Geschreven op 10 januari 2015 door Bert Brontsema

Zuidwolde 1- Holten 1 = 2-2 (1-1)

Nuttige oefenpartij eindigt in remise
Na het kerstreces was het treffen tegen HOLTEN de eerste krachtmeting in het nieuwe jaar voor de hoofdmacht van Zuidwolde. Tevens was dit treffen een prettig weerzien met een oude bekende voor menige “Zuudwoldiger”. Oud-speler van vv Zuidwolde Robert Oolbekkink zwaait thans als voorzitter de scepter bij v.v. Holten. Een echte “roodzwarte”, want de ploeg uit HOLTEN speelt eveneens in het roodzwart. ZUIDWOLDE speelde dit duel tegen HOLTEN in de blauwe “uitshirts”.

Drie “Steenbergens” in de ploeg – primeur voor Zuidwolde

Voor zover bekend stonden voor het eerst in de historie van de vv ZUIDWOLDE 3 gebroeders in de ploeg. Naast Mathijs Steenbergen en Bastin Steenbergen was ook de van een wereldreis teruggekeerde Robin Steenbergen weer van de partij. Naast de aanwezigheid van de gebroeders Frans en Mathijs Capellen gaf dit een extra cachet aan dit treffen.
Bij beide teams stond vooral het verzorgde veldspel hoog in het vaandel. Ondanks de gierende en koude wind hoefde het publiek zich niet te vervelen. In de aanvangsfase van de wedstrijd kreeg ZUIDWOLDE de beste kansen, via o.a. Frans Capellen en een harde pegel van Bas Hempen. In de 25e minuut van de wedstrijd kwam ZUIDWOLDE op voorsprong. Een gevoelvolle pass van linker vleugelverdediger Bas Hempen bereikte de diepgaande Frans Capellen, die vervolgens via de 2e paal de bal binnen de palen caramboleerde (1-0)
E.D.-goal Bas Tuitert
Vervolgens nam HOLTEN het initiatief steeds meer in handen en creëerde ook enkele kleine kansen. Doelman Jelmer Timmer stond echter steeds goed op zijn post. Toch kwam HOLTEN onnodig en onverwacht in de 35e minuut van de wedstrijd langszij. Bij een corner van Holten werd de bal koppend verdedigend onvoldoende weggewerkt door Zuidwolde, waarna de bal via de “E.D”(Edele Delen) van Bas Tuitert (juist de broer van…) achter doelman Jelmer Timmer belande. Deze gelijkmaker (1-1) betekende gelijk ook het einde van de wedstrijd voor Bas Tuitert. Een treffer, die in de analen gaat als een “bijzondere en merkwaardige treffer”: Scoren en gelijk gewisseld worden.

Typische “Mark Tiggelaar-goal”
In de 2e helft kwamen bij ZUIDWOLDE in de ploeg, Mark Tiggelaar, Koert Bouman en Elwin Bruins. Tegenstander HOLTEN kwam iets beter uit de rust dan Zuidwolde. De oosterburen kregen in de aanvangsfase van de 2e helft de betere kansen. Zuidwolde kwam in die fase een paar maal goed weg. Na pakweg 20 minuten herpakte Zuidwolde zich en nam het initiatief weer over van Holten. Dit leidde in de 70e minuut tot een hernieuwde voorsprong voor Zuidwolde. Na een goede voorzet kopte Mark Tiggelaar de “stilvallende bal” onverwacht achter de doelman van Holten (2-1). Zuidwolde bleef vervolgens de betere ploeg en kreeg kansen om de voorsprong te vergroten. Zo stuiterde een inzet van Peter Nijboer via de onderkant van de lat weer het veld in. Een harde inzet van Robin Steenbergen kon door de doelman van Holten met enige moeite gepareerd worden.

Daan Wissink scoort onverwacht gelijkmaker
Onverwacht en onnodig kwam HOLTEN in de slotfase alsnog langszij. Vleugelverdediger Koert Bouman dacht eenvoudig te kunnen terugspelen op doelman Jelmer Timmer, maar zag daarbij Holten-speler Daan Wissink over het hoofd. Wellicht door zijn onverwachte verschijning heeft deze speler waarschijnlijk niet voor niets de bijnaam "Gedaante".
Hoe het ook zij, Daan Wissink kreeg een kans op een presenteerblaadje en verzaakte niet. Hij passeerde doelman Jelmer Timmer en vervolgens scoorde hij beheerst de 2-2, hetgeen ook tevens de eindstand was.