Geschreven op 24 november 2019 door Bert Brontsema

Zuidwolde 1 - Dedemsvaart 1 = 2-0 (1-0)

Sterke collectieve zege Zuidwolde

Sinds mensenheugenis boekte een hardwerkend Zuidwolde een historische 2-0 overwinning op naaste buur Dedemsvaart. Het was al 30 jaar geleden sinds Zuidwolde een treffen met Dedemsvaart won. Lang bleef de stand 1-0, waardoor Dedemsvaart bleef geloven in een beter resultaat. De 2-0 van Frans Capellen in de 65e minuut was uiteindelijk beslissend voor de overwinning van Zuidwolde. Soeverein werd de 2-0 overwinning over de streep getrokken. Een verdiende overwinning voor de roodzwarten.

Aftastend begin

Beide teams begonnen afwachtend aan het duel. Voorzichtigheid was troef. Over en weer waren er kleine kansen, maar een treffer leverde dit aanvankelijk niet op. Zuidwolde was vooral gevaarlijk via Frans Capellen en bij Dedemsvaart was Dilan van Bree een gevaarlijke angel in de aanval van de oranjehemden.

Treffer Steven Berghuis

Na een langdurige blessureperiode stond Steven Berghuis deze zondag voor het eerst dit seizoen in de basis van de hoofdmacht van Zuidwolde. Juist hij scoorde in de 29e minuut de belangrijke 1-0 voor Zuidwolde. Aan de basis van die goal stond met name Frans Capellen. Over de flank speelde hij zich uitstekend vrij, waarna zijn sublieme assist precies tussen twee verdedigers van Dedemsvaart viel. Juist daar stond Steven Berghuis, waarna zijn inzet doelman Raymon Slot te machtig was (1-0). Over en weer volgden er kansen, waarbij met name Nick Hofman van Dedemsvaart een verdedigingsfout bij Zuidwolde in de 37e minuut bijna afstrafte. Zuidwolde kwam toen met het nodige geluk en schrik vrij. Gerust werd met een 1-0 stand.

Sterk begin Dedemsvaart van de 2e helft

Dedemsvaart kende een sterke start van de 2e helft. Bijna vanaf de aftrap scoorde Reamon Knol vanaf plm. 25 meter de 1-1 binnen. Doelman Sjors van der Weide had echter een geweldige redding op de harde pegel van Knol. Ook via Mick Kuilder kreeg Dedemsvaart rond het eerste uur nog een prima mogelijkheid om te scoren. Zuidwolde kwam het eerste kwartier na de thee uiteindelijk goed door.

Frans Capellen brengt Zuidwolde de overwinning

Het breekpunt in de wedstrijd vond plaats in de 65e minuut. Allereerst had Zuidwolde-doelman Sjors van der Weide een prima redding, waarna zijn vervolguittrap op het hoofd belandde van Ouren Nikkels. Diens doorkopbal kwam vervolgens achter de defensie van Dedemsvaart, waarna de rappe Frans Capellen iedereen te vlug af was. Uiteindelijk omspeelde hij de doelman van Dedemsvaart en knalde keurig de 2-0 op het scorebord. Kort daarop had Ouren Nikkels zijn sterk gespeelde wedstrijd kunnen bekronen met een derde goal voor Zuidwolde. In de 68e minuut knalde hij een perfecte assist van Frans Capellen snoeihard op de vuisten van Dedemsvaart-doelman Raymon Slot. In de vervolgsituatie kwam de bal nog op de paal en uiteindelijk wist de Dedemsvaart-defensie met kunst- en vliegwerk de situatie ten koste van een corner te overleven. In de slotfase kwam de overwinning van Zuidwolde niet meer in gevaar en uiteindelijk was de historische 2-0 overwinning van Zuidwolde dik verdiend te noemen.

Opstelling Zuidwolde: Sjors van der Weide, Mathijs Steenbergen, Ralph Zantinge, Martijn Spijkerman, Mitchell Krikken, Mark van de Beld (Nico Schulting), Stefan Liezen, Bastin Steenbergen, Steven Berghuis, Ouren Nikkels, Frans Capellen (Leon Schoemaker).

Man v.d. wedstrijd: Team Zuidwolde

Afbeeldingen bij dit bericht