Geschreven op 17 maart 2019 door Bert Brontsema

Zuidwolde 1 - Dalfsen 1 = 1-2 (1-0)

Zuidwolde strijdend ten onder

Lang leek Zuidwolde voor een stunt te kunnen zorgen door medekoploper Dalfsen punten af te pakken. Bij rust stond Zuidwolde op een 1-0 voorsprong en werden de Dalfsenaren gedwongen om initiatieven te ondernemen. 80%-inzet was onvoldoende voor Dalfsen. Na de thee moest Dalfsen meer dan 100% geven om te winnen van een sterk gedisciplineerd spelend Zuidwolde. Dalfsen gaf na de thee vol gas en de gelijkmaker viel in de 58e minuut. Ondanks een overweldigend overwicht had Zuidwolde in de 67e minuut zomaar weer op voorsprong kunnen komen toen een inzet van Ouren Nikkels buiten bereik van Dalfsen-doelman Mark Knol op de paal belandde. Vervolgens bleef het lang 1-1 en leek Zuidwolde medekoploper Dalfsen 2 punten afhandig te kunnen maken. In de slotfase wist een lucky-Dalfsen in de 87e minuut alsnog de winnende goal te scoren. Eindstand 1-2.

Puike 1e helft Zuidwolde

Na het sneue verlies afgelopen zondag tegen naaste concurrent SC Erica herpakte Zuidwolde zich bijzonder kranig. Medekoploper Dalfsen werd het vuur na aan de schenen gelegd. Bovendien speelden met name laatste man Mark van de Beld en doelman Sjors van der Weide een sterke partij. Beide teams kregen aanvankelijk kleine kansen, maar de match was redelijk goed in evenwicht.

Treffer Ouren Nikkels

Met name targetman Ouren Nikkels werkte zich voorin uit de naad en kleunde constant volledig in de individuele duels. Hij maakte het de verdediging van Dalfsen constant bijzonder lastig. In de 26e minuut was zijn actie bepalend voor het moment. Op de linkerflank brak hij door de defensie van Dalfsen en passeerde met een tergend langzaam schot doelman Mark Knol in de verre hoek. Woltingeslag ontplofte door deze fraaie karaktergoal en stond op dat moment op een 1-0 voorsprong. Kort daarop kreeg Mark van de Beld een grote kans om de score op 2-0 te brengen. Dit lukte echter net niet. In de slotfase van de 1e helft drong Dalfsen sterk aan om de gelijkmaker te scoren maar door sterk keeperswerk van Sjors van de Weide en een inzet op de lat bleef de stand tot aan de rust op 1-0 voor Zuidwolde.

Dalfsen geeft vol gas

Dalfsen ging na de rust vol op jacht naar in ieder geval de gelijkmaker. Sterke wissel Daan van der Vegt werd ingebracht om doelpunten te maken. Dalfsen kreeg meerdere grote kansen, maar met name doelman Sjors van der Weide hield Zuidwolde met uitstekende reddingen lang op de been. Echter in de 58e minuut moest ook hij capituleren voor het aanvalsgeweld van Dalfsen. Invaller Daan van der Vegt scoorde toen de 1-1.

Zuidwolde knokt zich terug

De mentale veerkracht van Zuidwolde was echter lovenswaardig. Ondanks het technisch vaardige spel van Dalfsen knokte Zuidwolde voor elke meter en maakte het daarmee de oosterlingen andermaal moeilijk. Gaandeweg knokte Zuidwolde zich dan ook weer terug in de wedstrijd en had zomaar in de 67e minuut weer op voorsprong kunnen komen toen een inzet van Ouren Nikkels uit een vrije trap buiten bereik van doelman Mark Knol op de paal belandde. Het had een beslissend moment in de wedstrijd kunnen zijn.

Over en weer kansen

In de laatste fase van de wedstrijd kregen beide teams mogelijkheden om te zegevieren. Uiteindelijk trok Dalfsen in de 87e minuut de wedstrijd naar zich toe toen invaller Bas Pietersma doeltreffend raak schoot (2-1). Echter met opgeheven hoofd kon Zuidwolde dit sneue verlies accepteren.

Opstelling Zuidwolde: Sjors van der Weide, Mark van de Beld, Martijn Spijkerman, Cedric Jansen, Jerry Dekker, Mathijs Steenbergen, Stefan Liezen, Stef Raben, Joris de Roo, Ouren Nikkels, Bas Hempen

Man v.d. wedstrijd: Sjors van der Weide