Geschreven op 07 juni 2015 door Bert Brontsema

Zuidwolde 1 - Titan 1 4-2 (1-0)

“Bijna stunt van Zuidwolde”
Vorige week verloor ZUIDWOLDE ongelukkig royaal diep in blessuretijd met 3-0 de uitwedstrijd tegen TITAN. De return in ZUIDWOLDE leek een formaliteit te worden voor de Nieuw Weerdingers. Hoe anders liep de returnwedstrijd op sportpark Woltingeslag. Met een “Houdini-act” had ZUIDWOLDE tegenstrever TITAN in de blessuretijd bij de strot. Na 90 minuten stond er een terechte 4-1 stand op het scorebord. Een verlenging was aanstaande.

Zou het een verlenging worden dan had ZUIDWOLDE dit treffen zeker gewonnen, want de Neuw-Weerdingers lagen op dat moment op apegapen en een verlenging zou een nog steeds fris van de lever spelende ZUIDWOLDE zeker gaan winnen. Echter in blessuretijd kreeg TITAN nog een corner te nemen. Juist die corner werd de nekslag voor Zuidwolde. Doelman Timmer had de bal klem maar kreeg vervolgens een ferme beuk, waarna hij de bal moest loslaten. In de zoveelste instantie caramboleerde de bal voor de voeten van Nick Katoen, die vervolgens in de verre hoek genadeloos toesloeg. Naar de mening van velen had de overigens goed leidende scheidsrechter Alberts deze treffer moeten afkeuren, vanwege een duwfout jegens doelman Timmer in het 5-meter doelgebied. Dit gebeurde echter niet en zodoende kon TITAN door de 4-2 nederlaag een feestje vieren voor hun promotie naar de 2e klasse. Voor ZUIDWOLDE waren de druiven derhalve zuur. De ploeg van scheidend coach Geert Oosterloo had zeker meer verdiend.

Fantastische zondag met veel voetbal en publiek
Zuidwolde stond zondag volledig in het teken van voetbal. Zondagochtend was er een beslissingswedstrijd tussen de “reserve-teams” van HOOGEVEEN en ALCIDES. Met veel voetbalpubliek was er al in de vroege ochtend een lekker en gezellig voetbalsfeertje op sportpark Woltingeslag. Uiteindelijk won ALCIDES 2 dit duel met 3-1 van Hoogeveen. ALCIDES 2 bleef daardoor gehandhaafd in de Hoofdklasse. Vervolgens was het woord aan de kabouters van ZUIDWOLDE en TITAN. Op het nieuwe veld van de jeugdarena maakten de kabouters er samen met hun ouders en het vele publiek er een leuke activiteit van. Vervolgens maakten de hoofdmachten van beide teams hun opwachting op het hoofdveld van sportpark Woltingeslag. Professioneel werd daarbij ook dankbaar gebruik gemaakt van de D-pupillen, die optraden als ballenjongens. Zij zorgden er voor dat de snelheid in het spel bleef.

Snelle goal Jarmo de Jonge – “Auftakt nach Mass” voor Zuidwolde
Om nog te geloven in eigen kansen had ZUIDWOLDE gewoon een snelle goal nodig. Die kwam er al in de 7e minuut. Vanuit een goede vooractie van Frans Capellen brak Zuidwolde over de rechterflank door. De perfecte voorzet van Frans Capellen werd vervolgens koelbloedig strak door Jarmo de Jonge achter de kansloze TITAN-doelman Mark Braams geknald (1-0). Zoals de duitsers zeggen “Een Auftakt nach Mass”. Zuidwolde rook bloed en kreeg al in de 1e helft kansen om de score te vergroten. Met kunst- en vliegwerk bleef TITAN op de been. Gerust werd dan ook met een stand van 1-0.

Opnieuw een snelle goal van Peter Nijboer
Ook in de 2e helft kreeg ZUIDWOLDE een belangrijke snelle goal. In de 54e minuut brak Zuidwolde via Frans Capellen over de rechterflank door, waarna zijn voorzet in een duel bij de 1e paal binnen werd getikt door Peter Nijboer. Doelman Mark Braams was volkomen verrast. (2-0). Zuidwolde hield het tempo hoog en feitelijk kon tegenstander TITAN het allemaal niet meer goed belopen.

Ongelukkige “eigen goal” Leon Schoemaker
Titan moest het hebben van incidentele momenten. Zuidwolde moest daardoor verdedigend steeds wel goed bij de les blijven tegen de fysiek sterke Nieuw Weerdingers. In de 63e volgde zo’n incidenteel moment, waarbij TITAN over de rechterflank doorbrak. De harde inzet kon doelman Timmer goed pareren, doch door zijn stop stuiterde de bal uiteindelijk tegen de borst van de inlopende Leon Schoemaker, waarna de bal ongelukkigerwijs in eigen goal stuiterde. Volledig ten onrechte kwam TITAN daardoor terug in de match (2-1)

Strakke treffer Jarmo de Jonge – lange blessurebehandeling Jelmer Timmer
Ondanks die tegenslag bleef Zuidwolde gewoonweg geloven in eigen kansen. Tegenstander TITAN leek gewoonweg gesloopt. Men kon het ondanks hun verdedigende stelling allemaal niet meer belopen. ZUIDWOLDE bleef vooral via goed en verzorgd aanvalspel geloven in een goede afloop. Jarmo de Jonge scoorde dan ook in de 73e minuut strak in de hoek na een prima aanval (3-1).Daarna werd de wedstrijd langdurig stilgelegd, nadat doelman Jelmer Timmer bij een voorzet in een botsing ongelukkig neer was gekomen. Er volgde een 8 mnuten durende blessurebehandeling. Het leek uit te draaien op een “einde verhaal-situatie” voor doelman Jelmer Timmer en ZUIDWOLDE. Karaktervol krabbelde doelman Timmer weer overeind en hielp daarmee zijn ploeg. Een bewonderenswaardige instelling.

“Des Meurs”
Zuidwolde bleef geloven in een gunstig resultaat en kreeg in de slotfase terecht een strafschop, vanwege vasthouden/ shirtje trekken van Frans Capellen. Referee Alberts legde de bal terecht op de stip, waarna Martijn van Meurs als vanouds en “des Meurs” steenhard raak knalde (4-1). De wedstrijd leek in de pocket, maar een corner werd ZUIDWOLDE in blessuretijd alsnog fataal, Nick Katoen scoorde toen de 4-2, die naar de mening van velen afgekeurd had moeten worden, vanwege onreglementair aanvallen van de keeper in het doelgebied. Het mocht niet baten. ZUIDWOLDE capituleerde in blessuretijd en mistte daardoor ternauwernood promotie naar de 2e klasse.

Opstelling Zuidwolde: Jelmer Timmer, Leon Schoemaker, Mathijs Steenbergen, Tiemen Wegman, Steven Berghuis (Anne Klein), Martijn van Meurs, Bastin Steenbergen (Robin Steenbergen), Koert Bouman (Mathijs Capellen), Peter Nijboer, Frans Capellen, Jarmo de Jonge

Man van de wedstrijd: “Team Zuidwolde”