Geschreven op 03 maart 2019 door Egbert Buning sr.

Valthermond 1 - Zuidwolde 1 = 5-2 (1-0)

Eigen doelpunten nekken Zuidwolde

Zuidwolde heeft de inhaalwedstrijd uit tegen Valthemond terecht verloren met 5-2. Er waren momenten dat Zuidwolde bij 3-1 als bij 4-2 kans leek te maken op de aansluitingstreffer, maar al met al was Valthermond de bovenliggende partij,

Zuidwolde opende met de sterk spelende JO19-speler Ralph Zantinge op midmid in zijn eerste basisplaats met de wind mee, maar de eerste aanval was gelijk van Valthermond en keeper Sjors van der Weide redde bekwaam, zoals vaker deze middag en anders dan de uitslag deed vermoeden. Hierna een aanval van Zuidwolde, maar de schuiver van Stefan Liezen belandde in het rookhok. De keeper van Valthermond had de eerste helft niet zijn dag, want zijn uittrappen waren van een bedenkelijk niveau. Zuidwolde deed hier echter te weinig mee. Na een kwartier was er een corner voor Valthermond, en via een aantal schijven eindigde het schot als een rollertje in de modderpoel voor het doel. Hierop volgend kreeg Zuidwolde een vrije trap, maar deze werd over het doel getild. Toch speelde Zuidwolde vrij behoudend en kon het voorin niet echt een vuist maken. Het veld was erg zwaar en menig toeschouwer vroeg zich af waarom het duel niet afgelast was, want de regen viel gestaag uit de lucht en goed voetbal werd steeds lastiger met doorschietende ballen etc. Joris de Roo maakte nog een spagaat door de gladheid en greep naar zijn lies, maar gelukkig kon hij door.

Na een halfuurtje waren er in een tijdsbestek van nog geen minuut via linksvoor Jesper de Graaf twee scherpe voorzetten, maar de hachelijke situaties die hierdoor ontstonden voor het Zuidwoldiger doel konden ternauwernood onschadelijk gemaakt worden. In de tegenstoot van Zuidwolde kreeg het een vrije trap op 25 m’ van het doel door een overtreding op Bastin Steenbergen. Stefan Liezen ging achter de bal staan, maar schoot vol in de muur. Even later een uittrap van keeper Van der Weide die door Stef Raben knap gecontroleerd werd en vervolgens uit de draai schoot hij net naast het doel. In de laatste minuten voor rust werd Valthermond steeds sterker en topscoorder Demy te Velde ging via links schuin richting doel. Op een psychologisch slecht moment voor Zuidwolde tikte Bas Hempen ongelukkigerwijs de bal naast zijn eigen keeper, 1-0. Scheidsrechter Arjen Alkema trok geen blessuretijd bij en floot voor de thee.

In het begin van de tweede helft trok Valthermond de lijn van de eerste helft door en was duidelijk de betere partij. In de 63e minuut kregen ze een corner en deze werd naast gekopt. Om onbegrijpelijke redenen kregen ze hierop van de scheidrechter weer een corner, nu van de andere kant. Maar de bal belandde uiteindelijk in de handen van de keeper. Valthermond grossierde in corners en de volgende ging om de keeper heen, maar Bas Hempen kopte de bal van de lijn. Even later was het toch raak; Luuk Kenter loste een schot op doel van Zuidwolde en via het achterwerk van andermaal pechvogel Bas Hempen belandde de bal in de andere hoek (2-0). Weer een eigen doelpunt dus. Even later besliste aanvoerder Alwin Braakman de wedstrijd. Zijn strakke schuiver werd door niemand aangeraakt en verdween in de linkerhoek (3-0). Zuidwolde paste hierop enkele wissels toe en dit sorteerde gelijk effect. Martijn Spijkerman ging mee naar voren en via de buitenkant krulde hij de bal om de keeper in de uiterste linkerhoek. 3-1 dus. Hierna een vrije trap voor Zuidwolde en de bal ging richting doel, maar de keeper van Valthermond herstelde zijn matige optreden in het eerste bedrijf en tikte de bal knap uit de kruising. In de tegenaanval was het Demy te Velde die kapte en draaide door de verdediging van Zuidwolde en schoot hard in (4-1). Zuidwolde speelde hierna vreemd genoeg de beste 10 minuten van de wedstrijd en de bal kwam uiteindelijk bij Stef Raben en hij maakte erg beheerst de 4-2 door een bekeken schuiver in de rechterhoek. In de laatste aanval van de wedstrijd door Valthermond omspeelde het knap de buitenspelval en vanaf rechts was er een schot/voorzet van Dion van de Laak die in de bovenhoek zeilde, 5-2.

Opstelling Zuidwolde: Sjors v.d. Weide, Mark v.d. Beld, Bas Hempen, Cedric Jansen, Martijn Spijkerman, Joris de Roo (Chiel Dekker), Bastin Steenbergen, Stefan Liezen, Mathijs Steenbergen, Stef Raben, Ralph Zantinge (Jerry Dekker).