Geschreven op 29 augustus 2014 door Bert Brontsema

TEVV 1 - ZUIDWOLDE 1 = 5-0 (0-0)

Nederlaag met perspectieven – debuut Elvin Bruins
Een “kop” met een tegenstelling, zo mag je de einduitslag van deze 2e bekerwedstrijd van Zuidwolde beslist wel noemen. De ruststand (0-0) zei meer over deze wedstrijd dan de einduitslag(5-0). Bij vlagen speelde een geïmproviseerd Zuidwoldiger team een sterke 1e helft en had 3e klasser Zuidwolde bij rust eigenlijk op voorsprong moeten staan tegen 2e klasser TEVV uit Tweede Exloërmond. Met name de scherp spelende Frans Capellen kreeg enkele goede mogelijkheden om te scoren. Hij werd met name gestopt door de goed keepende TEVV-doelman Wim Kok. In het begin van de 2e helft strafte TEVV kleine fouten onmiddellijk af en stond het na 55 minuten 2-0. De wedstrijd was op dat moment gelopen koers en in de laatste fase van deze wedstrijd liep de einduitslag op tot 5-0. De doelpunten van de Tweede Exloërmonders werden gescoord door: Faizel Slagveer, Ayhan Bas, Oguzan Altun (2x) en Jurnel Rojer.

Sterke start Zuidwolde
De wedstrijd was koud begonnen of Frans Capellen brak perspectiefvol over de rechtervleugel door. Deze 100%-kans werd echter ternauwernood tot corner verwerkt.
Hoewel TEVV wel steeds dreigend was duurde het tot de 16e minuut voordat men daadwerkelijk gevaarlijk werd. Doelman Jelle Verburg stond echter prima op zijn post.
In de 21e minuut kreeg TEVV andermaal een kans doch gescoord werd er niet. Integendeel Zuidwolde counterde via Frans Capellen andermaal gevaarlijk naar het doel van keeper Wim Kok. In de 26e minuut kreeg Frans Capellen opnieuw een grote kans, doch doelman Kok kon met de vingertoppen een doelpunt voorkomen.
In de 30e minuut werd bij TEVV “Speedy Gonzalez” Oguzan Altun ingebracht. Amper in het veld brak deze “TEVV-trein” over rechts door. Zijn afgemeten voorzet werd door Jan Jaap Wever scherp ingekopt, maar doelman Jelle Verburg pakte deze inzet uiterst bekwaam.
In de 43e minuut leek Zuidwolde alsnog te scoren. Een gave voorzet werd “per direct” zeer scherp ingeschoten door spits Wessel Buning, maar andermaal wist doelman Wim Kok miraculeus redding te brengen. Ruststand 0-0.

Vroege treffer TEVV nekt Zuidwolde
Vanaf de aftrap in de 2e helft was de eerste de beste mogelijkheid voor Zuidwolde. Over de linkerflank brak Koert Bouman door. In een perspectiefrijke situatie werd hij echter hard onderuit gehaald. De gele kaart voor de TEVV-verdediger was op zijn zachtst gezegd meer dan terecht. Kort daarop was het aan de andere kant wel raak, Een verdedigende fout werd uiteindelijk door Faizel Slagveer omgezet in een treffer in de verre hoek (1-0).
Vervolgens lag in de 55e minuut ook de 2-0 al in de touwen. Ook hierbij was Zuidwolde slordig in het omgaan met de situatie. Een snelle vrije trap had voorkomen kunnen worden door “even bij de bal te blijven staan”. Hierdoor had bijtijds de verdediging op orde kunnen worden gebracht. Nu kon de bal zo maar in de voeten geschoven worden van de volkomen
vrijstaande Ayhan Bas, die dit buitenkansje onmiddellijk afstrafte.

Zuidwolde wordt overlopen – rentree van “El Maestro” Erwin Linthorst
In de laatste fase van de wedstrijd was de pijp leeg bij Zuidwolde en kon TEVV nog uitlopen naar een 5-0 einduitslag. In de 75e minuut scoorde Oguzan Altun de 3-0. Dezelfde speler was in de 80e minuut verantwoordelijk voor de 4-0. In de 85e minuut werd opnieuw een foutje bij Zuidwolde afgestraft. Ditmaal zorgde Jurnel Rojer voor de einduitslag van 5-0. In de slotfase van deze wedstrijd bond ook “Good-Old” Erwin Linthorst nog even de kicksen onder. Ondanks deze forse nederlaag kon een “jong Zuidwolde” met opgeheven hoofd het veld verlaten.

Opstelling Zuidwolde
Jelle Verburg, Mathijs Capellen, Tiemen Wegman, Hans van de Vegt, Elvin Bruins (Gerben Reinders), Gerald Kreuze (Henk Wiechers), Bastin Steenbergen, Leon Schoemaker (Erwin Linthorst) Koert Bouman, Wessel Buning en Frans Capellen.