd het een lastig verhaal om hier te winnen, zonder de anderen te kort te willen doen. Toch oogde Protos vrij uitgeblust. Invaller Jan Hoogeveen raasde over de rechtervleugel, maar zijn voorzet werd mooi geplukt door de keeper in het gifgroen of was het nou geel? In de 67e minuut ging Rob andermaal goed door en zijn voorzet werd door Kelvin tot doelpunt gepromoveerd, 2-2 dus. Zuidwolde ging de laatste 20 minuten vol voor de overwinning. Adrian Idzi schoot nog een kraai van het nest en Marcel Baas had nog een strak schot net over de deklat. Leider Sander kon het niet langer aanzien en zette zichzelf in het veld om de overwinning toch nog binnen pogen te halen. Even later kwam het geheime wapen in het veld; Patrick de Vøgel kwam erin. 10 minuten voor tijd leek Mike de verlossende treffer dan eindelijk te maken (hij roste het leder knap in de verre hoek), maar de grensrechter vlagde correct. Uit een van de zeldzame counters van Protos kwam nog een vervaarlijk schot, maar keeper William keek hem naast. In blessuretijd ging Adrian nog alleen op de keeper af, maar hij was te moe om af te ronden. Uitslag 2-2.

Het bestuur getuigde van een vooruitziende blik in de vorm van bloemen en enkele flessen champagne die op de middenstip werden leeggespoten en verorberd. Complimenten en felicitaties voor het vijfde, goed gedaan mannen! We hebben genoten van jullie dit jaar.