Geschreven op 23 november 2014 door Bert Brontsema

Zuidwolde 1 - Sweel 1 = 1-0 (1-0)

Zuidwolde mist veel kansen
Na een tweetal magere voorstellingen won ZUIDWOLDE volkomen terecht van SWEEL.
De krappe 1-0 zege was echter een magere afspiegeling van de vele kansen, die Zuidwolde met name in de 2e helft kreeg. Belangrijk voor de equipe van coach Geert Oosterloo was, dat men wel veel kansen creëerde. Dit geeft een goed gevoel voor de verdere mogelijkheden in dit seizoen. ZUIDWOLDE kwam vroeg op voorsprong door een treffer van Frans Capellen.

Spits Frans Capellen, scoorde na een prachtige crosspass van good-old captain Gerald Kreuze. Het publiek ging er vervolgens eens goed voor zitten, want het leek bepaald niet bij deze ene treffer te blijven. Zoals gezegd, kansen genoeg maar de voorwaartsen bij de roodzwarten hadden het vizier onvoldoende op scherp staan om meer treffers te scoren. Door de magere 1-0 voorsprong bleef een gevaarlijke counter als “een zwaard van Damocles” boven het hoofd van Zuidwolde hangen. Zover kwam het niet, want daarvoor was het krachtsverschil te groot.

Frans Capellen zet Zuidwolde vroeg op voorsprong
Al in de 5e minuut kreeg Zuidwolde een prima kans om te scoren. Op de rechterflank brak de snelle Frans Capellen door. In de voortzetting ging zijn schot net over de goal van doelman Jesper Reuvers van SWEEL. In de 8e minuut kwam ZUIDWOLDE goed weg na balverlies van linker vleugelverdediger Steven Berghuis. Vervolgens pakte ZUIDWOLDE de draad weer goed op en in de 10e minuut was het dan ook raak.

Halverwege het veld bemachtigde Gerald Kreuze de bal, waarna zijn prachtige crosspass op de “stropdas” viel van de op de rechterflank vrijstaande Frans Capellen. Ietwat half misschietend passeerde hij de niet helemaal goed staande doelman Reuvers. Tergend langzaam plofte de bal in de verre hoek tegen de touwen (1-0). In de 18e minuut leek de 2-0 te vallen, toen na een assist van Mathijs Capellen zowel Wessel Buning en Frans Capellen een 100%-kans kregen.

Sweel loert op de counter
Sweel was gekomen voor een punt en bleef ondanks de achterstand gedurende de hele wedstrijd op de counter spelen en liet ZUIDWOLDE dan ook het spel maken. Dit had tot gevolg, dat de ruimtes in de voorhoede bij ZUIDWOLDE uiterst klein waren. Desondanks kreeg ZUIDWOLDE voldoende kansen om al voor rust de voorsprong uit te bouwen. Gaandeweg de 1e helft liet met name “comingman” AnneKlein zich steeds meer gelden. Nadat in de 25e minuut een één-tweetje tussen Frans Capellen en Wessel Buning net niet tot succes leidde kreeg Anne Klein in de 40e minuut een enorme kans om te scoren. Met zijn “chocoladebeen” maakte hij net de verkeerde keus. Op slag van rust miste Frans Capellen een grote mogelijkheid om ZUIDWOLDE op een veilige voorsprong te knallen.
Ruststand 1-0.

Kopbal Anne Klein levert geen treffer op
Zuidwolde bleef ook in de 2e helft veruit de betere ploeg en kreeg legio kansen om te scoren.
Zeker 10 grote kansen werden om zeep geholpen. Het begon allemaal in de 54e minuut toen een kopbal van Anne Klein net naast ging. In de 55e minuut teisterde Frans Capellen de onderkant van de lat.. Vervolgens ging in de 57e minuut van de wedstrijd een inzet van Wessel Buning net naast. In de 58e minuut belande een inzet van Frans Capellen opnieuw op de lat. Nadat een kopbal van Mathijs Capellen geen doel trof ging in de 64e minuut een schot van Wessel Buning – op aangeven van Gerald Kreuze – net naast. Tussendoor kreeg SWEEL via Ruben Looije een kleine kans om te scoren.

Opnieuw kopbal- kans voor Anne Klein
In de 68e minuut leek Wessel Buning te scoren, doch zijn inzet werd tot corner verwerkt. Uit die corner kopte de steeds beter spelende Anne Klein scherp in, doch de bal ging precies langs de verkeerde kant van de paal. SWEEL werd in de vervolgfase nog éénmaal gevaarlijk via een kopbal van invaller Rink ten Berge. Doelman Jelle Verburg stond echter prima op zijn post. In de laatste fase van de wedstrijd kreeg Zuidwolde opnieuw grote mogelijkheden om te scoren. Na een prima assist van Bastin Steenbergen misten zowel Wessel Buning en Frans Capellen deze ogenschijnlijk eenvoudige intikker. In de laatste 10 minuten kregen respectievelijk Wessel Buning (3x), Frans Capellen, Mathijs Cappellen en Anne Klein dotten van kansen om deze zege glansrijker te maken. Gescoord werd er echter niet meer. Eindstand: een meer dan terechte 1-0 zege.

Opstelling ZUIDWOLDE
Jelle Verburg, Peter Nijboer (Leon Schoemaker), Mathijs Steenbergen, Martijn van Meurs, Steven Berghuis, Bastin Steenbergen, Mathijs Capellen, Anne Klein, Frans Capellen , Wessel Buning, Gerald Kreuze

Man van de wedstrijd: Anne Klein