Geschreven op 17 september 2017 door Bert Brontsema

ZUIDWOLDE 1 - HOOGEVEEN 1 = 0-5 (0-2)

Hoogeveen verdiende winnaar

Met uitzondering van het eerste half uur was Hoogeveen de bovenliggende partij in dit bekertreffer. In die eerste fase van de wedstrijd kreeg Zuidwolde wel mogelijkheden, maar gescoord werd er niet. In de laatste fase van de eerste helft nam een inmiddels goed ingespeeld en jong Hoogeveen het initiatief steeds meer over. Marco Hartman scoorde met een fraaie kopbal de 0-1 tegen de touwen. Kort daarop had Leon Schoemaker de gelijkmaker op de slof, maar hij kon helaas te weinig snelheid in de bal krijgen. Nog voor rust tekende Dave Padding voor de 0-2. Kort na rust viel al vroeg de definitieve beslissing in dit duel door een ongelukkige eigen goal van de overigens prima spelende Martijn Spijkerman (0-3). Hoogeveen liep uiteindelijk uit naar een 0-5 overwinning en bekert daardoor samen met De Weide door naar de volgende ronde.

Zuidwolde start goed

Een compact spelend Zuidwolde begon goed aan de wedstrijd. Met name de jeugdige verdediger Martijn Spijkerman had enkele goede intercepties, waaruit gevaarlijke Zuidwoldiger counters naar voren kwamen. Frans Capellen brak daardoor een aantal malen goed door de verdediging van Hoogeveen. Het geluk was echter niet aan de zijde van Frans. Vervolgens kwam Hoogeveen wat beter in de wedstrijd en schoot Dave Padding in de 18e minuut op de lat boven doelman Jelmer Timmer. Nadat Mark van de Beld al eens met een goede onderschepping een kans van de Hoogeveners had gepareerd, knalde Dave Padding in de 25e minuut opnieuw op de lat.

Treffer Marco Hartman

Hoogeveen vergrootte steeds meer de druk op de defensie van Zuidwolde. Lange tijd bleef Zuidwolde goed op de been. Echter in de 36e minuut was het uiteindelijk toch raak. Een voorzet vanaf de linkerflank werd in de verre hoek prima binnen gekopt door Marco Hartman.

Kort daarop kreeg Zuidwolde zijn beste kans op een goal. Leon Schoemaker kreeg een open kans om te scoren, doch hij kon net te weinig kracht en snelheid in de bal krijgen om Hoogeveen-doelman Nick Borgman te verrassen. Kort voor rust tekende Dave Padding na een prima aanval voor de 0-2. Zijn strakke schuiver was in de verre hoek onhoudbaar voor doelman Jelmer Timmer. Ruststand 0-2.

Genadeslag voor Zuidwolde

Met het inbrengen in de tweede helft van Jarmo de Jonge voor Bastin Steenbergen trachtte Zuidwolde de wedstrijd alsnog te kantelen. Het kantelen van de wedstrijd werd echter al vroeg in de 2e helft verstoord, nadat in de 49e minuut in een klutssituatie de bal via het been van Martijn Spijkerman ongelukkigerwijs in eigen goal verdween (0-3). Ondanks deze tegenslag bleef Zuidwolde gedisciplineerd spelen. In de 57e minuut brak Frans Capellen over de rechterflank door, maar zijn scherpe voorzet was een prooi voor doelman Borgman.

Treffer invaller Nick Dekker

Rond de 60e minuut wisselde Hoogeveen twee spelers. Julian Mol en Nick Dekker kwamen toen in het veld. Koud in het veld scoorde Nick Dekker in de 61e minuut de fraaie 0-4. Bij Zuidwolde raakte de tank langzamerhand steeds meer leeg. Zuidwolde bracht vervolgens Jerry Dekker en Robin Steenbergen in het veld, maar ook zij konden het tij niet meer keren. In de 73e minuut wist Hoogeveen andermaal te scoren. Dave Padding bracht met een kopbal uit een corner de 0-5 op het scorebord. Hoogeveen kreeg nog wel kansen op treffers, maar gescoord werd er niet meer. Eindstand 0-5.

Opstelling Zuidwolde

Jelmer Timmer, Martijn Spijkerman (Jerry Dekker), Mark van de Beld, Mathijs Steenbergen, Steven Berghuis, Stefan Liezen, Leon Schoemaker, Stef Raben, Bastin Steenbergen (Jarmo de Jonge), Bas Hempen (Robin Steenbergen), Frans Capellen.

Man v.d. wedstrijd bij Zuidwolde: Team Zuidwolde