Geschreven op 18 september 2017 door Egbert Buning Sr.

Zuidwolde 2 - Havelte 2 = 7-0 (3-0)

Zuidwolde in de wachtkamer na reguliere overwinning

Zondag 17 september 2017 speelde het tweede zijn laatste bekerwedstrijd thuis tegen Havelte 2. Na een openingsoffensief van Havelte dat vakkundig onschadelijk werd gemaakt door o.a. goed keeperswerk van Jarno, nam Zuidwolde geleidelijk het initiatief over. Het logische gevolg was na een halfuurtje drie doelpunten snel op rij. Eerst kopte aanvoerder Frank knap binnen na een mooie afdraaiende voorzet. Even later wilde Erwin de Lange vanaf links een voorzet geven, maar deze wapperde pardoes over de keeper heen in de verre hoek (2-0). De volgende aanval was het al weer raak; een intikker van Mark Tiggelaar op een voorzet van Wessel. Jasper Jabben had ondertussen nog enkele schitterende dieptepasses uit de mouw geschud waaruit gevaarlijke situaties ontstonden; helaas moest hij in de rust gewisseld worden na een charge op zijn knie tijdens een scrimmage voor het doel van Havelte. Wessel ging vlak voor rust vanaf rechts alleen op de keeper af; hij lobde hem er mooi over, maar helaas net aan de verkeerde kant van de paal.

De tweede helft begon met een aantal wissels, ongekende luxe voor het tweede, zo dik in de (jonge) spelers. De start was een kopie van de eerste helft; Havelte kwam beter uit de kleedkamer en zette veel druk richting het doel van Zuidwolde. Maar op de een of andere manier waren zie niet slagvaardig genoeg en resulteerde het niet in goals. Zuidwolde deed het even voor hoe het wel moest; na een scherpe counter van regisseur Sander op rechtsbuiten Tim, werd diens voorzet aanvankelijk weggewerkt door de Havelter defensie, maar Mark stond buiten de drukte/zestien slim te wachten en knalde droog en hard de 4-0 binnen.

Zuidwolde speelde hierna veelvuldig de lange bal op Mark, maar die stond tussen soms alleen tussen drie spelers van Havelte. Toch was Zuidwolde in die fase van de wedstrijd duidelijk de bovenliggende partij en na de zoveelste corner werd de bal in eerste instantie weggewerkt door Havelte, maar niet naar een withemd; de mee opgekomen Robin Tiggelaar stond goed gepositioneerd en zorgde voor de 5-0.

De ingekomen Martijn van Meurs liet even zien dat hij het voetballen nog niet verleerd is en gaf enkele sublieme voorzetten waaruit vooralsnog niet werd gescoord, maar was zijn volgende wel succesvol en hieruit kopte Mark zijn hattrick binnen, 6-0. Havelte was het even kwijt en na een voorzet van de hardwerkende Wessel waar de mee opgekomen Cedric net niet bij kon, tikte Mark zijn vierde binnen bij de tweede paal, 7-0. Vervolgens was er weer een fase waarin Havelte wat sterker was, maar Cedric had hierop een knappe interceptie in huis en de dieptepass van Sander op Tim werd helaas voor buitenspel afgevlagd. In de 85e minuut sneed Sander mooi naar binnen, maar werd hardhandig onderuitgehaald. Geel voor Havelte en een vrije trap genomen door de meester zelf. Heel leep in de korte hoek, maar de bal werd door Havelte ternauwernood tot corner verwerkt, die helaas niks opleverde. In de laatste minuut gaf Tim vanaf rechts nog een mooie voorzet, maar Robin Tiggelaar kopte helaas over, dus niet zijn tweede goal van vandaag.

Het bleef uiteindelijk bij 7-0, op zich knap gevoetbald, maar toch moet je je afvragen of dit voldoende is om door te gaan tot de knock outfase van het bekertoernooi. A.s. dinsdagavond is er immers nog de tot twee keer toe uitgestelde (feestweek en regen, veld blank) inhaalwedstrijd Havelte 2 – Ruinen 2. Door de forse overwinning van Ruinen op Dwingeloo (maar liefst 6-2) moet Ruinen met 5 doelpunten verschil winnen bij het reeds uitgeschakelde Havelte. De tijd zal het leren wie deze poule wint; Zuidwolde 2 of Ruinen 2.

Opstelling/selectie Zuidwolde

Jarno Bruins Slot, Robin van Goor (Robin Tiggelaar), Cedric Jansen, Erwin Fieten, Egbert Buning (Martijn van Meurs), Erwin de Lange, Frank Middelveld, Jasper Jabben (Tim Wijbinga), Nick Wijbinga, Wessel Buning, Mark Tiggelaar.

Hans vd Vegt was licht geblesseerd en bleef op de bank. Tiemen Wegman en Jos Bouwes ontbraken.

Afbeeldingen bij dit bericht