Geschreven op 06 september 2015 door Bert Brontsema

Zuidwolde 1 - Gieten 1 = 2-5 (0-4)

Counters Gieten nekken Zuidwolde
4 scherpe counters van Gieten leverden 4 goals op. Dat was het verhaal van deze wedstrijd. Al na 38 minuten keek ZUIDWOLDE daardoor tegen een kansloze achterstand aan. Evenals in de voorbereiding op deze competitie miste ZUIDWOLDE op cruciale momenten kansen om op voorsprong te komen. Daar waar ZUIDWOLDE faalde liet GIETEN zien hoe het effectief wel moest. Geir Lutjes scoorde kort achter elkaar vanuit de counter de 0-1 en 0-2. Zuidwolde liep vervolgens achter de feiten aan. Uiteindelijk was de geslepen spits Jeroen Buurke "de beul voor Zuidwolde" door nog voor rust de 0-3 en de 0-4 aan te tekenen. Met het inbrengen van de sterk invallende Steven Berghuis kreeg ZUIDWOLDE direct na rust diverse kansen om weer geloof te krijgen in een beter resultaat.

"De wet van Murphy"bepaalde echter anders.

Opnieuw was het de slimme spits Jeroen Buurke die Gieten op 0-5 bracht. ZUIDWOLDE bleef bewonderenswaardig geloven in een beter resultaat. Via Stefan Liezen en Peter Nijboer wist men in de slotfase de eindscore een iets dragelijker aanzien te geven. Eindstand 2-5.

ZUIDWOLDE vergeet te scoren/GIETEN uiterst effectief
In het eerste kwartier was ZUIDWOLDE de bovenliggende partij en kreeg direct al via Jarmo de Jonge en Frans Capellen opgelegde kansen om te scoren. Het missen van deze kansen zorgde mede voor onzekerheid in de defensie van ZUIDWOLDE. Dit werd nog eens benadrukt, na een messcherpe counter van GIETEN in 17e minuut. Florian v.d. Heyde klopte op de rechterflank Koert Bouman op snelheid, waarna diens scherpe voorzet bij de 2e paal doeltreffend binnen werd geschoten door Geir Lutjes. Tegen de verhouding betekende dat de 0-1. Kort daarop had Marcel Linthorst de 1-1 moeten scoren, doch zijn inzet ging net voorlangs. Direct daarna lag echter ook de 0-2 tegen de touwen. Bij een snelle aanval over links scoorde Geir Lutjes andermaal via de counter (0-2).

Goalgetter Jeroen Buurke laat zien hoe het moet
In de 25e minuut kreeg ZUIDWOLDE ietwat ongelukkig een strafschop tegen via een zgn. "aangeschoten hands". Spits Jeroen Buurke liet dit buitenkansje niet liggen en verschalkte doelman Jelmer Timmer vanaf 11 meter (0-3). Buurke bleef een constante plaag voor de defensie van Zuidwolde, via goede loopacties en goed lichaamsgebruik. Slim en simpel scoorde hij op die manier in de 38e minuut de 0-4 tegen de touwen. Zuidwolde-Coach Jarrisch Keizer had inmiddels maatregelen genomen door Steven Berghuis en Leon
Schoemaker in te brengen. Rust 0-4.

Legio kansen Zuidwolde
Getergd kwam Zuidwolde uit de kleedkamers en kreeg kort na rust diverse kansen om te scoren. De sterk ingevallen Steven Berghuis stond aan de basis van diverse aanvalsopzetten van ZUIDWOLDE. Hij zorgde voor veel druk op het doel van GIETEN. Zo werd o.a. een inzet van Stefan Liezen pal voor de lijn weggehaald en wist Frans Capellen tot 2x toe het net niet te vinden. Ook een schot van Marcel Linthorst ging net naast.
Door deze spelopvatting ontstond er veel ruimte achter de verdediging van ZUIDWOLDE en in de 66e minuut profiteerde Jeroen Buurke met een prima loopactie van deze ruimte. Doelman Jelmer Timmer kon Buurke alleen met een overtreding van een score afhouden. Met een gele kaart kwam doelam Jelmer Timmer er nog genadig vanaf. De strafschop werd door Jeroen Buurke strak ingeschoten 0-5.

Late treffers Stefan Liezen en Peter Nijboer
Zuidwolde bleef bewonderenswaardig strijden voor een beter resultaat. Mede onder aanvoering van 3e wissel Peter Nijboer wisten de roodzwarten in de 81e en 87e minuut de score - via treffers van Stefan Liezen en Peter Nijboer - een iets dragelijker aanzien te geven. Eindstand 2-5. Een valse start derhalve voor ZUIDWOLDE.

Opstelling ZUIDWOLDE:
Jelmer Timmer, Mathijs Steenbergen, Tiemen Wegman (Leon Schoemaker), Jerry Dekker, Koert Bouman (Steven Berghuis), Bastin Steenbergen (Peter Nijboer), Stefan Liezen, Koen Romme, Frans Capellen, Marcel Linthorst, Jarmo de Jonge.

Man v.d wedstrijd: Steven Berghuis