Geschreven op 25 mei 2015 door Bert Brontsema

Zuidwolde 1 - Vako 1 = 4-3 (0-1)

Luctor et Emergo-zege Zuidwolde – 15 doldwaze minuten
In de 75e minuut van de wedstrijd scoorde Marcel Kuiper namens VAKO de 0-3 tegen de touwen. Niemand van het publiek geloofde op dat moment nog aan het keren der kansen. ZUIDWOLDE leek uitgeschakeld voor een verdere deelname in de strijd om promotie naar de 2e klasse.
Echter in 15 doldwaze minuten kantelde ZUIDWOLDE de wedstrijd volledig en wist nog 4 te scoren en zodoende met 4-3 deze bizarre wedstrijd te winnen en daardoor perspectieven te houden voor promotie naar de 2e klasse. In de komende 2 weken speelt ZUIDWOLDE daartoe 2 wedstrijden tegen een oude bekende, t.w. TITAN uit Nieuw Weerdinge.

Flitsende start VAKO
Ondanks de 0-2 thuisnederlaag geloofde VAKO nog volop in haar mogelijkheden en werd daarbij in het zadel geholpen door een vroege goal. In de 2e minuut van de wedstrijd kreeg VAKO op ca. 20 meter voor de goal een vrije trap te nemen. Deze leek te smoren in de muur, doch in een muur van benen plofte de bal plotseling voor de voeten van Sietse Wichers, die prompt de 0-1 aantekende. ZUIDWOLDE was vervolgens volledig van slag en kreeg in de 1e helft amper kansen. Nee de beste kansen waren voor VAKO.

Timmer ranselt de bal buiten de palen
Doelman Timmer stak bij ZUIDWOLDE in uitstekende vorm en pareerde menig VAKO-kans. Zijn beste redding had hij in de 23e minuut toen hij een prachtig en zuiver ingeschoten bal van Roel Grootjans buiten de palen ranselde. VAKO bleef de betere ploeg en wist met name gemakkelijker de vrijstaande “zgn. 3e man” te vinden. Met enig geluk bleef ZUIDWOLDE vooralsnog in de benen en had zowaar in de slotfase van de 1e helft kansen op de gelijkmaker via Robin Steenbergen en Frans Capellen. De inzet van Robin Seenbergen belande op de paal. Rust 0-1.

Opnieuw vroege treffer VAKO
De 2e helft was amper begonnen of in de 49e minuut lag de 0-2 tegen de touwen door een inzet van de fysiek sterke VAKO-spits Marcel Kuiper (0-2). Een domper van jewelste voor ZUIDWOLDE. De strijd lag weer volledig open. Coach Geert Oosterloo paste vervolgens op de juiste momenten enkele belangrijke wissels toe. Allereerst bracht hij na 60 minuten Steven Berghuis in als vervanger van Peter Nijboer. Kort daarop loste in de 67e minuut Wessel Buning de moegestreden Robin Steenbergen in de spits af. Vooraleer bracht dit geen verandering want in de 74e minuut leek Zuidwolde de genadeklap te krijgen door andermaal een treffer van Marcel Kuiper (0-3).

15 Doldwaze minuten – invalbeurt “Super Sjaakie – “Anschlusstor Koert Bouman”
Het moet gezegd worden, dat ZUIDWOLDE bepaald niet bij de pakken neer ging zitten. De ploeg bleef geloven in een beter resultaat. In de 76e minuut werd dit geloof beloond met een prachtige treffer van Wessel Buning. In de verre hoek liet hij doelman Pascal Souhuwat kansloos (1-3). Kort daarop viel good-old Sjaak Pronk in de 80e minuut in voor de geblesseerd geraakte Mathijs Capellen. Sjaak Pronk zou nog een belangrijke rol spelen in de wedergeboorte van ZUIDWOLDE. Eerst scoorde in de 84e minuut Koert Bouman de belangrijke “Anschlusstor” voor Zuidwolde. Via draaien en kappen veraste hij doelman Souhuwat in de korte hoek. De bal vloog bij de 1e paal hoog in de touwen (2-3).
Het talrijke publiek ging vervolgens volledig uit zijn dak.

Passing Sjaak Pronk – treffers Wessel Buning en Frans Capellen VAKO was ineens knock-out en kon het – hoe wonderbaarlijk ook - niet goed meer belopen.
In de 90e minuut scoorde Wessel Buning op aangeving / passing van Sjaak Pronk de gelijkmaker (3-3). In blessuretijd beloonde Frans Capellen zichzelf na een voor hem moeilijke wedstrijd met de 4e treffer (4-3). Een ongelofelijke uitslag, na de 0-3 achterstand na 75 minuten. ZUIDWOLDE is geplaatst voor de Finale-ronde voor promotie naar de 2e klasse.
De komende 2 weken speelt ZUIDWOLDE daarin tegen TITAN. Komende zondag speelt ZUIDWOLDE eerst een uitwedstrijd in Nieuwe Weerdinge.

Opstelling Zuidwolde:

Jelmer Timmer, Leon Schoemaker, Mathijs Steenbergen, Tiemen Wegman,Mathijs Capellen (Sjaak Pronk), Bastin Steenbergen, Peter Nijboer (Steven Berghuis), Koert Bouman, Frans Capellen, Anne Klein, Robin Steenbergen Wessel Buning)

Man van de wedstrijd: Mathijs Steenbergen en Jelmer Timmer