Geschreven op 12 augustus 2015 door Bert Brontsema

Zuidwolde 1 - Havelte 1 = 2-1 (1-1)

Krappe overwinning Zuidwolde/ Havelte goede tegenstander
Na de euforie rondom de overwinning op HODO kraaide menigeen victorie, doch de wedstrijd tegen HAVELTE was van een ander kaliber. HAVELTE is een “coming-ploeg”, die vanaf het seizoen 2011 / 2012 bezig is met een sterke opmars. In 4 seizoenen is men gepromoveerd van de 5e klasse naar de 3e klasse. ZUIDWOLDE had het gisteren knap lastig met HAVELTE. Met name de voorwaartsen van HAVELTE verstoorden de opbouw van achteruit bij ZUIDWOLDE behoorlijk knap. Het was dan ook niet verwonderlijk, dat HAVELTE
al in de 6e minuut op voorsprong kwam (1-0). ZUIDWOLDE kwam in de 25e minuut langszij. Op aangeven van Frans Capellen scoorde Jarmo de Jonge de gelijkmaker (1-1).
In de 2e helft kwam ZUIDWOLDE beter in haar spel, maar moest wel steeds alert zijn bij gevaarlijke uitbraken van HAVELTE. In de 63e minuut van de wedstrijd besliste andermaal Jarmo de Jonge – op aangeven van Mark Tichelaar – de wedstrijd. Met een strakke schuiver in de verre hoek verschalkte hij de Havelter-doelman (2-1). Beide teams kregen nog kansen maar gescoord werd er niet meer.

Havelte sterk uit de startblokken
Havelte begon sterk aan de wedstrijd. Al in de 5e minuut moest doelman Jelmer Timmer al zijn talenten aanspreken om een doelpunt te voorkomen. Het bleek echter uitstel van executie. Uit de daarop volgende corner werd een luchtduel door de ZUIDWOLDIGER-defensie verloren, waarna de bal via een vrijstaande Havelter-aanvaller binnen geschoten werd. (0-1). HAVELTE bleef aanvankelijk de ploeg met de beste kansen. Gescoord werd er echter niet.

Treffer Jarmo de Jonge
Gaandeweg de 1e helft kreeg ZUIDWOLDE steeds beter vat op het spel van HAVELTE. Nadat Bastin Steenbergen een open kans had gemist stelde Frans Capellen in de 25e minuut van de wedstrijd zijn “mede-kompaan” Jarmo de Jonge in staat om te scoren (1-1)
In de 30e minuut leek HAVELTE opnieuw op voorsprong te komen. Balverlies van Jerry Dekker werd echter niet afgestraft.
Vervolgens kreeg ZUIDWOLDE enige kansen via andermaal Jarmo de Jonge, Leon Schoemaker en Marcel Linthorst (2x). Kort voor rust kreeg HAVELTE opnieuw een goede mogelijkheid, doch doelman Jelmer Timmer was goed bij de les. Rust 1-1.

2e helft over en weer kansen
In de 2e helft kwam ZUIDWOLDE beter in haar spel en was er meer sprake van evenwicht dan in de 1e helft. De eerste kans was al in de 47e minuut voor Frans Capellen, die echter geen doel trof. In de 62e minuut werd Marcel Linthorst bijzonder fraai aangespeeld door de andermaal weer prima spelende Koen Romme. Vrij voor doel werd echter niet de juiste keuze gemaakt door Marcel Linthorst. De Havelter-doelman kon de bal tot corner verwerken.

Andermaal scoort Jarmo de Jonge – assist mark Tichelaar
Kort daarop was het wel raak. Op aangeven van Mark Tichelaar knalde Jarmo de Jonge in de verre hoek raak (2-1). Ondertussen werden er vele wissels toegepast waarbij o.a. Jarno Bruins Slot doelman Jelmer Timmer onder de lat verving. Met name in de slotfase van deze wedstrijd had hij een aantal goede reddingen. Over en weer waren er nog kansen, doch gescoord werd er niet meer.
Ondanks de prima tegenstand kon ZUIDWOLDE de 2e overwinning in even zoveel wedstrijden op haar palmares schrijven. Eindstand 2-1

Selectie ZUIDWOLDE
Jelmer Timmer, Jarno Bruins Slot, Mathijs Steenbergen, Jerry Dekker, Martijn van Meurs, Koert Bouman,Leon Schoemaker,Stefan Liezen, Bastin Steenbergen, Marcel Linthorst, Jarmo de Jonge, Frans Capellen, Koen Romme, Mark Tichelaar, Mesfin Been.