Geschreven op 10 juli 2017 door Bert Brontsema

ZUIDWOLDE 1 - ASVB 1 = 3-1 (2-1)

Verdiende zege Zuidwolde

In de strijd om promotie naar de 2e klasse won Zuidwolde haar 1e duel op sportpark Woltingeslag tegen concurrent ASVB uit Blijham met 3-1. Zuidwolde had eerst een achterstand nodig om alsnog te zegevieren. Balverlies aan Zuidwoldiger-kant werd koelbloedig en vakkundig afgestraft door ASVB-spits Mart v.d. Veen. Nog voor rust stelde Zuidwolde orde op zaken en leidde bij rust met 2-1 door treffers van Koen Romme en een eigen doelpunt van Erwin Aukes. Al vroeg in de 2e helft tekende Stef Raben voor de uiteindelijke eindstand van 3-1. Zuidwolde vergat na de 3e goal de wedstrijd definitief op slot te gooien. Meerdere kansen werden helaas niet verzilverd. De slotfase van dit overigens sportieve duel werd nog enigszins ontsierd door onnodige overtredingen en gele kaarten. De beslissing over promotie naar de 2e klasse valt op Pinkstermaandag (5 juni a.s.) in Blijham.

ASVB komt in een zetel

De eerste kansen waren dan wel voor Zuidwolde, doch de eerste treffer was voor ASVB. Onnodig balverlies van Mathijs Steenbergen in de 13e minuut werd door ASVB-goalgetter Mart van der Veen even koelbloedig als vakkundig afgerond (0-1). ASVB leek daardoor in een zeer goede uitgangspositie te komen. De ploeg uit Blijham staat bekend als een moeilijk te kloppen tegenstander. Door deze vroege voorsprong van de Blijhamsters werd Zuidwolde gedwongen risico's te nemen en veel ruimte weg te geven achter hun eigen verdediging. ASVB liet zich (te) ver terugdringen en aasde op een counter om nogmaals te scoren. Met name de snelle Rico van Heumen bleef daardoor gevaarlijk voor de defensie van Zuidwolde

Fraaie gelijkmaker Koen Romme

Zuidwolde kwam echter wel steeds beter in de wedstrijd. Zo werd Bas Hempen in de 20e minuut van de wedstrijd in perspectiefrijke positie afgevlagd wegens buitenspel. Kort daarop was het echter wel raak voor Zuidwolde. In de 25e minuut kreeg Koen Romme - centraal goed staand - de bal goed voor de voeten en met een bekeken schuiver liet hij doelman Ronald Veerbeek kansloos (1-1)

Zuidwolde nog voor rust op voorsprong

Kort na de gelijkmaker kregen Stef Raben en Steven Berghuis kansen om de voorsprong te vergroten. In beide gevallen ontbrak de precisie. Zuidwolde bleef echter stevig "pressen" en een 2e goal kon eigenlijk ook niet uitblijven. Eerst al leek Mark van de Beld na een slalom (!?) in de ASVB-defensie te gaan scoren en kort daarop ging een kopbal van Bas Hempen net over. In de 35e minuut was het dan toch raak. Na een fraaie aanval over rechts brak Bastin Steenbergen door. Zijn scherp en hard ingebrachte voorzet kon door de verkeerd staande ASVB-verdediger Erwin Aukes alleen nog maar achter zijn eigen doelman geschoten worden (2-1). Diezelfde Erwin Aukes verstapte zich kort daarop ongelukkigerwijs en moest met een vervelende enkelblessure het veld verlaten. In de slotfase van de 1e helft kreeg Zuidwolde nog prima kansen via Stef Raben, Bas Hempen en Koen Romme. Ruststand 2-1.

Fraaie goal Stef Raben

Kort na de rust kreeg ASVB een te gemakkelijk weggegeven hoekschop. Uit de corner plofte de bal voor de voeten van Mart v.d. Veen, wiens vervolgschot rakelings naast de goal van doelman Jelmer Timmer vloog. In de 50e minuut was het aan de andere kant van het veld wel raak. Frans Capellen snelde langs zijn directe tegenstander, waarna zijn scherpe voorzet prima werd binnengeschoten door Stef Raben.

Zuidwolde vergeet door te drukken

Stef Raben, Steven Berghuis en Bastin Steenbergen hadden vervolgens de wedstrijd definitief in het slot kunnen gooien, maar vergaten hun kansen te verzilveren. Ook de hitte kreeg vervolgens steeds meer grip op de spelers. De 100%-scherpte ontbrak bij beide ploegen daardoor steeds meer.

Slordige eindfase

In de eindfase van dit duel smachten beide ploegen naar het eind van de wedstrijd. Juist in die fase werden onnodige overtredingen begaan, gevolgd met onnodige gele kaarten van de overigens goed leidende scheidsrechter de heer Boerema. Eindstand 3-1.

Opstelling Zuidwolde

Jelmer Timmer, Mark van de Beld, Stefan Liezen, Mathijs Steenbergen, Steven Berghuis, Leon Schoemaker, Bastin Steenbergen, Stef Raben, Koen Romme, Frans Capellen, Bas Hempen.

Man v.d. wedstrijd: Team Zuidwolde