Geschreven op 06 april 2021 door Bert Brontsema

Remon Baas 25 jaar lid

Ook Remon Baas behoort eveneens tot dezelfde lichting en vriendengroep van Hans v.d.Vegt, Jesper Jansen, Robin van Goor etc. Remon heeft alle standaardteams vanuit de jeugd van vv Zuidwolde en JVZ doorlopen. Remon werden uitstekende voetbalkwaliteiten toegedicht om het eerste team te halen. Dat heeft hij ook zeker gehaald, maar het sociale gedeelte is voor hem zeker zo belangrijk. Kenmerkend voor zijn sociale karakter is zijn betrokkenheid bij en voor anderen. Juist op de middag dat er m.b.t. dit jubileum, contact met hem is gaat hij die middag naar de uitvaartplechtigheid bij Voetbalvereniging De Weide van oud-jeugdtrainer bij Zuidwolde, ZVC'98 en JVZ Gerard Wulffraat.

Remon geeft ook aan, dat het clubgevoel heel belangrijk voor hem is. Wat dat betreft mist hij nog altijd oud-kantinebaas Arie Post. Met hem had ik een speciale band. Dat was "mien moat" en die mis ik nog altijd. Zo zie je maar weer: voetbal is meer dan voetbal alleen.

Een bijzondere anekdote met Remon is zijn debuut bij het 1e team van Zuidwolde. Op 10 mei 2007 maakte Remon zijn debuut in de hoofdmacht van Zuidwolde. Het betrof een oefenwedstrijd in en tegen OZC uit Ommen. Bij OZC Ommen was indertijd de voormalig clubtopscorer bij BVO EMMEN (95 profgoals) Michel van Oostrum trainer. Remon scoorde in dat duel voor Zuidwolde, met formeel een eindstand van 1-1. Wat gebeurde er echter voor bijzonders in dat duel? Zuidwolde-speler Erwin Linthorst was kennelijk een lastpak voor de dienstdoende scheidsrechter. Rond de 65e minuut was de betreffende scheidsrechter het kennelijk helemaal zat en liep zonder enig commentaar of tekst en uitleg het veld af. Een verbijsterend OZC en Zuidwolde achterlatend. Schrijver van dit stuk was indertijd verslaggever en assistent-scheidsrechter voor Zuidwolde bij dat duel en stond indertijd naast het speelveld pal naast een eveneens totaal verbijsterde trainer Michel van Oostrum. Hij had toch al wel het nodige meegemaakt in zijn rijke voetbalcarrière, maar dit sloeg alles. Als aan de grond genageld stond hij daar. Totaal verbijsterd en het zou mij niet verbazen als Michel daar nog altijd stond op het inmiddels totaal verlaten voormalig sportpark "De Rotbrink" (hoe bedenk je het) in Ommen.

Maar Remon heeft nog wel eens een hele belangrijke officiële goal voor Zuidwolde 1 gemaakt. Op 19 augustus 2007 scoorde hij in een bekerwedstrijd in en tegen Hoogeveen de 2e goal voor Zuidwolde. Hij bracht daarmee de achterstand terug naar 3-2. Uiteindelijk verloor Zuidwolde dit duel tegen toenmalig 1e klasser en huidig hoofdklasser Hoogeveen met 6-2.

Remon speelt thans met veel plezier in het vriendenteam van Zuidwolde 5 (FC ECHTEN); Remon Baas 25 jaar lid van vv Zuidwolde, gefeliciteerd!

Zie foto 2: Michel van Oostrum gehurkt centraal onderste rij tijdens duel selectie van De Wolden-teams tegen BVO EMMEN.

Afbeeldingen bij dit bericht