Geschreven op 14 mei 2017 door Bert Brontsema

Stânfries 1 - Zuidwolde 1 = 1-6 (1-3)

Eenvoudige zege Zuidwolde/ basisplaats Cedric Jansen

Zonder zich bovenmatig in te spannen sloot Zuidwolde het competitieseizoen in de 3e klasse D af met een grote 1-6 zege op het reeds gedegradeerde Stânfries. Vorige week plaatste Zuidwolde zich reeds door het winnen van de 3e periodetitel voor het spelen van promotiewedstrijden naar de 2e klasse. Na de resultaten op de slotdag van deze competitie werd ook bekend wie de eerstvolgende tegenstander is voor promotie naar de 2e klasse. Dat is het Friese Franeker geworden, die in de 3e klasse A een periodetitel pakte. Stânfries kwam in dit duel onverwacht uit een dubieuze strafschop op voorsprong. Kort daarna stelde Zuidwolde orde op zaken en leidde bij rust reeds met 1-3. In de 2e helft scoorden de "roodzwarten" nog drie keer, zodat na 90 minuten er een 1-6 eindstand op het scorebord stond.

Stânfries verrassend op voorsprong

Al in de eerste minuten kreeg Zuidwolde meerdere kansen om te scoren, doch het vizier stond vooralsnog niet op scherp. Na 12 minuten trok Stânfries voor het eerst richting de goal van doelman Jelmer Timmer. Gelijk was het ook raak. Vraag echter niet hoe. Een vrije bal werd "in de 16" gepompt en tot ieders verrassing (ook bij Stânfries) legde de scheidsrechter, de heer Koning, de bal op "de stip". Dit cadeautje werd dankbaar aanvaard door Martijn Wolf. Beheerst schoot hij vanaf 11 meter de bal achter doelman Jelmer Timmer (1-0). De vreugde bij Stânfries was echter van korte duur. In de 17e minuut knalde Frans Capellen op aangeven van Stef Raben de gelijkmaker tegen de touwen (1-1).

Klutsgoal Robin Steenbergen

Het gejuich was nog amper verstomd of de 1-2 lag ook al in het doel. Nadat eerst Stef Raben een grote kans miste, zorgde Robin Steenbergen in de 21e minuut vanuit een klutssituatie voor de 1-2. Diezelfde Stef Raben stond ook aan de basis van de derde Zuidwoldiger goal. In de 37e minuut belandde zijn perfecte inzet op de onderkant lat. De terugstuitende bal was vervolgens een prooi voor Bastin Steenbergen, die beheerst de 1-3 aantekende. Zuidwolde kreeg in de slotfase van de eerste helft nog voldoende kansen om de voorsprong te vergroten. Het ontbrak de equipe van coaches Jarrisch Keizer en Gerald Kreuze echter net aan het nodige geluk. Ruststand 1-3.

Debuut Joris de Roo

In de tweede helft maakte A-junior Joris de Roo zijn debuut. Hij leek zijn debuut direct al op te kunnen fleuren met een goal. In de 47e minuut kopte hij een voorzet van Frans Capellen in perspectiefrijke positie net over de goal van Stânfries-doelman Sytze Westerveen. Zuidwolde leek het vervolgens wel te geloven en zowaar kreeg Stânfries enkele kleine mogelijkheden. Bij een doorbraak van Stânfries liet Koen Romme zijn klasse zien. Op snelheid en waarde werd deze Stânfries-kans vakkundig door Koen Romme geneutraliseerd.

Prachtige kopgoal Martijn Spijkerman

Zuidwolde pakte vervolgens de draad weer goed op en in de 62e minuut was het andermaal raak. Op de rechterflank brak Frans Capellen door, waarna diens voorzet technisch zeer knap werd binnengekopt door A-junior Martijn Spijkerman (1-4). Het was zijn eerste competitiegoal in de hoofdmacht van Zuidwolde.

Frans Capellen scoort na waar bombardement

Martijn Spijkerman had vervolgens de smaak goed te pakken. Rond de 77e minuut leek hij andermaal te scoren, maar tot twee toe konden zijn harde schoten geblokkeerd worden. In de 84e minuut was het echter wel raak voor Zuidwolde. Frans Capellen tekende de 1-5 aan door de bal vanaf de flank over doelman Westerveen te mikken.

Slotakkoord voor Diego Steenbergen

De wedstrijd leek vervolgens op 1-5 te eindigen totdat Robin/Diego Steenbergen in blessuretijd alsnog de 1-6 strak inschoot. Dit gebeurde overigens wel "met de hand van God", maar van opzet was geen sprake. Eindstand 1-6.

Opstelling Zuidwolde: Jelmer Timmer, Cedric Jansen (Martijn Spijkerman), Koen Romme, Mark van de Beld, Steven Berghuis, Leon Schoemaker, Bastin Steenbergen, Stef Raben (Mathijs Steenbergen), Frans Capellen, Robin Steenbergen, Bas Hempen (Joris de Roo).

Man v.d. wedstrijd: Koen Romme