Geschreven op 07 december 2014 door Bert Brontsema

Zuidwolde 1 - Sleen 1 = 5-0 (2-0)

Supersunday-zege Zuidwolde
ZUIDWOLDE won dikverdiend met maar liefst 5-0 van Sleen. Er viel niets af te dingen op deze zege. De zege had nog veel hoger kunnen uitvallen, doch Zuidwolde had na de 5-0 in de 60e minuut van Wessel Buning veel erbarmen met tegenstander Sleen. Het laatste half uur liet ZUIDWOLDE voor wat het waard was. De wedstrijd was na 1 uur gelopen en dat was een knap staaltje vakmanschap van de equipe van coach Geert Oosterloo. Met 2 treffers was Frans Capellen met afstand de beste man van het veld. Zijn openingstreffer in de 10e minuut was een juweel van een goal, die zijn weerga niet kende.

Echter de 2-0 van Peter Nijboer in de 33e minuut was na een sublieme combinatie wellicht wel de belangrijkste goal van dit treffen. Hierdoor kwam Zuidwolde min of meer voor het eerst in dit seizoen tegen een op papier gelijkwaardige tegenstander bij rust met twee treffers op voorsprong. Dit gaf de ploeg heel veel vertrouwen, waardoor het geen toeval was dat andermaal Frans Capellen direct na rust (20e seconde) al de beslissende 3-0 op het scorebord aantekende. Uit één van de fraaiste aanvallen van Zuidwolde scoorde Mathijs Capellen al in de 54e minuut de 4-0. Aan de basis van deze treffer stond met name Bastin Steenbergen. 6 minuten later scoorde Wessel Buning de 5-0 op aangeven van Frans Capellen.

Nadien liet Zuidwolde het duel lopen. De wedstrijd was gespeeld en Zuidwolde kon met een geweldig “supersunday-gevoel” de arena van sportpark Woltingeslag verlaten, want eerder op de dag had ook het reserveteam van Zuidwolde met een 5-0 zege op Beilen 2 de zgn.”Herbstmeistertitel” opgeëist.

Flitsende start Zuidwolde
Vanaf minuut 1 dicteerde ZUIDWOLDE het treffen tegen naaste concurrent SLEEN. In de eerste 5 à 6 minuten kreeg ZUIDWOLDE twee 100%-kansen om te scoren. Peter Nijboer en Frans Capellen misten via goed opgezette aanvallen over de rechter- en- linkerflank grote mogelijkheden. Een treffer kon dan ook niet uitblijven. Die volgde dan ook in de 10e minuut.
En wat voor een goal. Het zou zo maar “de goal van het jaar” kunnen worden. De andermaal weer als vanouds “90-minutes” sleurende spits Frans Capellen speelde zich centraal bijzonder knap vrij, waarna hij vanaf 30 meter afstand van de goal met een vliegend schot in de bovenhoek Sleen -doelman Esta Philips volstrekt kansloos liet (1-0). Kort daarop had Frans Capellen in de 15e minuut opnieuw een goede “loop-vooractie”, doch bleef een treffer achterwege. Sleen kwam vervolgens beter in de wedstrijd en kreeg kansen via Wouter Eiting en een prachtige doorkopbal van Derek Slot. Doelman Verburg stond beide malen prima op zijn post.

Fraaie goal Peter Nijboer
Na zijn sterke optreden vorige week tegen Valthermond verdiende Peter Nijboer een basisplaats in de punt van de aanval. Nadat hij in de beginfase van de wedstrijd nog een goede mogelijkheid miste wist hij op een belangrijk moment te scoren. Nadat Gerald Kreuze de vuisten van doelman Philips in de 23e minuur al eens had getest wist Peter Nijboer in de 33e minuut de 2-0 op het scorebord te brengen. De goal ontstond uit een counter en zeer goede loopacties van Frans Capellen en Peter Nijboer. Door balverlies bij Sleen belandde de bal bij Gerald Kreuze, die direct voor hem 2 diepgaande spitsen zag wegflitsen. De verkeerd staande SLEEN-verdedigers concentreerden zich op Frans Capellen en vergaten op de rechterflank de vrijstaande en diepgaande Peter Nijboer. De perfecte passing werd door Peter Nijboer met een goed vervolg afgesloten (2-0). Kort na de 2-0 kwam Zuidwolde goed weg bij een vrije trap van Sleen, die via doelman Verburg op de lat belandde. Ruststand 2-0.

Tik Tak Toek - Frans scoort in de hoek

De 2e helft was nog amper begonnen of de 3-0 lag tegen de touwen. Zuidwolde begon met de aftrap en via een vlotte combinatie werd Frans Capellen – na een misser in de Sleen-defensie – in stelling gebracht. Binnen 20 seconden lag de 3-0 in de verre hoek tegen de touwen. In de 54e minuut stond ook al de 4-0 op het scorebord. Deze ontstond na een fraaie aanval over de rechterflank, ingezet door Bastin Steenbergen. De uiteindelijk afgeslagen bal kwam voor de voeten van Mathijs Capellen, die vervolgens met een strak schot de 4-0 aantekende.
Kort daarop was de wedstrijd in de 60e minuut helemaal gespeeld. “Man of the match”
Frans Capellen speelde de bal keurig af op Wessel Buning die vervolgens onberispelijk raak schoot 5-0. In het resterende halve uur kregen beide ploegen kansen, doch aan de stand veranderde niets meer. Eindstand: 5-0 voor Zuidwolde.

Opstelling Zuidwolde
Jelle Verburg, Tiemen Wegman(Alwin Bruins), Mathijs Steenbergen, Martijn van Meurs, Steven Berghuis, Leon Schoemaker, Bastin Steenbergen, Mathijs Capellen,Peter Nijboer (Ouren Nikkels), Frans Capellen, Gerald Kreuze (Wessel Buning)

Man van de wedstrijd: Frans Capellen

Afbeeldingen bij dit bericht