Geschreven op 19 maart 2017 door Bert Brontsema

SV ZWOLLE 1 - ZUIDWOLDE 1 = 2-1 (0-1)

Zure nederlaag laconiek Zuidwolde

86 minuten waren er gespeeld. Zuidwolde stond op dat moment dik verdiend op een 0-1 voorsprong. Niets leek erop, dat ZWOLLE nog de zege zou pakken. Toch gebeurde dit. Uit het niets plofte in de 87e minuut de bal voor de voeten van Jeffrey Hondebrink. Diens inzet viel onverwacht in de Zuidwolde-goal (1-1). De wedstrijd leek vervolgens op een remise uit te draaien. Waar de dienstdoende scheidsrechter dhr. Drenth vervolgens de meer dan 10 minuten blessuretijd weghaalde zal voor altijd een raadsel blijven. Blessurebehandelingen waren er niet geweest. Juist in die hectische slotfase kreeg ZWOLLE in de 97e minuut een strafschop, welke werd benut door Ingmar Jonker. Eindstand 2-1.

Sterke start Zuidwolde

Al vroeg in de wedstrijd leek Zuidwolde op voorsprong te komen. Bastin Steenbergen en Frans Capellen kregen daartoe grote mogelijkheden. Gescoord werd er echter niet. Halverwege de 1e helft nam ZWOLLE het initiatief over en kreeg in de 29e minuut een vrije trap op de 16-meterlijn. Zuidwolde kwam toen goed weg, want de bal had ook "op de stip" gekund.

Treffer Koen Romme kort voor rust

In de laatste fase van de 1e helft kreeg ZUIDWOLDE weer beter vat op het spel en kreeg ook de nodige kansen. Nadat inzetten van Koen Romme en Leon Schoemaker geen doel troffen leek er gerust te worden met een 0-0-stand. Echter kort voor rust had Zuidwolde een sublieme aanval, waarbij de bal voor de voeten kwam van Koen Romme. In 2e instantie plofte de bal van Koen Romme in de verre hoek kansloos achter ZWOLLE-doelman Bjorn van Tilborgh (0-1). In blessuretijd van de 1e helft leek Zuidwolde nog een strafschop te krijgen, nadat Frans Capellen in het strafschopgebied werd vastgehouden. Scheidsrechter de heer Drenth wuifde deze overtreding echter weg. Rust 0-1.

Zuidwolde vergeet de wedstrijd te beslissen

In de 2e helft kreeg ZUIDWOLDE voldoende kansen om de wedstrijd vroegtijdig te beslissen. Echter de kansen waren niet besteed aan o.a. Bastin Steenbergen en Frans Capellen. In de 62e minuut werd ZUIDWOLDE door een onjuiste constatering van de dienstdoende scheidsrechter een grote mogelijkheid om de score uit te bouwen onthouden. Frans Capellen stond absoluut niet buitenspel. Sporadisch kreeg Zwolle een kans, waaronder een goede mogelijkheid in de 70e minuut voor Anne Nijland. Doelman Jelmer Timmer voorkwam met een goede reactie de gelijkmaker voor de Zwollenaren.

Alsnog winst voor Zwolle.

In de hectische slotfase wist ZWOLLE alsnog 2x te scoren. Daarvoor echter had Stef Raben namens ZUIDWOLDE in de 81e minuut de 2-0 op de schoen. Diens inzet ging echter net naast. Uiteindelijk viel in de 87e minuut - zoals in de inleiding reeds beschreven - de schlemielige 1-1 via Jeffrey Hondebrink. De druiven werden voor de Zuidwoldigers extra zuur toen "ver in de overtime" (97e minuut) alsnog de winnende goal werd gescoord uit een strafschop door Ingmar Jonker. In de resterende 3 à 4 minuten kreeg Zuidwolde via Stef Raben, Steven Berghuis en Martijn Spijkerman nog mogelijkheden om een verdiende gelijkmaker te scoren. Het zat de Zuidwoldigers echter niet mee. Eindstand 2-1.

Opstelling Zuidwolde

Jelmer Timmer, Mark van de Beld, Stefan Liezen, Mathijs Steenbergen, Steven Berghuis, Leon Schoemaker,  Bastin Steenbergen, Koen Romme (Martijn Spijkerman), Stef Raben, Frans Capellen, Robin Steenbergen (Bas Hempen).

Man v.d. wedstrijd: Koen Romme

Afbeeldingen bij dit bericht