Geschreven op 27 november 2015 door Bert Brontsema

Voorbeschouwing FC TER APEL'96 1 - ZUIDWOLDE 1

Martijn Doldersum/ Het Ruiten Aa-kanaal / Super Sunday
Allereerst een domper van jewelste. Gisteren overleed oud Zuidwolde 1-speler Martijn Doldersum ten gevolge van de ernstige spierziekte ALS. Martijn Doldersum kende zijn hoogtepunten in de periode, dat hij bij WKE speelde. In 2009 werd hij met WKE Nederlands kampioen bij de zondagamateurs.
Ook langs deze weg wensen wij de nabestaanden veel sterkte toe.

Na "een weekje rust" is er komend weekeinde weer een vol programma, waarbij alle Zuidwoldiger teams weer de wei ingaan. De hoofdmacht van ZUIDWOLDE speelt een uitwedstrijd speelt tegen FC TER APEL '96.

FC TER APEL '96 is een fusieclub tussen zaterdagvereniging 't KLOOSTER en zondagvereniging STA. Na een ietwat moeizame fusiestart kreeg de nieuwe fusieclub FC TER APEL'96 in de periode 2003 t/m. 2008 een enorme “boost”, waarbij men in 5 jaar tijd vanuit 5e klasse naar de 1e klasse promoveerde.

Dit hoge niveau kon men echter niet handhaven. Men degradeerde uiteindelijk weer naar de 4e klasse. Afgelopen seizoen promoveerde men via een periodetitel naar de 3e klasse.

Een fusie hoeft derhalve niet altijd tot een succes te leiden. 1+1 = niet altijd 2 of 3. Het kan ook zo zijn dan wel worden, dat een fusie 1+ 1 = 1 blijft.
In hoeverre er bij FC TERAPEL ’96 sprake is geweest van een mislukken van een fusie valt niet zomaar te vertellen. Wat verder opvallend is, dat FC TER APEL ‘96 indertijd gestart is met zowel een standaardteam op de zaterdag en een standaardteam op de zondag. In Januari 2015 trok het 1e zaterdagteam van FC TER APEL’96 zich terug uit de competitie.

Juist in de topjaren van FC TER APEL ’96 speelde ZUIDWOLDE in de 2e klasse competitiewedstrijden tegen FC TER APEL '96. Op de 1e competitiedag in het seizoen 2006-2007 (beide elftallen waren net gepromoveerd van de 3e naar de 2e klasse) won FC TER APEL ’96 een spektakelduel op sportpark Woltingeslag met 3-4. De Zuidwoldiger-treffers kwamen van de voeten van Marcel Linthorst en Carlos Lopez Macedo (2x).FC TER APEL ’96 trok uiteindelijk aan het langste eind door doelpunten van Arjen Norder (3x) en Eddie Schoenmaker.
Later dat seizoen – op 3 december 2006 – ging ZUIDWOLDE in Ter Apel met 3-1 kopje onder. Na deze nederlaag keerden we “in de donkere dagen voor kerst” met de bus weer terug naar ZUIDWOLDE. De navigatie van de toen nog behoorlijk nieuwe bus liet het toen afweten. Uiteindelijk belanden we toen met de bus bij een iets te kleine brug over het “RUITEN AA-kanaal”, met daarbij aan de overkant het land van onze oosterburen (Duitsland). Na veel gemanoeuvreer en net geen botsingen wisten we te keren en konden gelukkig uiteindelijk onze weg weer vinden richting Zuidwolde.

De topteams ZUIDWOLDE 2 (nr.2), Zuidwolde 3 (nr. 1) en Zuidwolde 4 (nr. 1) spelen a.s zondag allemaal een thuiswedstrijd. Een echte “Super Sunday-gevoel” derhalve.
ZUIDWOLDE 2 speelt thuis tegen de DIO Oosterwolde 2 (de nr. 10 in de competitie).
Koploper ZUIDWOLDE 3 speelt eveneens thuis tegen het reserveteam van EHS ’85 (Emmerschans). EHS ’85 2 staat op de 10e plek in de competitie.
Eveneens koploper ZUIDWOLDE 4 speelt een echte derby tegen HODO 3. De Hollandschevelders staan op de 9e plaats in de competitie.

ZUIDWOLDE 5 (FC ECHTEN) speelt een lastige uitwedstrijd tegen de nr 2 in hun competitie, Dalen 4.

Kortom, het belooft weer een fraai voetbalweekeinde te worden.
Het bestuur van vv Zuidwolde wenst alle Zuidwoldiger teams veel succes toe.