Geschreven op 24 maart 2019 door Bert Brontsema

Zuidwolde 1 - Valthermond 1 = 1-0 (1-0)

Historische overwinning

In de afgelopen weken verloor Zuidwolde steeds nipt in de slotfase belangrijke duels. Bovendien stond het duel vandaag tegen Valthermond onder een slecht gesternte. In deze eeuw won Zuidwolde in 7 gespeelde thuiswedstrijden nog nimmer van de Mondkers. Valthermond mocht dan ook met recht een Angstgegner worden genoemd voor Zuidwolde. Echter in de voorgaande twee wedstrijden (tegen SC Erica en SV Dalfsen) was al zichtbaar dat Zuidwolde strijdend steeds beter als team begon te draaien. Juist deze zondag wist Zuidwolde de negatieve spiraal in het duel tegen Valthermond te kantelen in haar voordeel. Vroeg in de wedstrijd scoorde Stef Raben vanaf 11 meter de uiteindelijk beslissende 1-0 voor Zuidwolde. Valthermond beukte er vervolgens behoorlijk op af, maar trof met name een weer sterk keepende doelman Sjors van der Weide op haar pad. Bovendien groeide het gehele team van Zuidwolde - met name defensief - steeds beter in deze wedstrijd. De clash, dan wel de slijtageslag tegen Valthermond werd met name in de 2e helft in duelkracht steeds beter gewonnen door Zuidwolde.

Strafschop Zuidwolde

Met de terugkeer van de enkele weken geblesseerde Steven Berghuis in de gelederen startte Zuidwolde voortvarend aan dit duel. Na een diepe assist van Stef Raben op Steven Berghuis was diens vervolgvoorzet in de 3e minuut een prooi voor zijn collega-spits Ouren Nikkels. Nikkels kon door de Valthermond-defensie alleen door middel van een forse overtreding in het strafschopgebied van een goal worden afgehouden. De terecht gegeven strafschop werd door Stef Raben bekwaam tegen de touwen gewerkt (1-0).

Druk Valthermond

Valthermond was naar Zuidwolde gekomen voor de winst, want daardoor kon men nog goede zakendoen in de 3e periodetitel. Na de vroege achterstand toog Valthermond nadrukkelijk richting de goal van Zuidwolde-doelman Sjors van der Weide. Sjors van der Weide hield met name in de 1e helft met prachtige reddingen Zuidwolde in de wedstrijd. Zuidwolde mocht dan ook doelman Sjors van der Weide dankbaar zijn, dat men met kunst en vliegwerk de 1-0 over de rust heen kon tillen.

Toenemende druk Valthermond

In het begin van de 2e helft ging Valthermond nog nadrukkelijker op jacht naar in ieder geval de gelijkmaker. Zuidwolde had het lastig, maar onder aanvoering van een excellerende doelman Sjors van der Weide groeide Zuidwolde steeds beter in de wedstrijd. Via enkele scherpe counters was Zuidwolde dichter bij de 2-0 dan Valthermond bij de gelijkmaker. Gaandeweg de 2e helft kreeg Valthermond steeds minder grip op de wedstrijd en groeide bij Zuidwolde een vooral een sterk collectief team, waarbij iedere speler streed voor elke meter. Het bleef spannend tot op het eind, maar uiteindelijk mocht een vooral sterk collectief spelend Zuidwolde terecht de eindzege naar zich toe trekken. Eindstand 1-0.

Opstelling Zuidwolde: Sjors van der Weide, Mark van de Beld, Martijn Spijkerman, Cedric Jansen, Jerry Dekker, Mathijs Steenbergen, Stefan Liezen, Stef Raben, Ouren Nikkels, Bas Hempen (Chiel Dekker), Steven Berghuis (Joris de Roo).

Man v.d. wedstrijd: Team Zuidwolde