Geschreven op 16 april 2017 door Bert Brontsema

Zuidwolde 1 - Heerde 1 = 3-1 (1-0)

Zuidwolde overtuigt opnieuw

In een wedstrijd, alwaar het om iets ging, overtuigde Zuidwolde andermaal. Heerde (de nr. 2 in deze competitie) had bij winst op Zuidwolde de 2e periodetitel kunnen pakken. Zover is het in dit duel nimmer gekomen. Een vroege goal van Frans Capellen gooide voor de Heerdenaren roet in het eten. Na een 1-0 ruststand scoorde Frans Capellen kort na rust uit een sublieme aanval op prachtige wijze de 2-0. Heerde leek in de 57e minuut vanuit een strafschop de aansluitingstreffer te gaan scoren. Doelman Jelmer Timmer voorkwam dit door de ingeschoten penalty van Dewi van Velsen te stoppen.

In de 85e minuut kwam Heerde nog dichtbij door een ongelukkig eigen doelpunt van Bastin Steenbergen. Amper 1 minuut later tekende Stef Raben op aangeven van Frans Capellen de 3-1 eindstand op het scorebord. Een dik verdiende overwinning voor de roodzwarten.

De lob van Frans Capellen

Zuidwolde zette gelijk "de toon in deze wedstrijd". Heerde mocht dan nog wel de toss winnen, maar vanaf minuut 1 dicteerde Zuidwolde - met goed positiespel - de wedstrijd. Kort achter elkaar werd Bas Hempen tot twee keer toe prima gelanceerd, alleen ontbrak nog de juiste voortzetting. In de 10e minuut was het dan toch raak. Stefan Liezen zette met een prima pass Frans Capellen op de flanken vrij. De overigens prima keepende Tim Rorije maakte de verkeerde keus en met een inmiddels bekende lob lag de 1-0 in de touwen. Kort daarop volgde over diverse schijven een prachtige Zuidwolde-aanval. Via Steven Berghuis werd uiteindelijk Bastin Steenbergen in stelling gebracht. Diens harde inzet kon doelman Rorije slechts met de grootst mogelijke moeite tot corner verwerken.

Inzetten Frans Capellen en Koen Romme treffen geen doel

Doelman Tim Rorije groeide bij Heerde uit tot "man of the match" toen hij in de 18e en 21e minuut met prima reflexen zekere treffers van Frans Capellen en Koen Romme voorkwam. Kort voor rust kregen ook Mathijs Steenbergen en Robin Steenbergen kansen om te scoren. De krachtige kopbal van Robin Steenbergen in de 39e minuut spatte uiteen op de paal. Ondanks al die kansen had het bij rust zomaar 1-1 kunnen zijn. Een "assist op maat" werd krachtig binnengekopt door Heerder-goalgetter Raoul Wijenberg, doch doelman Jelmer Timmer voorkwam met een sterke interceptie een Heerder-goal. Rust 1-0.

Frans Capellen en Jelmer Timmer beslissend

Ook in de 2e helft ging Zuidwolde op jacht naar meer treffers. In de 47e minuut werd een fraai schot van Koen Romme stijlvol gepakt door doelman Tim Rorije. Aan de andere kant was doelman Jelmer Timmer goed bij de les na een vrije trap van Mike Bronsink. Feitelijk viel in de 51e minuut van deze wedstrijd de beslissing in dit duel. Uit een oogstrelende aanval van Zuidwolde over meerdere schijven werd uiteindelijk Frans Capellen op de andere flank vrijgespeeld. Zijn inzet belandde in de verre hoek kansloos achter doelman Tim Rorije. Geen Heerde-verdediger die tussenbeide kon komen (2-0).

Jelmer Timmer penalty-killer

Na een ongelukkige handsbal van Stefan Liezen lag in de 57e minuut de bal plotseling op de penaltystip. De inzet vanaf 11 meter van Dewi van Velsen werd echter prima gepareerd door doelman Jelmer Timmer. Vervolgens waren de beste kansen weer voor Zuidwolde, maar de precisie om te scoren ontbrak.

Slotakkoord Bastin Steenbergen en Stef Raben

Kort voor het sluiten van de markt werd er nog tweemaal gescoord. In de 85e minuut kreeg Heerde op circa 18 meter van de goal een vrije trap. De scherp ingebrachte inzet werd door Bastin Steenbergen abusievelijk in eigen goal gewerkt (2-1). De vreugde bij Heerde was echter van korte duur. Amper een minuut later stelde Zuidwolde orde op zaken. Op aangeven van Frans Capellen tikte Stef Raben de 3-1 eindstand op het scorebord. een prima teamoverwinning.

Opstelling Zuidwolde

Jelmer Timmer, Leon Schoemaker, Mathijs Steenbergen, Stefan Liezen, Steven Berghuis, Mark van de Beld, Bastin Steenbergen, Koen Romme, Frans Capellen, Robin Steenbergen (Stef Raben), Bas Hempen.

Man v.d. wedstrijd: Jelmer Timmer