Geschreven op 08 oktober 2017 door Bert Brontsema

VKW 1 - ZUIDWOLDE 1 = 3-2 (1-2)

Tiental Zuidwolde in blessuretijd onderuit

Hoe tegenstrijdig het ook moge klinken, maar Zuidwolde had VKW al in de eerste minuten in een kansloze positie kunnen brengen. Al na twee minuten had Zuidwolde VKW op een meer dan gevoelige 0-2 achterstand kunnen brengen. Nu bleef het 0-1 en bleef VKW geloven in een beter resultaat. Na de gelijkmaker van Anjo Willems scoorde Leon Schoemaker met een "beauty" Zuidwolde naar een 1-2 ruststand. Na de thee moest Zuidwolde vanaf de 61e minuut met 10 man verder, vanwege een rode kaart voor Mark van de Beld. Deze discutabele rode kaart (op pakweg 40 meter van de goal) was feitelijk "de beslissing" in dit duel. Te lang moest Zuidwolde omgaan met een man-minder-situatie. Na de 2-2 in de 82e minuut knalde Anjo Willems diep in blessuretijd VKW alsnog naar de 3-2 overwinning. Voor een bewonderenswaardig strijdend team Zuidwolde een zuur verlies, waar niet te lang bij stilgestaan moet worden.

Vroege treffer Robin Steenbergen

Zuidwolde begon scherp aan de wedstrijd en zette de kwetsbare verdediging van VKW direct onder druk. Al in de 1e minuut leek Robin Steenbergen een verkeerde terugspeelbal bij VKW af te straffen. Dit werd echter net geen treffer. Amper een minuut later lag de 0-1 echter wel achter doelman Martijn Mulder. Robin Steenbergen zette aanvallend een goed lichaamsblok, waarna hij uit de balverovering met een prima inzet Zuidwolde op voorsprong bracht (0-1). In de 12e minuut had Frans Capellen de voorsprong voor Zuidwolde kunnen en moeten vergroten. Helaas ging deze prachtige kans verloren. Het had dus zo maar 0-3 kunnen staan.

Gelijkmaker Anjo Willems

Na het eerste kwartier kwam VKW beter in de wedstrijd. Met name over de rechterflank konden de Westerborkers regelmatig een "overtalsituatie" creëren. In de 19e minuut werd een voorzet vanaf de rechterflank voorgebracht, waarna de terugkopbal voor de voeten belandde van VKW-goalgetter Anjo Willems. Deze scoorde onberispelijk raak 1-1.

Sterk spel Stef Raben/ gave treffer Leon Schoemaker

Onder aanvoering van een sterk spelende Stef Raben herpakte Zuidwolde zich gaandeweg in de 1e helft. In de 24e en 28e minuut kregen Robin Steenbergen en Frans Capellen mogelijkheden om te scoren, maar de juiste eindvoortzetting ontbrak. Toch was het enkele minuten wel degelijk raak, Via goed aanvalsspel werd Leon Schoemaker op circa 25 meter van de goal vrijgespeeld, waarna zijn met precisie ingeschoten bal buiten bereik van doelman Martijn Mulder hoog tegen de touwen vloog (1-2). Over en weer volgden nog kansen, doch gerust werd met een 1-2 stand.

Furieus begin 2e helft VKW

Een getergd VKW kwam zeer goed uit "de rust". Met name Frits Nijstad kreeg in het begin van de 2e helft grote mogelijkheden om al vroeg de gelijkmaker te scoren. Met name doelman Jelmer Timmer en Mark van de Beld onderscheiden zich in die fase van de wedstrijd door Zuidwolde met prima intercepties in de wedstrijd te houden.

Rode kaart Mark van de Beld

Nadat het stormoffensief van VKW geen goal opleverde, verzuimde Frans Capellen in de 60e minuut om Zuidwolde op 1-3 te brengen. Kort daarop kreeg Mark van de Beld een rode kaart door het vasthouden van een tegenstander. Een dubieuze en discutabele kaart. De dienstdoende scheidsrechter kon hem geven, maar de afstand naar de goal was nog wel circa 40 meter (waarbij ook nog 2 Zuidwolde-verdedigers deze kans hadden kunnen verijdelen). Zuidwolde moest daardoor nog een half uur met 10 man verder. Achteraf bezien was uiteindelijk deze rode kaart de beslissing in de wedstrijd.

Anjo Willems beslist de wedstrijd

Lang kon Zuidwolde de voorsprong van 1-2 handhaven. Het complete team werkte keihard voor het behalen van een goed resultaat. Echter in de 82e minuut knalde andermaal Anjo Willems VKW naast Zuidwolde. De 2-2 leek ook de einduitslag te worden, doch in blessuretijd (90+2) was Anjo Willems andermaal de scherprechter (3-2). Echter in de laatste minuut leek Zuidwolde alsnog een gelijkspel uit dit enerverende duel te halen. Stand-in Mark Tiggelaar zette Frans Capellen in een perspectiefrijke positie. Diens inzet werd door doelman Mulder in een reflex nog gekeerd. Eindstand 3-2. Ondanks deze nederlaag kon Zuidwolde met opgeheven hoofd het veld verlaten.

Opstelling: Jelmer Timmer, Martijn Spijkerman, Mark van de Beld, Stefan Liezen, Steven Berghuis, Leon Schoemaker, Bastin Steenbergen, Stef Raben, Frans Capellen, Bas Hempen (Mark Tiggelaar) en Robin Steenbergen (Jerry Dekker).