Geschreven op 29 oktober 2017 door Bert Brontsema

Stadskanaal 1 - Zuidwolde 1 = 4-1 (0-0)

Onnodig verlies Zuidwolde

In de 72e minuut van deze wedstrijd had de sterk spelende Stefan Liezen Zuidwolde op een 0-2 voorsprong kunnen koppen. Daarmee zou de wedstrijd definitief gespeeld zijn. Helaas belandde de steenharde kopbal van Stefan Liezen net buiten de palen van de kansloze Stadskanaal-doelman Harold Koster. Een mentaal sterk en opportunistisch spelende Stadskanaal putte hieruit moed en bleef daardoor in de wedstrijd en scoorde op karakter en inzet in de 76e en 78e minuut via met name gouden wissel Yordi Saman en Tristan Rotman de 1-1 en de 2-1. Met name de 2e Stadskanaalster treffer viel voor Zuidwolde op een psychologisch totaal verkeerd moment. Een mentaal geknakt Zuidwolde moest uiteindelijk in de slotfase nog 2 onnodige treffers van Jeffrey Bakker incasseren. Eindstand derhalve een geflatteerde, maar wel verdiende 4-1 nederlaag.

Balans in de 1e helft

In de 1e helft wilde deze wedstrijd niet echt op gang komen. De hoogtepunten in dit duel waren op de vingers van één hand te tellen. In de 18e minuut kon een inzet van Stadskanaal-aanvaller Sten Vos door doelman Jelmer Timmer met enige moeite tot corner verwerkt worden. De beste mogelijkheid was vervolgens in de 21e minuut voor Robin Steenbergen. Zijn inzet kon door doelman Harold Koster deels gekeerd worden, waarna de bal nog voor de doellijn door een van de Stadskanaal-verdedigers weggeschoten worden. Zo eindigde deze matige eerste helft in een 0-0 stand.

Enerverende 2e helft

Stadskanaal begon ijzersterk aan de 2e helft en zette via opportunistisch werkvoetbal Zuidwolde fors onder druk. Zuidwolde wist in die fase onvoldoende voetballend onder deze druk uit te komen. In de aanvangsfase van de 2e helft hield doelman Jelmer Timmer Zuidwolde in de race door enkele prima reddingen op inzetten van met name Sten Vos en Jeffrey Bakker. Desondanks was het wachten de 1-0 voorsprong voor Stadskanaal.

Inbreng Frans Capellen kantelt de wedstrijd

Coach Bas Bijen greep bijtijds in en bracht de licht geblesseerde Frans Capellen in de 57e minuut in voor de overigens goed spelende en hardwerkende Robin Steenbergen. Per direct kantelde de wedstrijd richting het doel van Stadskanaal. Bij zijn eerste balcontact leek Frans Capellen al in de 59e minuut te scoren. Stadskanaal-doelman Harold Koster werd enigszins verrast door de snelheid van Frans Capellen en liet de bal onverwacht los. Helaas werd deze mogelijkheid net niet verzilverd.

Treffer Stefan Liezen

Zuidwolde rook bloed en bij de eerstvolgende aanval was het raak voor Zuidwolde. Frans Capellen brak over de rechterflank door, waarna zijn assist prima werd afgerond door Stefan Liezen (0-1). Zuidwolde leek vervolgens door te drukken, waarbij een inzet van Mark v.d. Beld ternauwernood door doelman Koster tot corner verwerkt kon worden.

Gouden wissels Stadskanaal

Stadskanaal-coach Rick Slor greep vervolgens in door in de 67e minuut 2 nieuwe wissels (Ron Lohuis en Yordi Saman) in te brengen. Deze wissels zouden achteraf bepalend worden voor het uiteindelijke resultaat van deze wedstrijd. Echter Zuidwolde had de illusies van Rick Slor volledig in de war kunnen schoppen door in de 72e minuut doeltreffend te scoren via een kopbal van Stefan Liezen. Nu werd het net geen treffer. Kort daarop scoorden Yordi Saman en Tristan Rotman de 1-1 en de 2-1. Een geknakt Zuidwolde moest in de slotminuten nog 2 treffers incasseren van Jeffrey Bakker. Eindstand 4-1.

Opstelling Zuidwolde: Jelmer Timmer, Martijn Spijkerman, Mathijs Steenbergen, Mark v.d. Beld, Jerry Dekker, Steven Berghuis, Stef Raben, Stefan Liezen, Bastin Steenbergen (Joris de Roo),  Bas Hempen (Leon Schoemaker), Robin Steenbergen (Frans Capellen)

Man v.d. wedstrijd bij Zuidwolde: Stefan Liezen

Afbeeldingen bij dit bericht