Geschreven op 26 januari 2020 door Bert Brontsema

Zuidwolde 1 - LAC Frisia 1883 1 = 2-4 (0-3)

Zuidwolde verliest wedstrijd met twee gezichten

Een matige eerste helft werd door Zuidwolde omgezet in een goede tweede helft. De bij rust opgelopen 0-3 achterstand kon door Zuidwolde echter niet meer omgezet worden in minimaal een remise. Frans Capellen bracht Zuidwolde in de 52e minuut weer enigszins op het goede spoor (1-3). Wat zou er echter gebeurd zijn als de treffer (2-3) van Tom Buijtendorp in de 64e minuut op randje buitenspel niet afgekeurd zou zijn? Het blijft gissen, maar LAC Frisia-coach Marcel Valk vertrouwde er niet al te veel op en ging bijtijds wisselen. Zuidwolde kreeg kansen, maar in de 78e minuut viel de feitelijk beslissende goal aan de andere kant door een treffer van Bart Kooistra (1-4). Zuidwolde bleef knokken voor een beter resultaat en werd dan ook beloond met een zeer fraaie goal van Frans Capellen (2-4). Dit werd ook de eindstand.

Hattrick Noël Wever

Het eerste kwartier was er niets aan de hand voor Zuidwolde. Met name Frans Capellen kreeg een aantal aardige kansen, maar had toen zijn vizier nog niet op scherp staan. Rond de 20e minuut kantelde de wedstrijd steeds meer in het voordeel van LAC Frisia. Via een goed lopende aanval scoorde Noël Wever toen zijn 1e goal van deze middag (0-1). Zuidwolde kwam er verder in de eerste helft niet aan te pas en het was dan ook logisch dat LAC Frisia in de 31e minuut via een goed lopende aanval op 0-2 kwam door andermaal Noël Wever. Diezelfde Noël Wever completeerde in de 37e minuut zijn hattrick door met een zuivere schuiver de 0-3 tegen de touwen te schieten. Dit was ook de ruststand.

Knap herstel Zuidwolde

Met de nodige aanpassingen in de tweede helft kwam Zuidwolde nadrukkelijk beter in de wedstrijd. Frans Capellen leek al in de 47e minuut de 1-3 te scoren, maar kon nog ternauwernood door een van de LAC-verdedigers gestuit worden. Vijf minuten later was het echter wel raak toen Frans Capellen doelman Mitchell Timmer van afstand verraste met een goed geplaatste schuiver (1-3). Zuidwolde rook vervolgens bloed en scoorde in de 64e minuut via een interceptie van Stefan Liezen en een vervolgpass van Frans Capellen op Tom Buijtendorp dan ook de 2-3. Deze treffer werd echter op randje buitenspel afgekeurd. Kort daarop kreeg Tom Buijtendorp andermaal een goede mogelijkheid om te scoren. Het lukte echter net niet. Gelet op deze ontwikkeling greep LAC Frisia-trainer Marcel Valk in en begon vervolgens te wisselen.

Beslissende goal Bart Kooistra

Het kon vervolgens alle kanten op gaan. Uiteindelijk werd LAC Frisia de gelukkigste in dit duel door een beslissende treffer van Bart Kooistra in de 78e minuut (1-4).

Opnieuw treffer Frans Capellen

Zuidwolde bleef strijden voor een beter resultaat en kwam in de 82e minuut weer dichterbij met een beauty-schot in de verre bovenhoek van Frans Capellen. In de slotfase kreeg Stefan Liezen nog een grote mogelijkheid op de aansluitingstreffer, maar gescoord werd er niet. Eindstand 2-4.

Opstelling Zuidwolde: Sjors van der Weide, Mitchell Krikken, Mathijs Steenbergen, Ralph Zantinge (Bastin Steenbergen), Martijn Spijkerman (Joris de Roo), Mark van de Beld, Stefan Liezen, Nico Schulting, Sven Cazemier (Tom Buitendorp), Ouren Nikkels, Frans Capellen