Geschreven op 05 november 2017 door Bert Brontsema

Zuidwolde 1 - Ruinerwold 1= 4-1 (2-0)

Overtuigende zege Zuidwolde

Vanaf de eerste minuut dicteerde Zuidwolde deze derby tegen Ruinerwold. Dit leverde al vroeg in de wedstrijd een 1-0 voorsprong op voor Zuidwolde. Halverwege de 1e helft leek Zuidwolde na de 2-0 van "Man of the match" Frans Capellen op het fluweel te zitten. Zuidwolde verslapte vervolgens en zowaar kreeg Ruinerwold kansen op de aansluitingstreffer. Zover kwam het niet en er werd gerust met een 2-0 voorsprong voor de "roodzwarten". Kort na rust leek Bas Hempen de wedstrijd "op slot te gooien" door de 3-0 aan te tekenen. Kevin Loof bracht de spanning nog even terug door de 3-1 aan te tekenen. Enkele minuten later tekende Bastin Steenbergen voor de uiteindelijke 4-1 eindstand.

Zuidwolde schiet uit de startblokken

Zuidwolde startte furieus, waarbij Leon Schoemaker in de derde minuut na een assist van Steven Berghuis net naast knalde. In de zesde minuut leek de 1-0 te vallen. Uit een corner plofte de bal voor de voeten van Stefan Liezen, die vervolgens onbedaarlijk uithaalde. Zijn inzet stuiterde via onderkant lat weer het veld in. Het bleek slechts uitstel van executie. Amper een minuut later tekende Stef Raben met een bekeken schuiver voor de 1-0.

Man of the match Frans Capellen zorgt voor 2-0

Een voor de defensie van Ruinerwold vaak ongrijpbare Frans Capellen tekende in de 20e minuut - na een fraaie aanval over de rechterflank - voor de 2-0. Hierbij moet wel aangetekend worden, dat Ruinerwold-doelman Ewout Klok hier niet helemaal vrijuit ging. Een compact-spelend Ruinerwold bleef echter niet bij de pakken neerzitten en kreeg via Jacco Huisman en Bert de Boer mogelijkheden om de aansluitingstreffer te scoren. Ook Zuidwolde kreeg mogelijkheden. Zo belandde een inzet van Frans Capellen op de kruising van paal en laat. Gerust werd met een 2-0 voorsprong voor Zuidwolde.

Perfecte kopgoal Bas Hempen

Zuidwolde trachtte vanaf het begin van de 2e helft "een forcing" door te voeren. Dit Zuidwolde-offensief leverde in de 51e minuut de 3-0 op. Als vanouds scheurde en sleurde Frans Capellen de Ruinerwold-defensie uit elkaar. Zijn perfecte voorzet vanaf de linkerflank werd even perfect binnengekopt door Bas Hempen (3-0). Een geruststellende voorsprong zou je zo denken en zo dacht een te freewheelend Zuidwolde er ook over. Eerst kreeg Bert de Boer namens Ruinerwold een dot van een mogelijkheid, maar hij faalde jammerlijk. Desondanks kwam Ruinerwold kort daarop via een fraaie kopgoal van Kevin Loof terug in de wedstrijd (3-1).

"El Chila-uittrap" Jelmer Timmer beslissend

Zuidwolde leek even van slag te zijn. Dit was echter slechts van korte duur. In de 63e minuut had doelman Jelmer Timmer een van zijn finest moments. Ruinerwold leek op dat moment een mooie aanval te kunnen afronden, maar stuitte op een sublieme doelman Jelmer Timmer. Ruinerwold stond op dat moment feitelijk met te veel spelers voor de bal. Doelman Timmer onderkende direct de situatie en zette met een Zuid-Amerikaanse uittrap à la "the legend", de Paraguayaanse doelman José Luis Chilavert, zijn voorwaartsen direct in stelling. In "no time" belandde de bal bij Frans Capellen en zijn afgemeten voorzet werd perfect binnen geschoten door Bastin Steenbergen (4-1). Over en weer waren er nog wel kansen, doch in de resterende 25 minuten werd er niet meer gescoord. Zuidwolde won verdiend met 4-1.

Opstelling Zuidwolde: Jelmer Timmer, Martijn Spijkerman, Mathijs Steenbergen (Cedric Jansen), Mark v.d. Beld, Steven Berghuis, Stef Raben, Stefan Liezen, Leon Schoemaker, Bastin Steenbergen, Bas Hempen (Robin Steenbergen), Frans Capellen.

Man v.d. wedstrijd bij Zuidwolde: Frans Capellen

Afbeeldingen bij dit bericht