Geschreven op 21 mei 2017 door Bert Brontsema

SC Franeker 1 - Zuidwolde 1 = 0-3 (0-1)

Zuidwolde doet goede zaken in "Frjenstjer"

In de eerste play-offwedstrijden voor promotie naar de 2e klasse ging Zuidwolde voortvarend van start. Over de gehele linie van de wedstrijd was Zuidwolde de bovenliggende partij en was op de overwinning niets aan te merken. Toch had Zuidwolde vroeg in de wedstrijd zo maar op een 1-0 achterstand kunnen staan. "Goalie- en puntenpakker" doelman Jelmer Timmer ranselde in de 6e minuut een scherp ingeschoten inzet van Wiebe van der Meer uit de bovenhoek. Na deze "wake up call" stelde het team Zuidwolde orde op zaken en leidde bij rust met 0-1 dankzij een gave treffer van Koen Romme. Diezelfde Koen Romme stelde kort na rust - na een fraaie aanval over de rechterflank - de zege van Zuidwolde al definitief veilig (0-2). Uiteindelijk tekende Bas Hempen in de 81e minuut voor de uiteindelijk dik verdiende 0-3 zege voor Zuidwolde. Komende donderdag (Hemelvaartsdag) volgt de returnwedstrijd op Woltingeslag. Mocht Zuidwolde ook deze wedstrijd tot een goed einde weten te brengen dan volgt nog een tweeluik tegen de winnaar van het duel Sleen - ASVB.

Kansen Zuidwolde - beste mogelijkheid sc Franeker

Zuidwolde trok vanaf het begin van de wedstrijd "de match" naar zich toe en kreeg direct al kansen via Frans Capellen en Koen Romme. De beste mogelijkheid was echter in de 6e minuut voor SC Franeker. Vanuit het niets draaide Wiebe van der Meer rond het 16-meter gebied weg en zijn scherpe inzet leek in de bovenhoek te verdwijnen. Doelman Jelmer Timmer keerde deze inzet fantastisch en hielp daarmee zijn ploeg over een moeilijk moment heen. Zuidwolde domineerde nadrukkelijk en SC Franeker liet Zuidwolde het spel maken om zodoende via de counter te kunnen scoren. Ondanks de kleine ruimtes kreeg Zuidwolde meerdere mogelijkheden om al in de 1e helft te scoren. Rond de 25e minuut kregen Frans Capellen (lob), Bastin Steenbergen en Bas Hempen drie grote mogelijkheden om te scoren. Vooralsnog leverden deze kansen echter geen goal op.

Bevrijdende goal Koen Romme

Gelet op de toenemende grote kansen voor Zuidwolde kon een Zuidwoldiger-treffer gewoonweg niet uitblijven. Nadat een spaarzame counter van SC Franeker via Cornelis Boonstra geen resultaat had opgeleverd, was het in de 38e minuut eindelijk raak voor Zuidwolde. Op aangeven van Stef Raben scoorde Koen Romme met een technisch hoogstandje uiterst fraai de 0-1. Doelman Jesse Hogendorp was volstrekt kansloos. De 0-1 was ook de ruststand.

Beslissende goal Koen Romme

Franeker trachtte in de 2e helft wel de wedstrijd te doen kantelen, maar het geloof daarin werd al vroeg in de 2e helft wreed verstoord. Na een prima aanval over de rechterflank (via Stef Raben en Frans Capellen) stond Koen Romme in de 50e minuut op de juist plaats en scoorde beheerst de 0-2.

Defensie Zuidwolde staat als een huis

Achterin had Zuidwolde de zaken ook goed op orde. Onder aanvoering van een steeds sterk mee naar voren spelende Mathijs Steenbergen zette Zuidwolde de lijnen goed uit. Zuidwolde kreeg meerdere goede mogelijkheden, w.o. in de 61e minuut een open kans voor de doorgebroken Bastin Steenbergen. Franeker-doelman Jesse Hogendorp kon met een sterke interceptie een 3e Zuidwoldiger goal voorkomen. Om de wedstrijd nog te doen kantelen bracht Franeker kort achter elkaar verse strijdkrachten in via Willem van Duijn, Rob Postma en Mark Hoekstra. Met opportunistisch spel werd de bal met de regelmaat van de klok "in de 16 gepompt". SC Franeker kreeg wel enige kansen, maar de defensie van Zuidwolde stond ook in die fase "als een huis".

Slotakkoord Bas Hempen

In de slotfase van dit duel scoorde Bas Hempen in de 81e minuut de 3e goal vooral op basis van doorzetting (0-3). Het verzet van SC Franeker was daarmee volledig gebroken. In de slotfase werden er bij Zuidwolde nog de nodige wissels toegepast. Bijna had Joris de Roo in blessuretijd - op aangeven van Frans Capellen - nog de 0-4 aangetekend. Eindstand 0-3.

Opstelling Zuidwolde; Jelmer Timmer, Mark van de Beld, Stefan Liezen, Mathijs Steenbergen, Steven Berghuis, Leon Schoemaker, Bastin Steenbergen, Stef Raben (Robin Steenbergen), Frans Capellen, Koen Romme (Jerry Dekker), Bas Hempen (Joris de Roo).

Man v.d. wedstrijd: team Zuidwolde