Geschreven op 22 oktober 2017 door Bert Brontsema

Zuidwolde 1 - Dedemsvaart 1 = 2-3 (2-1)

Zuidwolde in spektakelduel nipt onderuit

Wat kan voetbal toch mooi zijn. Het duel tussen Zuidwolde en Dedemsvaart was 90 minuten lang een en al spektakel. Geen seconde verveelde dit duel. Het talrijke publiek kreeg volledig waar voor zijn geld. Zuidwolde had een flitsende start en stond in "no-time" met 2-0 voor. Koploper Dedemsvaart leek geslagen en verslagen, maar werd weer in het zadel geholpen door een cruciale penalty kort voor rust (2-1). "De Voarters" kregen weer moraal en begonnen in de 2e helft aan een inhaalrace. Uiteindelijk duurde de wedstrijd voor Zuidwolde net 1 minuut te lang. In blessuretijd besliste de beste van het veld - Dedemsvaart-speler Noah Schuurman - dit duel in het voordeel van Dedemsvaart en tekende voor de 2-3 eindstand.

Flitsende start Zuidwolde

Koploper Dedemsvaart leek al in de 1e minuut volledig overrompeld te worden door Zuidwolde. De aftrap was wel voor Dedemsvaart, maar Zuidwolde attaqueerde direct richting Dedemsvaart-doelman Zwinselman. De eerste aanval van Zuidwolde leek gepareerd te worden, doch bij de 2e aanval was het in de 1e minuut raak door een gave treffer van Frans Capellen (1-0). Dedemsvaart was even aangeslagen en trachtte via met name spits Noah Schuurman de bakens te verzetten. Zuidwolde gaf echter weinig weg en pakte na circa 20 minuten het heft weer beter in handen en gelijk was het weer raak. Na een prima aanval kaatste Mathijs Steenbergen in de 29e minuut de bal perfect voor de voeten van Stefan Liezen en deze gaf doelman Zwinselman in de verre hoek het nakijken (2-0).

Strafschop geeft Dedemsvaart nieuwe moed

Het moet gezegd worden, dat Dedemsvaart - ondanks de 2-0 achterstand - bepaald niet bij de pakken neer ging zitten. Men trachtte de bakens te verzetten, doch de goede wil bij "De Voarters" leken in schoonheid te sterven. Plotsklaps lag echter in de 43e minuut de aansluitingstreffer zo maar ineens achter doelman Jelmer Timmer. Een lange bal plofte achter de verdediging van Zuidwolde, waarna Mathijs Steenbergen een lichte overtreding maakte binnen het strafschopgebied. De strafschop werd feilloos door Danny Kuiper achter doelman Jelmer Timmer geschoten 2-1. Dit was ook de ruststand en de equipe van coaches Bas Bijen en Gerald Kreuze gingen met een lichte domper de rust in.

Spannende 2e helft

Dedemsvaart begon furieus aan de 2e helft en kreeg direct grote mogelijkheden via Danny Kuiper en Noah Schuurman. De spetter van Danny Kuiper belandde buiten bereik van doelman Jelmer Timmer op de lat. Nadat de 2-2 uitbleef had het zomaar in de 53e minuut 3-1 voor Zuidwolde kunnen zijn. Frans Capellen stuitte na een doorbraak op de voet van doelman Zwinselman. Dedemsvaart kwam toen goed weg. In de 65e minuut leek Frans Capellen op aangeven van Steven Berghuis alsnog de 3-1 te scoren, maar deze grote kans werd vanwege nipt offside afgevlagd. Hierdoor bleef Dedemsvaart geloven in een beter resultaat.

Over en weer kansen - Noah Schuurman beslist de match

Door het uitblijven van goals bleef het tot het einde toe spannend en beide teams kregen mogelijkheden tot het maken van de beslissende goal. Zo had in de 84e minuut Robin Steenbergen voor Zuidwolde de beslissende goal kunnen maken. In kansrijke positie werd zijn fraaie kopbal prima gepareerd door doelman Zwinselman. Kort daarop scoorde Noah Schuurman vanaf 25 meter met een prachtige schuiver de 2-2. De wedstrijd leek in een gelijkspel te eindigen, doch al ver in blessuretijd werd balverlies Zuidwolde noodlottig. De vervolgpass van Dedemsvaart belandde andermaal voor de voeten van Noah Schuurman, die vervolgens de 2-3 aantekende. Kort daarop floot de goed leidende scheidsrechter de heer Arends deze wedstrijd tot het einde. Een sneu verlies voor een collectief sterk spelend Zuidwolde; 2-3.

Opstelling Zuidwolde: Jelmer Timmer, Martijn Spijkerman, Mathijs Steenbergen, Mark v.d. Beld, Jerry Dekker, Steven Berghuis, Stef Raben, Stefan Liezen, Bastin Steenbergen (Leon Schoemaker), Frans Capellen, Bas Hempen (Robin Steenbergen)

Man v.d. wedstrijd bij Zuidwolde: Jerry Dekker

Afbeeldingen bij dit bericht