Geschreven op 27 november 2017 door Egbert Buning sr.

Zuidwolde 2 – Rolder Boys 2 = 2-4 (1-3)

De enige wedstrijd van Zuidwolde die vandaag wel doorging was die van het tweede tegen het hoog aangeschreven Rolder Boys 2. Zuidwolde opende goed via een mooie strakke voorzet van Nick Wijbinga vanaf rechts, maar niemand was er om op de lijn binnen te tikken. Hierna nog een vrije trap van Sander waar ook niet veel mee gedaan werd voorin. Vervolgens was de koek aan Zuidwolde kant wel een beetje op en begon Rolder Boys te tikken. Na 10 minuten een scrimmage voor het doel van Zuidwolde waaruit via een harde schuiver de 0-1 uit voort kwam. Na een dik kwartier een mooie actie van een Rolder speler die zo door de verdediging liep en was het 0-2. Tussendoor had Tim Wijbinga nog een mooie akte en omspeelde knap 2 man, maar zijn schot ging recht in de handen van de keeper. Rond de 20e minuut weer een wapenfeit van Zuidwolde; een hoge voorzet van Egbert werd door Hans nog knap op het doel gekopt, maar de keeper pakte de bal. Rolder Boys was duidelijk de bovenliggende partij in de eerste helft en via mooie driehoekjes wisten ze elkaar goed te vinden. Op de tribune was er even de vrees voor een monsterscore tegen Zuidwolde. Na 40 minuten weer een wonderschone aanval middels overstapjes e.d. en lag de 0-3 achter de verbouwereerde Jarno tegen de touwen. In de laatste seconden voor rust kreeg Zuidwolde nog een vrije trap op ongeveer 30 m’ van het doel. Hans ging erachter staan en via een streep verdween de bal rechts in het doel. Psychologisch belangrijk, nu rusten met een stand die te overbruggen was; 1-3. Het tweede hakt vaker met dit bijltje; terugkomen uit een bijna geslagen positie.

Na rust twee wissels; Mark Tiggelaar voor Tim en Egbert was inmiddels geblesseerd vervangen door Robin van Goor. Na 5 minuten een mooie lange bal van achteren op Hans die er net onderdoor ging. De keeper pakte de bal op en gooide die pardoes bij Wessel in de voeten! Die weifelde niet en ramde de bal in het bijna lege doel; 2-3! Dat gaf de burger moed. Nog 40 minuten om de stand (zoals zo vaak) weer gelijk te trekken. Na 10 minuten in de tweede helft moest Zuidwolde weer (gedwongen) wisselen; Hans raakte geblesseerd aan zijn knie en werd vervangen door Justin de Vries. De volgende aanval een bal van Mark op Wessel die helaas aan de verkeerde kant van de linkerpaal mikte. Hierna nam Rolder Boys toch geleidelijk aan het heft weer wat in handen en begon gevaarlijker te worden. Via een redding vanaf de doellijn, bal op de deklat, enkele sublieme reddingen van Jarno, kon het onvermijdelijke eigenlijk niet uitblijven; Rolder Boys maakte de (terechte) 2-4 en het tweede was verslagen.

Er was nog wel iets opmerkelijks te melden; na 25 minuten in de tweede helft gaf de scheidsrechter de nr. 11 van Rolder Boys een gele kaart. Maar deze speler had in de eerste helft ook al geel gekregen voor een futiliteit (commentaar op de leiding?). De scheids keek even in zijn boekje en gaf de speler geen rood. Dat verdiende deze speler eigenlijk ook niet, daar was het de wedstrijd niet voor. Maar toch blijft het een merkwaardige beslissing; 2 x geel is toch nog steeds rood? En bij een stand van 2-3 en dan nog een 20 minuten te gaan met 11 tegen 10 … tja, dat zullen we nooit weten. Al met al toch een terecht verlies voor het tweede tegen een tegenstander die goed voetbalde, vooralsnog geen schande. Het tweede staat keurig op een 8e plaats in geen gemakkelijke klasse. Hopelijk volgende week niet te veel blessures.

Opstelling: Jarno Bruins Slot, Robin Tiggelaar, Martijn van Meurs, Egbert Buning (Robin van Goor), Frank Middelveld. Sander Bruins, Jos Bouwes, Nick Wijbinga, Hans vd Vegt (Justin de Vries), Wessel Buning, Tim Wijbinga (Mark Tiggelaar)