Geschreven op 07 mei 2017 door Bert Brontsema

Zuidwolde 1 - Steenwijk 1 = 5-1 (0-0)

Gouden wissel Robin Steenbergen zorgt voor periodetitel

Zuidwolde had deze zondag een achterstand nodig om uiteindelijk eclatant te zegevieren. Ondanks diverse Zuidwoldiger-kansen in de 1e helft werd er gerust met een 0-0 stand. Doordat Martijn Spijkerman al een gele kaart op zak had, was coach Jarrisch Keizer op "half-time" gedwongen een moeilijke beslissing te nemen. Hij bracht "targetman" Robin Steenbergen in voor Martijn Spijkerman. Robin Steenbergen stelde zijn coach en zijn team niet teleur. Nadat Zuidwolde in de 2e helft op een 0-1 achterstand gekomen was lag Robin Steenbergen met 3 assits en een treffer aan de basis van de uiteindelijk riante 5-1 zege van Zuidwolde. Nadat de uitslag van DIO OOSTERWOLDE - ZWOLLE (1-1) bekend was geworden, konden de champagnekurken ontkurkt worden. ZUIDWOLDE had de 3e periodetitel behaald met een klinkende 5-1 overwinning. CHAPEAU voor het gehele team.

Zuidwolde vergeet te scoren

Zuidwolde kreeg al vroeg in de wedstrijd diverse kansen om Steenwijk op de knieën te krijgen. Al in de eerste vijf minuten kreeg ZUIDWOLDE via Frans Capellen en Stef Raben drie grote kansen om de openingstreffer te scoren. Het was steeds net niet. Lucky Steenwijk kwam in die fase van de wedstrijd steeds goed weg. Pas na 12 minuten moest Zuidwolde-doelman Jelmer Timmer voor het eerst in actie komen om een Steenwijk-aanval te pareren. Steenwijk kwam vervolgens wat beter in de wedstrijd doordat Zuidwolde vergat haar mogelijkheden te benutten. In de 27e minuut moest Zuidwolde-verdediger Martijn Spijkerman aan de noodrem trekken om een Steenwijk-treffer te voorkomen. Het leverde hem per direct een gele kaart op. Door deze kanteling van zaken loerde Steenwijk met name op het creëren van een 2e gele kaart voor Spijkerman. Ondanks dat Zuidwolde de betere kansen kreeg werd er in de 1e helft niet gescoord. Ruststand 0-0.

Belangrijke invalbeurt Robin Steenbergen

Gelet op de intenties van Steenwijk nam Zuidwolde-coach Jarrisch Keizer in de rust een moeilijke maar voor het team een uiteindelijk belangrijke beslissing. Hij bracht de aanvallend ingestelde Robin Steenbergen in voor verdediger Martijn Spijkerman. Desondanks had Zuidwolde een achterstand nodig om uiteindelijk te zegevieren. In de 53e minuut scoorde Steenwijk via een zondagsschot van Wessel Busscher (0-1). Op dat moment leek het gedaan met Zuidwolde.

Herboren Zuidwolde stelt orde op zaken

Getergd door deze achterstand ging Zuidwolde in de achtervolging. Nadat Frans Capellen een lob net zag overgaan, scoorde Stef Raben in de 65e minuut vanuit de rebound. Vanuit een cornersituatie kopte Robin Steenbergen op de onderkant lat. Vanuit de rebound roste Stef Raben ongenadig raak (1-1). Nadat Wessel Busscher namens Steenwijk nog een riante mogelijkheid om zeep hielp, scoorde Frans Capellen vanuit een mislukte actie in de 69e minuut de 2-1.

Gave treffers Koen Romme, Robin Steenbergen en Stef Raben

Zuidwolde was volledig los. Koen Romme scoorde in de 77e minuut al de 3-1, doch deze treffer werd afgekeurd doordat de bal voordien al over de achterlijn zou zijn geweest. Het bleek uitstel van executie. In de 83e minuut streepte Koen Romme op aangeven van Robin Steenbergen onberispelijk de 3-1. Amper drie minuten later zorgde "man of the match" Robin Steenbergen (assist Frans Capellen) voor de 4-1. In de slotminuut zorgde Stef Raben met een fluwelen "finishing touch" voor de 5-1 eindstand. Nadat de uitslag van DIO Oosterwolde - Zwolle (1-1) bekend was geworden kon "de vlag in top" voor Zuidwolde. De 3e periodetitel was binnengehaald.

Opstelling Zuidwolde

Jelmer Timmer, Martijn Spijkerman (Robin Steenbergen), Stefan Liezen, Mark van de Beld, Steven Berghuis (Cedric Jansen), Leon Schoemaker, Bastin Steenbergen, Koen Romme, Stef Raben, Frans Capellen, Bas Hempen.

Man v.d. wedstrijd: Robin Steenbergen