Geschreven op 17 mei 2015 door Bert Brontsema

VAKO 1 - Zuidwolde 1 = 0-2 (0-1)

Goede uitgangspositie ZUIDWOLDE
In de play-offs voor promotie naar de 2e klasse deed ZUIDWOLDE goede zaken door de eerste wedstrijd in Vries met 0-2 te winnen. Het krachtsverschil tussen beide teams was overigens gering. Echter in effectiviteit troefde de equipe van coach Geert Oosterloo haar opponent duidelijk af. ZUIDWOLDE kwam vooral in beginfasen van beide helften fors onder druk te staan. Juist op die momenten scoorde ZUIDWOLDE 2 belangrijke goals.

Frans Capellen was op deze cruciale momenten (5e en 58e minuut) met 2 veldgoals voor ZUIDWOLDE prima “bij de les”.

Met name zijn eerste goal was van uitstekende kwaliteit.

Verder waren met name Mathijs Steenbergen en goallie Jelmer Timmer twee prima sterkhouders bij ZUIDWOLDE. Doelman Jelmer Timmer had weer ouderwets zijn “Timmer-momenten”. Uiteindelijk won ZUIDWOLDE dit belangrijke duel, dat onder goede leiding stond van referee de heer Souissa. Hij werd uitstekend geassisteerd door de neutrale assistent-scheidsrechters mevrouw Hadders en de heer Danhof.

Voortvarende start Zuidwolde
VAKO – de winnaar van de 2e periode in de 3e klasse C – startte gretig en sterk aan de wedstrijd en kreeg al in de 2e minuut een kans via Bart Lammers. ZUIDWOLDE kwam vervolgens wat beter in de wedstrijd. Een knappe solo van Jarmo de Jonge miste echter de juiste voortzetting. Toch was dit een voorbode voor een vroege treffer van Zuidwolde. In de 5e minuut werd een vrije trap in “de 16” gepompt, waarna de terugkopte bal pal voor de voeten viel van Frans Capellen, die vervolgens ineens uithaalde en VAKO-doelman Pascal Souhuwat kansloos liet (0-1).

Lucky Timmer – prima passing Mathijs Steenbergen
Nadat Anne Klein een goed lopende aanval van Zuidwolde niet wist te verzilveren volgde er in de 12e minuut een snelle counter van VAKO. Uiteindelijk belande de bal voor de voeten van goalgetter Marcel Kuiper, die met een strak schot doelman Jelmer Timmer bijna verraste. Nog net voor de lijn wist doelman “Lucky Timmer” de bal te pakken. Amper één minuut later zette de sterk spelende vrije verdediger Mathijs Steenbergen met een prachtige pass zijn jongere broer Basti Steenbergen aan het werk. Een doelpunt leverde dit echter niet op. Vervolgens had doelman Jelmer Timmer een paar prima reddingen en hield Zuidwolde door een moeilijke fase heen.

VAKO zoekt de gelijkmaker – “Timmer-momenten”
Nadat Koert Bouman en Frans Capellen enkele mogelijkheden niet konden verzilveren leek VAKO in de 31e minuut de gelijkmaker te scoren. Uit een doorloopsituatie schoot Leander Meijering net over de goal van doelman Jelmer Timmer. Ook in de sloftfase van de 1e helft liet doelman Jelmer Timmer weer zijn “Timmer-momenten” zien. Met name doelman Jelmer Timmer zorgde er voor, dat ZUIDWOLDE met een 0-1 voorsprong kon gaan rusten.

Veel druk van VAKO – Frans Capellen scoort
In het begin van de 2e helft was VAKO de spelbepalende ploeg en kreeg in de 54e minuut een dot van een kans op de gelijkmaker. Via de rechterflank volgde een goede voorzet, waarna Leander Meijering een vrije kopkans kreeg. Zijn kopbal ging echter over de goal.
Kort daarop viel in de 58e minuut de beslissing toen Frans Capellen een kapitale verdedigingsfout bij VAKO afstrafte. Na zijn onderschepping passeerde hij bekwaam doelman Souhuwat en schoot vervolgens strak in (0-2).

Schot op de paal Wessel Buning

ZUIDWOLDE bleef vervolgens de betere ploeg en kreeg kansen via Mathijs Capellen en Koert Bouman. Desondanks moesten de manschappen van coach Geert Oosterloo goed bij de les blijven, want VAKO bleef geloven in een beter resultaat. Zo blokte voorstopper Tiemen Wegman in de 79e minuut bijtijds een inzet van VAKO. In de slotfase leek de 0-3 te vallen, toen Wessel Bunning in de 82e minuut aan het eind van een goed lopende Zuidwoldiger-aanval raak leek te scoren. Zijn inzet belande echter op de paal. In blessuretijd moest doelman Jelmer Timmer andermaal goed bij de les zijn. Hij voorkwam toen zeker een tegentreffer. Eindstand 0-2. Een prima resultaat voor Zuidwolde. Komende zondag volgt de return op sportpark Woltingeslag te ZUIDWOLDE.

Opstelling Zuidwolde:
Jelmer Timmer, Leon Schoemaker, Mathijs Steenbergen, Tiemen Wegman,Mathijs Capellen Bastin Steenbergen, Martijn van Meurs, Jarmo de Jonge (Peter Nijboer), Koert Bouman (Wessel Buning), Frans Capellen, Anne Klein (Robin Steenbergen).

Man van de wedstrijd: Mathijs Steenbergen