Geschreven op 07 september 2014 door Bert Brontsema

Zuidwolde 1 - ZFC Zuidlaren 1 = 4-1(1-0)

Frans Capellen zet Zuidwolde op het goede spoor
De openingswedstrijd van het seizoen 2014 – 2014 werd uiteindelijk royaal met 4-1 door Zuidwolde gewonnen. Met nadruk op het woord uiteindelijk. Na de aansluitingstreffer (2-1) in de 74e minuut van Dick Scholte kreeg Zuidwolde nog een moeizaam slotkwartier te verwerken. In die fase redde laatste man Martijn van Meurs Zuidwolde door de bal van de doellijn weg te knallen. De 2-2 viel niet. Integendeel Zuidwolde counterde in de 88e minuut plotsklaps richting het doel van Zuidlaren-doelman Milan van der Spoel. Peter Nijboer speelde zich knap vrij en stelde vervolgens Wessel Buning in de gelegenheid om de beslissende 3-1 te scoren. In blessuretijd scoorde Frans Capellen in de verre hoek de 4-1 op het scorebord. Een goed begin derhalve voor Zuidwolde.

Frans Capellen breekt de ban
Amper 1 minuut was er gespeeld toen middenvelder Mathijs Capellen groggy ging toen hij een bal plotseling snoeihard tegen zijn gezicht kreeg. Uiteindelijk viel de blessure mee. In het 1e kwartier was Zuidwolde de bovenliggende partij, maar echte scoringskansen waren op de vingers van één hand te tellen. De beste kans was in de 15e minuut voor Leon Schoemaker. Zijn inzet werd gesmoord in een mêlee van spelers.
Vervolgens kroop ZFC ZUIDLAREN steeds meer uit haar schulp en werd men gevaarlijk via hun beste speler Pim Perk. Zo ging een scherpe inzet van Pim Perk in de 19e minuut rakelings voorlangs het doel van doelman Jelle Verburg. In die fase van de wedstrijd kreeg ZFC Zuidlaren prima mogelijkheden om te scoren. Feitelijk tegen de verhouding kwam Zuidwolde in de 25e minuut op voorsprong. Doelman van der Spoel ging daarbij niet geheel vrijuit en verkeek zich mogelijk ook op de snelheid van Frans Capellen. Die was net iets eerde bij de bal dan de Zuidlaren-doelman, waarna het voor Frans Capellen een koud kunstje was om te scoren. (1-0).

Over en weer kansen
Beide teams kregen vervolgens de nodige kansen. Zuidwolde kreeg in de 27e minuut eerst een kans op een treffer, nadat Steven Berghuis centraal op 18 meter van de goal onderuit was gehaald. De vrije trap van Mathijs Capellen ging echter royaal over. In de 34e minuut was Zuidlaren-speler Pim Perk sneller dan Steven Berghuis, waarna andermaal een gevaarlijke voorzet niet verzilverd werd. Vervolgens stuitte in de 35e minuut Zuidwolde-spits Wessel Buning op doelman van der Spoel. Het slotwoord in de 1e helft was echter weer voor Zuidlaren. Zo ging in de 37e minuut een scherpe voorzet van Joshua Jansen voorlangs de goal van Zuidwolde-doelman Jelle Verburg. In de 39e minuut ging een kopbal van de geheel vrijstaande Bart Piening net naast de goal van doelman Jelle Verburg. Ook ging een inzet van Zuidlaren-speler Masohi Tauran over het doel van Jelle Verburg. Ruststand 1-0.

Beste kans Wessel Buning
Kort na rust kreeg Wessel Buning op aangeven van Jarmo de Jonge een grote mogelijkheid om de scoren verder op te voeren. Gescoord werd er niet, doch deze kans was een voorbode voor meer levendigheid in dit treffen. Bij Zuidlaren verprutste vervolgens Jordi Hamming een grote mogelijkheid. Kort daarop was Zuidwolde-doelman Jelle Verburg attent bij een strakke inzet van één van de voorwaartsen van Zuidlaren. Zuidlaren was in die fase van de wedstrijd de betere ploeg, doch het was Zuidwolde dat plotsklaps via de counter scoorde. Op aangeven van Wessel Buning scoorde Frans Capellen bij de 2e paal de 2-0 beheerst tegen de touwen.

Aansluitingstreffer Zuidlaren/ Hectische slotfase
De wedstrijd leek op dat moment beslist, maar toch rechte Zuidlaren haar rug en kwam volkomen verdiend in de 74e minuut op 2-1 door een knappe goal van invaller Dick Scholte (2-1).
Met het nodige kunst- en vliegwerk kon Zuidwolde vervolgens enkele gevaarlijke aanvallen ternauwernood pareren. In de 88e minuut counterde Zuidwolde vervolgens via Peter Nijboer door de defensie van Zuidlaren. Via “kappen en draaien” bracht hij vervolgens Wessel Buning in stelling, die dit buitenkansje knap verzilverde (3-1). Hiermee was de wedstrijd beslist. De 4-1 in blessuretijd van Frans Capellen was uiteindelijk goed voor de statistieken.

Opstelling Zuidwolde:
Jelle Verburg, Robin van Goor (Anne Klein), Martijn van Meurs, Tiemen Wegman, Steven Berghuis, Leon Schoemaker, Gerald Kreuze (Peter Nijboer), Mathijs Capellen (Elwin Bruins), Wessel Buning, Frans Capellen, Jarmo de Jonge.

Man van de wedstrijd: Frans Capellen.