Geschreven op 25 mei 2017 door Bert Brontsema

Zuidwolde 1 - SC Franeker 1 = 7-2 (4-1)

Zuidwolde overtuigt opnieuw

In de "bakoven van sportpark Woltingeslag" overtuigde Zuidwolde andermaal. Met een regelrechte "zevenklapper" werd SC FRANEKER huiswaarts gestuurd. Mochten de "Frjentjers" nog enige hoop koesteren, dan werd die illusie al in de 10e minuut aan flarden geschoten door Bas Hempen. Bij rust leidde Zuidwolde soeverein  met  4-1.  Door deze stand konden coaches Jarrisch Keizer en Gerald Kreuze al vroeg in de 2e helft op "save" spelen door het inbrengen van de nodige wissels. Juist een van die wissels (youngster Joris de Roo) liet zich even duidelijk gelden door de laatste Zuidwoldiger goal te scoren. Voor Joris de Roo was dit zijn eerste goal in dienst van de hoofdmacht van Zuidwolde.

Bas Hempen opent "het bal"

Vanaf de eerste minuut dicteerde Zuidwolde nadrukkelijk het spel. Frans Capellen had al in de 2e minuut de openingstreffer op zijn schoen. Doelman Jesse Hogendorp kon nog net redding brengen. SC Franeker kreeg in de 6e minuut een mogelijkheid om uit een corner te scoren. De kopbal van Christiaan de Haan ging echter net naast. Nadat Frans Capellen 2 mogelijkheden onbenut had gelaten scoorde Bas Hempen op aangeven van Frans Capellen in de 10e minuut onberispelijk hoog in de touwen raak (1-0).

Pegel Liezen in de bovenhoek

Zonder al te veel inspanning bleef Zuidwolde de bovenliggende partij. SC Franeker werd in die fase van de wedstrijd sporadisch gevaarlijk middels een kopbal  van Mart Kuperus. Rond de 24e minuut kreeg Zuidwolde twee corners achter elkaar. In de 2e variant werd de bal ingepasst op Stefan Liezen, wiens verwoestende uithaal alleen maar gehoord kon worden door doelman Jesse Hogendorp. Strak in de bovenhoek plofte de 2-0 tegen de touwen. Zuidwolde liet de teugels vervolgens verslappen en daarvan profiteerde Sander Hoekstra in de 27e minuut met een "intikker" (2-1).

Zuidwolde stelt nog voor rust orde op zaken

Zuidwolde pakte de draad snel weer op. In de 32e minuut bekroonde Robin Steenbergen een aanval over de linkerflank door een doeltreffende kopbal (3-1). Kort daarop kreeg Bastin Steenbergen - na een fraaie loopactie - een prima kans om te scoren. Doelman Hogendorp pareerde deze inzet. Kort daarop scoorde Frans Capellen de mooiste goal van de middag. Na een doorbraak over de rechterflank scoorde hij in de 37e minuut vanuit een moeilijke hoek via onderkantje lat hoog in de touwen raak (4-1). Dit was ook de ruststand.

Zuidwolde blijft doorgaan

Ook na de thee kende Zuidwolde geen pardon met SC Franeker. Nadat Frans Capellen en Robin Steenbergen al enkele kansen hadden gemist scoorde Stef Raben in de 50e minuut na een fraaie balaanname de 5-1. Bij Zuidwolde werd vervolgens volop gewisseld. Joris de Roo  en Jerry Dekker kwamen in het veld voor Frans Capellen en Stef Raben. Later in de wedstrijd verving Martijn Spijkerman laatste man/voorstopper Mathijs Steenbergen. Nadat Zuidwolde andermaal de teugels wat liet verslappen profiteerde Sander Hoekstra andermaal en tekende in de 59e minuut de 5-2 aan.

Treffers Steven Berghuis en Joris de Roo

Zuidwolde zette vervolgens weer een tandje bij" en binnen het eerstvolgende kwartier lagen de 6-2 en 7-2 tegen de touwen. De 6-2 kwam in de 68e minuut van de voeten van de doorgebroken Steven Berghuis, die vervolgens doelman Hogendorp omspeelde. In de 73e minuut was het slotakkoord voor Joris de Roo. Op aangeven van Jerry Dekker en Martijn Spijkerman schoot Joris de Roo in de verre hoek prima raak. Eindstand 7-2. De eerstvolgende tegenstander voor Zuidwolde is ASVB uit Blijham. Komende zondag speelt Zuidwolde eerst een thuiswedstrijd.

Opstelling Zuidwolde

Jelmer Timmer, Mark van de Beld, Stefan Liezen, Mathijs Steenbergen (Martijn Spijkerman), Steven Berghuis, Leon Schoemaker, Bastin Steenbergen, Stef Raben (Joris de Roo), Frans Capellen (Jerry Dekker), Robin Steenbergen, Bas Hempen.

Man v.d. wedstrijd: team Zuidwolde