Geschreven op 10 maart 2019 door Bert Brontsema

SC Erica 1 - Zuidwolde 1 = 3-2 (1-1)

Nipt verlies Zuidwolde

In de 75e minuut leek Ouren Nikkels man of the match te worden toen hij Zuidwolde op een 1-2 voorsprong bracht. Erica rechtte echter haar rug en wist zich terug te knokken. Gouden wissel Sebastian Kroezen maakte zich onsterfelijk door in de slotfase 2x te scoren. De laatste treffer werd gescoord in de 88e minuut. Zuidwolde leek in blessuretijd alsnog langszij te komen, doch de snoeiharde inzet van Mathijs Steenbergen wist Erica-doelman Bram Gebbeken ternauwernood buiten de palen te ranselen. Lucky Erica en zuur verlies voor Zuidwolde.

Betere start Erica

Het duel tussen Erica en Zuidwolde was een regelrechte 6-punten wedstrijd. Winnen was belangrijk en beide teams streden vol verve voor de winstpunten. Erica begon beter aan de wedstrijd en Zuidwolde werd aanvankelijk ver teruggedrukt. In de 10e minuut kwamen de Zuidoost-Drenthen  op een 1-0 voorsprong toen een lage voorzet vanaf links binnengeknald werd door Kjeld Huls.

Zuidwolde komt beter in de wedstrijd

Zuidwolde herpakte zich goed na deze 1-0 achterstand. Met name in het tweede gedeelte van de eerste helft won Zuidwolde steeds meer de onderlinge duels, waardoor het duel zich steeds meer verplaatste naar het doel van Erica. Zo was Ouren Nikkels in de 20e minuut dichtbij de gelijkmaker, maar werd daarbij te ver naar de zijkant gedwongen. Daarnaast was Zuidwolde vooral drukkend gevaarlijk vanuit standaardsituaties. In de 40e minuut viel dan ook terecht de gelijkmaker. De bal werd in het strafschopgebied geplaatst, waarna doelman Gebbeken deels mistastte en Sven Cazemier er als de kippen bij was om de gelijkmaker tegen de touwen te schieten. Ruststand 1-1.

Erica komt beter uit de kleedkamer

Na de thee trok Erica de wedstrijd sterker naar zich toe en had Zuidwolde moeite om uit de verdediging te komen. Echte kansen kreeg Erica ook niet, maar toch zat er een dreiging in hun spel vanwege hun opportunistische speelwijze. Sporadisch kwam Zuidwolde uit haar schulp en zowaar kreeg men in de 60e minuut een goede mogelijkheid via een doorbraak van Sven Cazemier. Het leek er op, alsof hij in het strafschopgebied onderuit gehaald werd door de doelman. Scheidsrechter de heer Stoetman liet doorspelen en zo bleef de stand vooralsnog 1-1.

Ouren Nikkels knalt de 1-2 binnen

Zuidwolde kreeg in die fase meer grip op de wedstrijd en wist weer - net als in de 2e fase van de 1e helft - gevaarlijk te worden voor het doel van doelman Gebbeken. In de 75e minuut leverde die druk dan ook de 1-2 op. In een mêlee van spelers belandde de bal uiteindelijk voor de voeten van de op het oude nest teruggekeerde Ouren Nikkels, waarna diens inzet in de verre hoek belandde 1-2.

Erica knokt zich terug

De wedstrijd leek gespeeld, maar Zuidwolde vergat door te drukken om uit te lopen naar de 1-3. Te gemakkelijk liet men zich te ver terugdringen. Tevens werden de onderlinge duels steeds meer in het voordeel van Erica gewonnen. In de 82e minuut scoorde invaller Sebastiaan Kroezen in de verre hoek de 2-2. Erica rook bloed en drukte Zuidwolde steeds verder terug. In de 88e minuut viel uiteindelijk de beslissing in dit duel toen andermaal Sebastiaan Kroezen de winnende 3-2 binnenschoot. In blessuretijd leek Mathijs Steenbergen er nog een gelijkspel uit te halen voor Zuidwolde, maar erica-doelman Bram Gebbeken voorkwam dit met een uitstekende redding. Eindstand 3-2.

Opstelling Zuidwolde

Sjors van der Weide, Mark van de Beld, Martijn Spijkerman, Jerry Dekker, Chiel Dekker, Stefan Liezen, Ralph Zantinge, Mathijs Steenbergen, Sven Cazemier, Bas Hempen (Joris de Roo), Ouren Nikkels.

man v.d. wedstrijd: Team Zuidwolde