Geschreven op 11 november 2019 door Bert Brontsema

Zuidwolde 1 - VENO 1 = 3-1 (2-1)

Zuidwolde wint Engelse wedstrijd

Het duel Zuidwolde - VENO was 90 minuten een en al beleving. Talloze kansen over en weer. Zuidwolde was wellicht voetballend de betere ploeg, maar de Vollenhovenaren beten zich verbeten vast in het duel en hanteerden de volle wedstrijd messcherpe counters, waaraan de defensie van Zuidwolde haar handen meer dan vol aan hadden. Zuidwolde kwam vroeg in de wedstrijd op een 1-0 voorsprong, maar raakte de weg in dit treffen enigszins kwijt door het vroege uitvallen van aanjager Mark van de Beld. Juist in die fase kwam een geslepen VENO via een stafschop weer langszij. Vervolgens kwam Zuidwolde in de 38e minuut weer op een 2-1 voorsprong, maar VENO toonde veerkracht toen een van hun beste spelers (Roy Visscher) een lange pass van achteruit leek te verzilveren. In de klutssituatie, die vervolgens ontstond verstapte hij zich. Zuidwolde kwam met de schrik vrij en Roy Visscher moest een langdurige blessurebehandeling ondergaan. Na de rust zou hij niet meer terugkeren. Gerust werd met een 2-1 stand.

Na de rust waren de wederzijdse kansen niet te tellen. Ondanks diverse mogelijkheden wisten beide ploegen lange tijd niet te scoren. Het duel kon in een gelijkspel (2-2) eindigen of een 3-1 zege opleveren voor Zuidwolde. Het laatste gebeurde uiteindelijk. In de laatste minuut zorgde Sven Cazemier voor opluchting bij Zuidwolde door de eindstand op 3-1 te brengen.

Vroege treffer Frans Capellen

Al in de eerste 5 minuten had Zuidwolde op voorsprong kunnen komen. Een kopbal van Leon Schoemaker trof eerst net geen doel. Kort daarop brak Frans Capellen door de defensie van VENO, maar trof uiteindelijk eveneens geen doel. In de 10e minuut was het overigens wel raak. Frans Capellen strafte toen zwak verdedigen van VENO genadeloos af (1-0).

VENO komt langszij

In de 20e minuut moest Mark van de Beld noodgedwongen het veld verlaten, vanwege een blessure. In de vervolgperiode was Zuidwolde zoekende naar het juiste ritme. In die zoekfase kwam VENO langszij. Via een goede aanval brak Roy Visscher door de defensie van Zuidwolde en kon alleen via een overtreding van Mitchell Krikken gestuit worden. Vanaf de 11-meterstip schoot hij VENO in de 24e minuut weer langszij (1-1).

Treffer Ouren Nikkels

Zuidwolde kwam vervolgens weer wat beter in het spel en dat resulteerde in de 38e minuut tot een volgende treffer. Eerst brak Frans Capellen over de flank door, waarna zijn harde inzet door doelman Peter de Boer ternauwernood weg gestompt kon worden. In de vervolgfase belandde de bal voor de voeten van Ouren Nikkels, die dit buitenkansje genadeloos verzilverde (2-1). Dit was ook de ruststand.

Legio kansen 2e helft

Bij de stand van 2-1 geloofden beide ploegen nog in winst. Er ontspon zich 45 minutenlang een op en neer golvend duel, waarbij beide teams kansen hadden om de wedstrijd vroegtijdig in het slot te gooien. Overall werden er wel een tiental 100%-kansen genoteerd. Beide teams wisten het net echter vooralsnog niet te vinden. Zo kwam Zuidwolde in de 74e minuut goed weg toen een hard ingeschoten vrije trap van Selvin de Boer onvoldoende gepareerd kon worden door Zuidwolde-doelman Sjors van der Weide. In het doelgebied ontspon zich wederzijds een hard duel, waarbij de bal uiteindelijk wel in het doel belandde. Scheidsrechter dhr. Boer keurde deze goal terecht af, vanwege onreglementair aanvallen van de doelman in het 5-meter gebied.

Sven Cazemier gooit wedstrijd op slot

In de slotfase was het stuivertje wisselen; beide teams kregen kansen, maar scoorden niet. Uiteindelijk viel de beslissing in de slotminuut toen invaller Sven Cazemier VENO-doelman Peter de Boer met een schuiver in de verre hoek het nakijken af. Eindstand 3-1.

Opstelling Zuidwolde: Sjors v.d. Weide, Martijn Spijkerman, Mathijs Steenbergen, Ralph Zantinge, Mitchell Krikken (Chiel Dekker), Stefan Liezen, Leon Schoemaker (Sven Cazemier), Mark v.d. Beld (Nico Schulting), Bastin Steenbergen, Ouren Nikkels, Frans Capellen.

Afbeeldingen bij dit bericht