Geschreven op 13 november 2016 door Bert Brontsema

Zuidwolde 1 - Hodo 1 = 1-3 (1-2)

Standaardsituaties beslissen het duel

Een vroege voorsprong voor Zuidwolde leek de opmaat te worden voor een royale zege voor de roodzwarten. Schijn bedroog weer eens. Na een sterk openingsoffensief kwam een slim spelend Hodo ijzersterk terug. Loerend op standaardsituaties kwam Hodo volledig onverwacht in de 17e minuut vanuit een vrije trap langszij. Die domper kwam Zuidwolde niet meer te boven. Kort voor rust kreeg Zuidwolde een tweetal mokerslagen te verduren. Eerst moest Peter Nijboer met een mogelijk ernstige knieblessure het veld verlaten. In blessuretijd kreeg het zelfvertrouwen van Zuidwolde opnieuw een knauw te verduren door een treffer in eigen goal. In plaats van riant voor te staan bij rust, ging Zuidwolde met een 1-2 achterstand rusten. Zuidwolde liep achter de feiten aan en slaagde er ook na rust niet in om de wedstrijd te doen kantelen. Andermaal uit een slim gecreëerde vrije trap kopte Ferdy Tolman in de 64e minuut de eindstand van 1-3 op het scorebord.

Sterke start Zuidwolde - treffer Koen Romme

Al na 3 minuten leek Frans Capellen Zuidwolde op voorsprong te schieten. Zijn lob scheerde echter rakelings over de deklat buiten bereik van doelman Marcel Pol. Kort daarop lag toch de 1-0 tegen de touwen. Na een rush van Steven Berghuis schoot uiteindelijk Koen Romme knap in de bovenhoek raak (1-0). Twee minuten later leek Zuidwolde weer te scoren, maar doelman Marcel Pol kon een inzet van Frans Capellen nog net op tijd keren. Vervolgens wisten Steven Berghuis en Peter Nijboer goede mogelijkheden niet om te zetten in treffers.

Onverwachte gelijkmaker Paul Baldé

Tot aan de 17e minuut was Hodo nog amper voor de goal van doelman Jarno Bruins Slot geweest. Echter in de 17e minuut kreeg Hodo nabij de zijlijn een te gemakkelijk weggegeven vrije trap te nemen. De scherp ingebrachte voorzet leek een prooi te worden voor doelman Bruins Slot. Deze liet zich in de luren leggen door de attente Paul Baldé. Deze kwam prima voor de keeper uit en kopte fraai, maar wel onverwacht in de verre hoek raak (1-1). Een onnodige tegentreffer voor Zuidwolde.

Levendige wedstrijd

Vervolgens ontpopte zich een levendige wedstrijd, die aantrekkelijk was voor het publiek. Good-Old Eric Pol leek in de 23e minuut Hodo op voorsprong te schieten, doch de bal caramboleerde nog net naast. Vervolgens kreeg Zuidwolde 2 goede mogelijkheden. Doelman Marcel Pol van Hodo kwam een keer goed weg toen hij een voorzet van Jarmo de Jonge niet goed onder controle kreeg. In de 31e minuut leek Stef Raben Zuidwolde op voorsprong te knallen, maar hij stuitte op goed keeperswerk van doelman Marcel Pol.

Blessures zorgen voor extra tijd

In de slotfase van de 1e helft volgden er aan beide zijden blessures (Ferdy Tolman en Peter Nijboer). De blessure bij Peter Nijboer leek van ernstige aard. Na een blessurebehandeling van circa 5 minuten moest hij per brancard van het veld af. Juist in blessuretijd kwam Hodo onnodig en onverwacht op voorsprong. Een doorbraak op de rechterflank leek door Zuidwolde-speler Steven Berghuis verijdeld te worden. Zijn mislukte harde terugspeelbal durfde doelman Jarno Bruins Slot niet met de handen te keren en via zijn hoofd belandde de bal in de goal: 1-2. Met een enorme deceptie ging Zuidwolde dan ook de rust in.

Druk Zuidwolde

Zuidwolde trachtte in de 2e helft de wedstrijd nog te kantelen en kreeg aanvankelijk daartoe ook best wel mogelijkheden. Eerst werd Bastin Steenbergen in de 50e minuut knap vrijgespeeld, maar zijn inzet ontbeerde vooral kracht. Vervolgens kreeg Stef Raben kort achter elkaar in de 57e en 59e minuut 2 goede kopbalkansen. Beide keren stond doelman Marcel Pol goed op zijn post.

Hodo scoort weer uit een standaardsituatie

In de 64e minuut lokte Hodo opnieuw een standaardsituatie uit. De scherp ingebrachte voorzet van Wesly Annen werd vervolgens knap binnengekopt door Ferdy Tolman (1-3). Met de moed der wanhoop trachtte Zuidwolde nog wel een gelijkspel te behalen, maar echt veel uitgespeelde kansen kreeg Zuidwolde niet. Hodo speelde de wedstrijd vervolgens knap vakkundig uit en won terecht met 1-3.

Opstelling Zuidwolde:

Jarno Bruins Slot, Stefan Liezen, Mathijs Steenbergen, Jarmo de Jonge, Steven Berghuis, Bastin Steenbergen (Robin Steenbergen), Koen Romme, Stef Raben, Mark v.d. Beld, Frans Capellen, Peter Nijboer (Jerry Dekker).

Man v.d. wedstrijd: Steven Berghuis