Geschreven op 01 oktober 2017 door Egbert Buning Sr.

Zuidwolde 1 – SC Erica 1 = 2-6 (1-2)

Geflatteerd verlies Zuidwolde

Zuidwolde heeft na enkele persoonlijke fouten en vervolgens een lesje in effectiviteit cq countervoetbal met maar liefst 2-6 klop gekregen van SC Erica. Hun snelle en behendige voorhoedespeler Kjelt Huls scoorde vier keer. In bepaalde fasen van de wedstrijd leek Zuidwolde gelijkwaardig zo niet beter, maar ondanks de talloze corners ging het scoren deze zondag bijzonder moeizaam.

Opening voor Erica

De eerste competitiewedstrijd ooit tussen Zuidwolde en SC Erica begon zonder de geblesseerde Mathijs Steenbergen. De openingsfase was duidelijk voor Erica; Steven Berghuis had moeite om de snelle Kjelt Huls bij te benen en in de 13e minuut ging een voorzet over Steven heen en Kjelt Huls schoot beheerst in de lange hoek (0-1). In de 19e minuut had laatste man Stefan Liezen een van zijn fraaie dieptepasses op Jarmo de Jonge. Deze ging op de rand van de 16 een duel aan met de keeper van Erica en kwam verkeerd neer; geblesseerd en gewisseld. Net als vorige week weer een vroege uitval van een speler. Jarmo ging met enkelklachten gelijk door naar het ziekenhuis. De vrije trap werd helaas naast geschoten.

Reactie Zuidwolde

Na ongeveer 20 minuten kwam er bij Zuidwolde het besef dat men niet minder was dan Erica. Stefan Liezen strooide met mooie lange ballen, meestal op Frans Capellen. Het geluk was deze middag echter niet aan zijn zijde. Met zijn voorzetten, zowel links als rechts, werd te weinig gedaan. Ook een schot van hemzelf vloog voorlangs. Uiteindelijk was het de mee opgekomen Steven Berghuis die in tweede instantie de keeper verschalkte. Eerst met links een lob op de lat en vervolgens met rechts over de grond door het midden (1-1); op dat moment een juiste afspiegeling van de verhoudingen in het veld. Toch bleef Erica loeren op de counter en dit resulteerde net voor rust in de 1-2. Erica zette voor vanaf rechts en aanvoerder Stefan Liezen dacht ws dat de keeper de bal zou pakken? In ieder geval, hij liet de bal lopen en Jan Willem Beukers kopte eenvoudig van dichtbij in.

Voortvarende start Zuidwolde in tweede helft

Zuidwolde startte fel in de tweede helft. Vriend en vijand waren het erover eens dat men deze achterstand wel kon rechtbreien. Frans Capellen zette wederom voor, maar Robin Steenbergen kopte recht in de handen van de keeper. Even later had Bastin Steenbergen een mooie pass op de mee opgekomen Martijn Spijkerman, maar zijn schot in de 16 werd gekraakt. Zoals eerder gemeld regende het hierna corners voor Zuidwolde, maar dit resulteerde niet in goals. Dan weet je bijna wat er gaat gebeuren. Uit een van de verre uittrappen van de keeper van Erica kwam Kjelt Huls in duel met Jelmer Timmer. Deze had de hand al tegen de bal, maar Kjelt schoot er tegenaan en de bal belandde in het doel (1-3). Reclameren leverde keeper Timmer vervolgens geel op.

Doelpuntrijk laatste kwartier

Erica bleef gevaarlijk en rond de 79e minuut nam Quinten Vos de bal ineens op de pantoffel; buiten bereik van keeper Timmer in de linkerhoek (1-4). Zuidwolde reageerde hierop met een dubbele wissel; Jerry Dekker en Joris de Roo kwamen erin. Dit zorgde gelijk voor wat meer schwung in het elftal. Een verre ingooi van Jerry kwam bij Frans en diens voorzet kwam tegen de hand van een verdediger; strafschop! Stef Raben stuurde vervolgens de keeper de verkeerde kant op (2-4). Met nog krap 10 minuten te gaan gokte Zuidwolde alles op alles; dit pakte echter verkeerd uit; Erica counterde Zuidwolde knap uit door twee doelpunten in de laatste minuten van hun beste speler Kjelt Huls. Een onnodig en geflatteerd verlies voor Zuidwolde.

Opstelling Zuidwolde: Jelmer Timmer, Mark van de Beld, Stefan Liezen, Jarmo de Jonge (Robin Steenbergen), Steven Berghuis, Leon Schoemaker (Joris de Roo), Bastin Steenbergen, Stef Raben, Frans Capellen, Bas Hempen en Martijn Spijkerman (Jerry Dekker).

Man v.d. wedstrijd: tja